یک تحلیلگر سیاسی در گفت‌وگو با «تابناک» مطرح کرد؛ 
تابناک گیلان/ این تحلیگر مسائل سیاسی گفت: زمانی که یک جریان در انتخاباتی به دلیل عملکرد خودشان نمی‌توانند پیروز شوند، شروع به تراشیدن همدیگر می‌کنند و اختلافاتی که در درون سینه‌ها یا اتاق‌هایشان سال‌ها نگه داشته بودند، بیرون می‌زند و پرخاشگری به یکدیگر را شروع می‌کنند که این صورت ظاهر موضوع است...
کد خبر: ۸۵۱۴۱۳
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۹ 17 May 2020
تابناک گیلان/ این تحلیگر مسائل سیاسی گفت: زمانی که یک جریان در انتخاباتی به دلیل عملکرد خودشان نمی‌توانند پیروز شوند، شروع به تراشیدن همدیگر می‌کنند و اختلافاتی که در درون سینه‌ها یا اتاق‌هایشان سال‌ها نگه داشته بودند، بیرون می‌زند و پرخاشگری به یکدیگر را شروع می‌کنند که این صورت ظاهر موضوع است...
 
 
چرایی افزایش اختلافات در جریان اصلاحات؟!/ اصلاح‌طلبان «اختلافات ایدئولوژیک» جدی دارند/ 7سال قدرت دست اصلاح‌طلبان بوده؛ بگویند برای مردم چه‌کردند؟
 

اصلاح طلبان از سال ۹۲ تاکنون عنان قدرت را در قوه مجریه به دست داشته اند. بخش زیادی از این طیف توانستند حاکم بر کرسی‌های مجلس دهم باشند و هم اکنون در شورا‌های اسلامی شهر و روستای اکثر نقاط کشور قدرت در اختیار این طیف سیاسی است؛ اما همانطور که در انتخابات مجلس یازدهم، آن‌ها یک بازنده به تمام معنا بودند، اکنون بنا به تحلیل کنشگران سیاسی، عمر زمامداری آن‌ها در قوه مجریه و شورا‌ها رو به پایان است و پیش بینی می‌شود در سال ۱۴۰۰ این مناصب در اختیار اصولگرایان قرار بگیرد.

به گزارش «تابناک»؛ همانطور که جریانات سیاسی وقتی در قدرت هستند، دامنه اختلافات و انتقادات داخلی شان زیاد می‌شود، اصلاح طلبان نیز از این مساله مستثنی نبوده اند و پس از واگذاری نتیجه در انتخابات دوم اسفند ۹۸ و حتی قبل از آن هم اختلافات آن‌ها هر روز بیشتر و بیشتر و هر روز علنی‌تر می‌شد؛ تا جایی که اکنون این جریان سیاسی در درون خود به یک اختلاف نظر جدی رسیده است.

اصلاح طلبان اکنون در مورد روش‌های تصمیم گیری انتخاباتی شان اختلاف نظر جدی دارند و کار به جایی رسیده که بخشی از این جریان حتی سید «محمد خاتمی» رئیس دولت اصلاحات را که لیدری این جریان را طی سال‌های اخیر به عهده داشته و نقش پررنگی به ویژه در انتخابات سال‌های ۹۲، ۹۴ و ۹۶ ایفا کرده است، به باد انتقاد می‌گیرند و معتقدند که او رهبر این جریان سیاسی نیست؛ هرچند خود خاتمی هم عنوان کرده چنین ادعایی ندارد.

در همین زمینه، یک تحلیگر سیاسی در گفتگو با خبرنگار «تابناک» به چرایی بروز اختلافات درون جبهه اصلاح طلبی پرداخته و به سؤالاتی پیرامون این موضوع پاسخ داده است.

«ناصر ایمانی» گفت: اختلافات ایدئولوژیک یکی از دلایل اصلی اختلاف میان تشکل‌های اصلاح‌طلب است که در جریانات دیگر وجود ندارد.

این تحلیگر مسائل سیاسی اصولگرا درباره اختلافات پیش آمده در بدنه اصلاح‌طلبان در پی شکست این جریان در انتخابات مجلس و عملکرد ضعیفی که در مجلس دهم داشتند، اظهار کرد: حضور هر جریانی در سیاست معمولا اختلافاتی را بعد از حضور در قدرت به وجود می‌آورد. تا زمانی که یک جریان یا جناح سیاسی در قدرت حضور ندارد معمولا یا اختلافات وجود ندارد یا خیلی کم است، ولی وقتی در قدرت حضور پیدا می‌کنند به طور طبیعی اختلافات به وجود می‌آید و زیاد می‌شود.

این تحلیگر سیاسی تصریح کرد: در شرایطی که یک جناح در قدرت حاکم باشد، اما موفق نباشد و کارنامه خوبی به مردم نشان ندهد، اختلافات در بدنه آن جناح بیشتر خواهد شد و این وضعیتی که در حال حاضر در بدنه جریان اصلاح‌طلب هست، عین این مصداق است.

ایمانی خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلبان در هفت سال گذشته هم قوه مجریه را کامل در اختیار داشتند و هم در قوه مقننه در چهار سال گذشته حضور موثری داشتند و هم در شورای شهر پررنگ بودند؛ اما متاسفانه عملکردشان مورد توجه مردم نبود و مشکلات بسیاری برای مردم ایجاد کرد.

وی تاکید کرد: وقتی مردم از یک جریان راضی نباشند، نوع رویگردانی مردم از آن‌ها در انتخابات‌های بعدی ایجاد می‌شود و این سرنوشت همه جریان‌هاست.

این تحلیگر مسائل سیاسی گفت: زمانی که یک جریان در انتخاباتی به دلیل عملکرد خودشان نمی‌تواند پیروز شود، شروع به تراشیدن خودشان می‌کنند و اختلافاتی که در درون سینه‌ها یا اتاق‌هایشان سال‌ها نگه داشته بودند، بیرون می‌زند و پرخاشگری به یکدیگر را شروع می‌کنند که این صورت ظاهر موضوع است.

ایمانی اظهار کرد: یکی از دلایل اصلی اختلافات در جناح اصلاح‌طلب، چالش‌های بسیار شدید ایدئولوژیک است که در بدنه این جریان از قدیم وجود داشته و مشکلات شدید ایدئولوژیکی در این جریان است که در جریان اصولگرا این روند وجود ندارد.

وی افزود: حضور در قدرت، ناکارآمدی و اختلافات شامل همه جریانات سیاسی است، اما در مورد اصلاح‌طلبان یک موضوع متمایز است و آن اختلافات ماهوی و ایدئولوژیکی شدید است که به این جریان لطمات زیادی وارد کرده است.

امروز دیگر تقریبا باید کار شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان به ریاست «محمدرضا عارف» که بسیاری از اصلاح طلبان انتقادات جدی به آن وارد کرده اند، تمام شده دانست و منتظر ماند و دید که جریان اصلاحات قرار است در چه قالبی خود را برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ مهیا کند. حتی اخیرا «عبدالواحد موسوی لاری» نایب رئیس این ساز و کار سیاسی تصمیم گیر درون جریان اصلاح طلبی (شورای عالی) به دلیل انتقادات صورت گرفته نسبت به آن و اتخاذ تصمیم جدید پیرامون این مساله استعفا کرده است.

اکنون اصلاح طلبان که متاثر از تشکیل یک دولت ائتلافی که در برخی مواقع بنا به میل و خواست آن‌ها عمل نکرده و همچنین مجلسی که نتوانسته توقعات را عمل کند و نیز شورای شهری که عملکرد مطلوبی بر جای نگذاشته است؛ بار سنگینی از مطالبات بدنه هوادار خود را بر دوشش احساس می‌کند؛ دنبال تصمیمات جدیدی هستند. تصمیماتی که اگر صرفا به سمت حرف درمانی و شعار برود، مطالبات محقق نشده دیگری را پیش روی این جریان قرار خواهد داد و اگر اقدام عملی و واقعی در این خصوص صورت بگیرد، شاید بتوان به همراهی دوباره حامیان اصلاحات با این جریان سیاسی امیدوار بود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار