کد خبر: ۸۵۵۳۲۸
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۴ 28 May 2020

 

مجلس

تابناک/دیروز دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی با حضور ۲۷۶ نفر از منتخبان مردم، رؤسای قوا، برخی مقام‌های سیاسی و نیز وزرای دولت به‌صورت رسمی آغاز به کار کرد. نمایندگان در حالی بر صندلی نمایندگی خود تکیه زدند که شرایط کرونایی سبب شده مراسم شروع مجلس یازدهم بدون تشریفات گسترده و با حضور میهمانان کمتری نسبت به دوره‌های پیش برگزار شود.

مینا افرازه/

دیروز دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی با حضور ۲۷۶ نفر از منتخبان مردم، رؤسای قوا، برخی مقام‌های سیاسی و نیز وزرای دولت به‌صورت رسمی آغاز به کار کرد. نمایندگان در حالی بر صندلی نمایندگی خود تکیه زدند که شرایط کرونایی سبب شده مراسم شروع مجلس یازدهم بدون تشریفات گسترده و با حضور میهمانان کمتری نسبت به دوره‌های پیش برگزار شود.

 

پیام رهبری؛ نقشه راه مجس یازدهم

یکی از بخش‌های مهم و برجسته مراسم، قرائت پیام رهبری از سوی حجت‌الاسلام محمد محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری بود که در واقع سخنان ایشان به نوعی نقشه راه برای نمایندگان مجلس یازدهم در راستای ایفای وظیفه نمایندگی‌شان در چهار سال آینده است.

 

رئیس سنی مجلس: ما وکیل‌الدوله نیستیم

سیدرضا تقوی، رئیس سنی مجلس یازدهم در این جلسه گفت: ما به دنبال حاشیه‌سازی نمی‌رویم و به حاشیه‌سازان متذکر می‌شویم تلاش نکنند ما را به حاشیه ببرند، ما می‌خواهیم در زندگی مردم تأثیرگذار باشیم، اجازه دهید مجلس با همین ترکیب در رأس امور باشد، ما وکیل‌الدوله نیستیم، معاندالدوله هم نیستیم، بلکه می‌خواهیم برای حل مشکلات مردم با وحدت و همدلی پشت سر رهبر فرزانه، دست در دست هم دهیم و مشکلات مردم را حل کنیم.

وی با بیان اینکه شاخص نمایندگان مجلس یازدهم عمل به قانون است، اظهار کرد: نمایندگان تعامل با سایر قوا را سرلوحه خود قرار دادند و صدالبته نقد منصفانه و انتقاد واقع‌بینانه، اصلاح امور را شتاب بیشتری می‌بخشد.

تقوی با بیان اینکه مجلس یازدهم تصمیم دارد اصلاح را از خود شروع کند، به نوعی خط مشی مجلس یازدهم را ترسیم کرده و گفت: نمایندگان از حداکثر اختیاراتشان در حد قانون استفاده خواهند کرد و مجلس یازدهم باید تحقیق و تفحص، انتقاد، نظارت، جلوگیری از اسراف و مبارزه با اشرافیگری را از خود شروع کرده و سپس به دیگران بپردازد.

 

قوانین و مقررات برگزاری انتخابات نیازمند بازنگری جدی است

وزیر کشور هم که از دیگر میهمانان جلسه بود، ضمن گزارش کوتاهی از انتخابات مجلس یازدهم گفت: اعلام نتیجه انتخابات مجلس زودتر از همه دوره‌های گذشته، برگزاری انتخابات در شرایط ویژه و بدون بروز کمترین مسئله امنیتی، تأیید کامل صحت انتخابات در همه حوزه‌های اصلی و فرعی از سوی شورای نگهبان و مشارکت ۴۲.۵۷ درصد افراد واجد شرایط در انتخابات از ویژگی‌های مهم دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی است.

عبدالرضا رحمانی فضلی ادامه داد: قوانین و مقررات برگزاری انتخابات به‌خصوص انتخابات مجلس شورای اسلامی، نیازمند بازنگری جدی است و امیدواریم در تعاملی سازنده بین «دولت دوازدهم» و «مجلس یازدهم» شاهد بررسی و تصویب لایحه جامع انتخابات که برطرف‌کننده بسیاری از اشکالات و نواقص در زمینه انتخابات است، باشیم.

اما پس از سخنان رئیس جمهور، منتخبان مجلس یازدهم بر اساس اصل ۶۷ قانون اساسی سوگند یاد کرده و سوگندنامه را امضا کردند.

همچنین در خلال جلسه نیز شعب پانزده‌گانه مجلس یازدهم برای بررسی اعتبارنامه منتخبان این مجلس به قید قرعه مشخص شدند که بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، هر یک از شعب برای تمام دوره نمایندگی رسمیت دارند و وظیفه و اختیارات آن‌ها رسیدگی به اعتبارنامه‌ها، تعیین اعضای کمیسیون تحقیق، تعیین اعضای کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی و بررسی و تشخیص صلاحیت نامزدهای عضویت در کمیسیون‌های تخصصی مجلس است.

 

خواب عمیق وزیر خارجه حین سخنرانی روحانی

نخستین جلسه مجلس یازدهم که بدون غیبت هیچ یک از نمایندگان شروع شد، حاشیه‌هایی نیز به همراه داشت که نطق کوبنده حجت‌الاسلام سید رضا تقوی و طنین‌انداز شدن شعار الله اکبر و مرگ برآمریکا در صحن پارلمان از جمله حاشیه‌های پررنگ آن بود. با اینکه حضور خبرنگاران در مجلس از همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا لغو شده بود، اما جلسه دیروز نخستین حضور رسانه‌های داخلی و خارجی در مجلس پس از کرونا بود و شکار لحظه‌های جالبی را درپی داشت. خواب عمیق محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه حین سخنرانی رئیس جمهور از همان شکارهای خبری رسانه‌ها بود که بازتاب زیادی هم در فضای مجازی داشت.

 

لابی نمایندگان برای انتخابات هیئت رئیسه از دقایق آغازین

از سوی دیگر، همزمان با اینکه جلسه در حال برگزاری بود اما برخی نمایندگان از همان ابتدای جلسه رایزنی‌های خود درباره انتخابات هیئت رئیسه را آغاز کردند و رفت‌وآمدهای متعدد آنان نزد نامزدهای محتمل و مطرح برای تصدی پست ریاست و نایب رئیسی نیز حاکی از ادامه تلاش‌ها برای این موضوع بود.

موضوع جالب توجه دیگری از نخستین جلسه مجلس یازدهم، استفاده منتخبان مردم و میهمانان از لوازم بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در صحن بود که ثبت تصاویر آن نیز بعدها یادآور شرایط خاص این روزهای کشور است.

علاوه بر این، مجلس یازدهم در حالی آغاز به کار کرد که دو نفر از نمایندگان خود را به دلیل بیماری از دست داده و بر همین اساس تصویر مرحوم جانباز محمدعلی رمضانی دستک، منتخب مردم آستانه اشرفیه و فاطمه رهبر، منتخب مردم تهران در دوره یازدهم مجلس در صندلی خالی آن‌ها قرار گرفته بود.

اما جدای از حضور رؤسای قوا و برخی از مسئولان عالی‌رتبه همچون علی لاریجانی، رئیس مجلس دهم در این جلسه، در این میان غیبت برخی افراد مشهود بود. آیت الله احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان و دبیر شورای نگهبان با اینکه طبق اخبار منتشر شده قرار بود یکی از میهمانان مراسم باشد، در این جلسه حضور نیافت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار