کد خبر: ۸۵۳۳۵۷
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۵ 22 May 2020

 

دانشمندان ژاپنی برای نخستین بار از سلول‌های بنیادی برای درمان یک نوزاد شش روزه استفاده کردند.
 
                                                   درمان یک نوزاد شش روزه با پیوند سلول‌های بنیادی

 

به گزارش تابناک و به نقل از گیزمگ، دانشمندان ژاپنی در یک آزمایش بالینی جدید، نخستین پیوند سلول‌های کبد را که از سلول‌های بنیادی جنین به دست آمده بودند، با موفقیت روی یک نوزاد شش روزه انجام دادند. این پیوند که کار غیرمنتظره‌ای برای درمان بیماری‌های کشنده به شمار می‌رود، توانست نوزاد را سالم نگه دارد تا برای پیوند کبد به اندازه کافی بزرگ شود.

این نوزاد، از نوعی اختلال ژنتیکی موسوم به "نقص چرخه اوره" رنج می‌برد که موجب می‌شود کبد، یک آنزیم ضروری برای چرخه اوره را از دست بدهد. بدون وجود این آنزیم، آمونیاک به جریان خون راه می‌یابد و امکان دارد که به مرگ نوزاد منجر شود.

برای برطرف کردن این نقص، معمولا باید پیوند کبد انجام شود اما برای انجام دادن این پیوند، تا رسیدن نوزاد به سه تا پنج ماهگی امکان‌پذیر نیست و آن زمان نیز برای پیوند بیش از اندازه دیر شده است.

دانشمندان "مرکز ملی رشد و بهداشت نوزادان" (NCCHD) ژاپن، پیوند سلول‌های اصلی بافت کبد موسوم به "هپاتوسیت" (Hepatocyte) را برای نخستین بار روی این نوزاد انجام دادند. تهیه یک منبع پایدار از این سلول‌ها معمولا دشوار است اما دانشمندان در این مورد خاص توانستند آنها را از سلول‌های بنیادی جنین به دست بیاورند.

هپاتوسیت‌ها به رگ‌های خونی کبد بیمار تزریق شدند. پس از این کار، هیچ افزایشی در میزان آمونیاک خون دیده نشد و دانشمندان توانستند در زمان مناسب، عمل پیوند کبد را انجام دهند. به گفته دانشمندان، هیچ مشکلی طی این عمل پیش نیامد.

این نخستین آزمایش بالینی جهان برای درمان یک بیماری کبدی با استفاده از هپاتوسیت‌های پیوندی به شمار می‌رود و همچنین نخستین باری است که در ژاپن، از سلول‌های بنیادی جنینی در درمان انسان استفاده می‌شود.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار