کد خبر: ۸۵۴۲۰۹
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶ 25 May 2020

 

تابناک/معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان با اشاره به آغاز ساماندهی اشیاء عتیقه موزه رشت گفت: هزار و ۱۷۳ اثر استان گیلان در فهرست آثار ملی ثبت شد.

 
آغاز ساماندهی اشیاء عتیقه موزه رشت؛ 1173 اثر گیلان در فهرست آثار ملی ثبت شد

ولی جهانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، از وجود 42 هزار قلم شیء تاریخی در موزه رشت خبر داد و با بیان اینکه اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان هر ساله نسبت به ساماندهی تعدادی از این اشیاء اقدام می‌کند اظهار داشت: ساماندهی 4 هزار قلم شیء تاریخی موزه رشت در دستور کار قرار گرفت.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان در تشریح بیشتر جزئیاتی از طرح ساماندهی اشیاء تاریخی موزه رشت عنوان کرد: از 42 هزار قلم شیء موجود در موزه رشت در حال حاضر بیش از 21 هزار قلم ساماندهی و با تهیه یکسری اطلاعات لازم، اسامی آن‌‌ها وارد سامانه جام شده است.

جهانی شناسنامه‌دار کردن اشیاء تاریخی موزه رشت را یکی از اقداماتی که در راستای ساماندهی آنان اجرایی می‌شود اعلام کرد و بیان داشت: مشخص شدن هویت شیء تاریخی مورد نظر، اینکه متعلق به چه دوره‌ای است و کاربری آن چه بوده است از دیگر مزیت‌ها و کارکردهای ساماندهی کردن اشیاء تاریخی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه برنامه ساماندهی اشیاء عتیقه و تاریخی هرساله به صورت مدون و مستمر توسط کارشناسان میراث‌فرهنگی گیلان دنبال می‌شود تصریح کرد: اطلاعات و جزئیات اشیاء تاریخی مربوط به هر موزه‌ای زمانی که وارد سامانه جام شد موجب می‌شود شیء تاریخی مربوطه در هر جای جهان که باشد کددار شود.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان مشخص شدن ابعاد شیء، جنس، تاریخ و قدمت شیء تاریخی را از دیگر مزایای کددار کردن آنان ذکر کرد و گفت: امیدواریم طرح ساماندهی 4 هزار قلم از اشیاء تاریخی موزه رشت با همکاری پرسنل این موزه در مدت 6 ماه تمام شود.

جهانی با تأکید بر اینکه استان گیلان با دارا بودن هزار و 173 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی، در ردیف استان‌های برتر کشور به لحاظ تراکم آثار تاریخی قرار گرفته است تصریح کرد: صیانت از آثار ارزشمند ثبت شده در فهرست آثار ملی از وظایف ذاتی همه دستگاه‌هاست و همه باید در حفاظت از این آثار تلاش و کوشش کنند.

به گزارش تسنیم، گیلان علاوه بر مظاهر طبیعی و زیبایی‌های چشم‌نوازش با قدمت و پیشینه تاریخی بسیار بالایی که از آن بهره می‌برد به گواه مستندات و شواهد به‌دست آمده از دوره‌های مختلف، از دیرباز تاکنون خواستگاه رویش تمدن‌ها، آداب و رسوم مختلفی بوده که این موضوع به خوبی در آثار تاریخی آن ملموس و قابل مشاهده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار