برخی رسانه ها طی روزهای گذشته خبر از نهایی شدن گزینه های نهایی برای هیات رئیسه مجلس یازدهم دادند و در برخی گزینه ها به اجماع نهایی رسیدند.
کد خبر: ۸۵۳۲۷۷
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۶ 21 May 2020

اجماع منتخبین مجلس یازدهم بر نایب رئیسی زاهدیبه گزارش «تابناک»؛ کمتر از یک هفته تا برگزاری نخستین اجلاسیه مجلس یازدهم باقی مانده است. هر چند منتخبان مجلس یازدهم هنوز بر کرسی‌های سبز آن تکیه نزده‌اند، اما تکاپوی فراوانی برای مجلس آتی نشان داده‌اند. تب و تاب رایزنی‌ها و گمانه زنی ها شدت گرفت و هر روز خبرهایی از محافل اصول گرایان برای تعیین هیأت رئیسه مجلس به گوش می‌رسد.

طبق اخبار واصله از رایزنی‌های منتخبان مجلس یازدهم شانس قالیباف شهردار سابق تهران برای ریاست مجلس بیشتر از دیگران است. قالیبافی ها یا نواصولگرایان که جریان نسبتاً قدرتمندی هستند، مدل ریاستی علی لاریجانی را دنبال می‌کنند و ریاست مطلق مجلس را برای فرمانده سابق نیروی انتظامی می‌خواهند. البته در این بین اسامی دیگری وجود دارد که با قالیباف رقابت می کنند.

اسدالله بادامچیان در توییتر نوشت: ‏آقای مهندس سیدمصطفی میرسلیم پیشنهاد حزب موتلفه اسلامی برای ریاست ‎مجلس یازدهم است. ‎حزب موتلفه اسلامی در جمع بندی به این نتیجه رسیده که گزینه اصلح و ارجح، برای ریاست مجلس یازدهم آقای مهندس ‎سیدمصطفی میرسلیم است. البته به نظر می رسد میرسلیم شانس کمتری برای حضور در هیأت رئیسه مجلس داشته باشد.

سیدشمس‌الدین حسینی یکی از امیدهای یاران رییس‌جمهوری سابق ایران در مجلس محسوب می‌شود. او که در روزگار نه چندان دور به عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی محمود احمدی‌نژاد مشغول فعالیت بود با شعارهای عمدتاً اقتصادی توانست به عنوان منتخب اصولگرای مردم مازندران از حوزه انتخابیه تنکابن راه پارلمان یازدهم را در پیش بگیرد و حالا خود را به عنوان یکی از رقبای محمدباقر قالیباف برای ریاست مجلس معرفی کند.

شاخص جریان پایداری، «مرتضی آقاتهرانی» دبیرکل جبهه پایداری و از افراد نزدیک به مصباح یزدی است که گفته می‌شود از ادامه رقابت برای ریاست مجلس کنار خواهد کشید و با نامزدهای فراکسیون جهاد و خدمت ائتلاف بزرگ سیاسی را تشکیل خواهند داد.

از سوی دیگر گزینه های متعددی برای نائب ریسی مجلس مطرح هستند که طبق رایزنی ها و اخبار جریان احمدی نژادی ها موسوم به جهاد و خدمت جز شاخص ترین گزینه‌های برای نایب رئیس اول و دوم مجلس هستند که به نظر حامیان پرتعدادتری در مجلس دارند.

منتخبان مجلس، رسانه ها و محافل اصول گرایان پرفسور زاهدی نمایندی فعلی مجلس را یکی از گزینه‌های نهایی خود برای نایب رئیسی اول می دانند آنها استدلال می‌کنند که زاهدی از نماینده‌های با سابقه مجلس میباشد که علاوه بر سابقه وزیر بودن در دولت احمدی نژاد و ریاست کمیسیونهای مجلس در دوره‌های فعلی و قبلی مجلس، قدرت تعامل بیشتری با بسیاری از نیروها را دارد.

همچنین اخبار رسمی حاکی از آن است که برخی از منتخبان مجلس یازدهم از پرفسور زاهدی برای نایب رئیسی دعوت کردند ولی وزیر اسبق فعلن پاسخی به این دعوت نداد ولی اصرار منتخبان مجلس کماکان ادامه دارد و آنها زاهدی را گزینه اول خود برای نائب رئیسی مجلس می دانند به صورتی که بر روی وی به اجماع نهایی رسیدند.

علاوه بر پرفسور زاهدی گزینه‌های دیگری نیز برای نائب رئیسی مجلس مطرح هستند که عباسی و زاکانی مطرح ترین آنها محسوب می گردند. فریدون عباسی دوانی، رئیس سال‌های نه ‌چندان دور سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی و منتخب امروز مردم کازرون برای حضور در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی است؛ فردی که به‌ رغم برخورداری از اسم و رسم میان اصولگرایان و حامیان محمود احمدی‌نژاد، در قیاس با زاهدی، اصلی‌ترین گزینه نایب رئسی مجلس ، جهت افکار عمومی چهره‌ای گمنام محسوب می‌شود.

به طور کلی وضعیت رایزنی ها نشان می‌دهد که از یاران و مدیران ارشد احمدی نژاد یک یا دو نفر در هیأت رئیسه مجلس حضور خواهند داشت و به قولی سهم آنها در هیأت رئیسه محفوظ است یکی از این گزینه ها پرفسور زاهدی هست ، که منتخبان مجلس وی را به عنوان گزینه نهایی نایب رئیسی اول مجلس می‌دانند سایر نیروها و افراد شاخص نیز در حال چانه زنی برای بدست آوردن سایر کرسی های هیأت رئیسه مجلس هستند.

 

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار