کد خبر: ۸۵۳۲۱۲
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹ 22 May 2020
 
«سیدجلال طبایی زواره» رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات با حضور در یکی از سلسله‌نشست‌های محفل «پُرسون» به پرسش‌های اهالی رسانه پاسخ داد.
در سلسله نشست‌های محفل پرسون، این‌بار «سید جلال طبایی زواره» رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حضور داشته و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

سید جمال طبایی زواره در پاسخ به سوالی راجع به راهکار‌های این وزارتخانه در دوران کرونا گفت: وظیفه وزارت ارتباطات تهیه زیرساخت‌های ارتباطی و فضای مجازی کشور است که در این راه گام‌های بسیار بزرگی برداشته و بخشی از شبکه ملی اطلاعات که مربوط به لایه زیرساخت بوده در حال تکمیل به قدم‌های نهایی است. وزارت ارتباطات در طول بحران کرونا امکانات و زیرساخت‌های لازم را برای همه نهاد‌های متولی که در حوزه اطلاع رسانی و خدمات اجرایی موضوع کرونا دخیل بودند فراهم کرد، امکان ارسال پیامک رایگان برای همه مردم از طرف وزارت بهداشت را فراهم کرد، بسیاری از شماره‌های چهار رقمی مورد نیاز جهت ارتباط گیری با ستاد کرونا را در اختیار مردم قرار داد و امتیازات و هدایای دیگری را در قالب بخشی از پهنای باند اینترنت در اختیار مردم گذاشت که فرایند اطلاع‌رسانی راحت‌تر و بهتر صورت گیرد.

وی ادامه داد: لایه محتوا که در آن اطلاع رسانی و اخبار نیز انجام می‌شود وظیفه نهاد‌های دیگری است که به ذات باید تولید محتوا کنند و اطلاع رسانی کنند.

طبایی زواره درباره فیلترینگ تلگرام در دوران کرونا عنوان کرد: در مورد فیلترینگ کاملا واضح است که چیز خوبی نیست و خیلی از کشور‌ها بر پایه فرهنگ و قوانینشان مجبورند برخی از قسمت‌ها را فیلتر کنند در کشور ما هم اختلاف نظر‌هایی وجود دارد. آنچه مسلم است فیلترینگ در اختیار حیطه ارتباطات نیست و نهاد‌ها و نمایندگان دیگری در ارگان دیگری آن را پیگیری می‌کنند و در اختیار وزارت ارتباطات نیست.

وی درباره برنامه‌های وزارت ارتباطات در مواجهه با بحران کرونا اظهار کرد: مجموعه خدمات وزارت ارتباطات در کمک به پیشگیری از بیماری کرونا به دو بخش تقسیم شد یک بخش از خدمات مربوط به خدمات مورد نیاز ستاد ملی کرونا، وزارت بهداشت و دیگر نهاد‌هایی مثل آموزش و پرورش و همه نهاد‌هایی که به نوعی دخیل بودند و به حمایت‌های ارتباطی نیاز داشتند و بخش دیگری که برای کمک به کسب و کار‌های آسیب دیده ناشی از بیماری کرونا بوده که وزارت ارتباطات گام‌های خیلی بزرگی را در این زمینه برداشته است.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات درباره تلاش‌های این وزارتخانه در دوران کرونا عنوان کرد: وزارت ارتباطات ارسال ۱۰ میلیارد پیامک را با هزینه برابر با ۱۰۰ میلیارد تومان را تسهیل کرده و یا اینترنت رایگان به معلمان و رایگان شدن استفاده از سامانه شاد صورت گرفت.

وی در ادامه گفت: به هر حال بسیاری از کسب و کار‌ها هم در طول این مدت آسیب دیده‌اند و وزارت ارتباطات تلاش‌های زیادی را با هماهنگی سایر نهاد‌ها برای جبران خسارت‌ها کرده است و برنامه منظمی در این زمینه تدوین شده است.

طبایی زواره تاکید کرد: تا زمانی که این بیماری وجود داشته باشد ما در کنار ستاد کرونا، وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش و همه نهاد‌هایی که کمک میکنند هستیم و تا جایی که بتوانیم از دستمان برآید و در حیطه وظایفمان کمک می‌کنیم.

وی در ادامه نشست درباره ترافیک شبکه در روز‌های کرونا توضیح داد: وزارت ارتباطات و تمام شرکت‌های تخصصی مرتبط، تمام امکانات خودشان را برای افزایش ظرفیت پهن باند و افزایش ظرفیت اینترنت در طول بحران کرونا به کار بستند و تقریباً تمام ظرفیت در طول مدت پر شد و همه زیرساخت‌ها به کار گرفته شد.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات با اشاره به اینکه رشد عجیبی در طول مدت کرونا در مصرف داده در کشور صورت گرفته بیان کرد: امکانات ویژه‌ای در این دوره در نظر گرفته شد از جمله اختصاص ۱۰۰ گیگابایت اینترنت رایگان به بیش از ۸ میلیون مشترک، تامین زیرساخت‌های ارتباطی مورد نیاز نهاد‌های دست‌اندرکار در بحران کرونا، رایگان کردن اینترنت برای دانشگاهیان و حوزه‌های علمیه، اختصاص ۲۰ گیگ اینترنت به ۶۸۸ هزار معلم و دبیر و کسانی که از سامانه شاد استفاده می‌کردند خدمات رایگان به آن‌ها داده شد.

وی درباره اقدامات دیگر این وزارت خانه در این مدت تاکید کرد: پلتفرم‌هایی برای مردم که در طول ماه رمضان می‌خواستند در محافل مذهبی شرکت کنند در نظر گرفته شد پلتفرم هیئت آنلاین و محافل همدم مردم بود و هیئت‌های مذهبی توانستند بسیاری از مراسمشان را به راحتی از طریق این پلتفرم‌ها صورت دهند. یک اپلیکیشن درباره کرونا تولید شد که این اپلیکیشن می‌توانست مسیر کسانی که مریض بودند یا طبق آزمایشات ناقل بودن را رصد کند که کمک بزرگی به وزارت بهداشت کرد و در نهایت به همان سامانه‌ای که وزارت بهداشت در اختیار داشت تبدیل شد.

طبایی زواره تصریح کرد: وزارت ارتباطات خدمات بسیار گسترده‌ای در طول این مدت انجام داد طرحی را که وزارت ارتباطات برای حمایت از کسب و کار‌های خرد داشت بسیارتاثیرگذار بود بدین ترتیب که کسب و کار‌های بزرگ در حوزه فناوری اطلاعات به کسب و کار‌های خرد کمک کردند در این فضا و طرح‌های متعدد دیگری نیز صورت گرفت.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار