کد خبر: ۸۵۱۲۹۲
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹ 17 May 2020

ممنوعیت شکار در جنگل‌های شمال تا پایان1404

سلامت نیوز:ممنوعیت شکار در تمامی عرصه‌های جنگلی استان‌های گیلان، گلستان و مازندران برای 5سال دیگر تمدید شد تا حیات‌وحش فرصت احیا داشته باشدحیات وحشممنوعیت شکار در جنگل‌های شمال تا پایان1404 ممنوعیت شکار در تمامی جنگل‌های شمالی کشور در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان 5سال دیگر تمدید شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،تمدید ممنوعیت شکار با هدف حفاظت از تنوع‌زیستی در همه مناطق، به‌خصوص مناطق جنگلی کشور صورت گرفته است.سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرده است: «با توجه به اهمیت و ارزش‌های اکولوژیک جنگل‌های هیرکانی شمال کشور، کارکردها و خدمات زیست‌‌محیطی جنگل در سلامت محیط‌زیست، بهبود کیفیت زندگی به‌عنوان مامن حفظ و حراست از گونه‌های متنوع حیات‌وحش و همسویی با سیاست‌های کلان کشور در راستای اجرای برنامه‌های طرح تنفس جنگل‌های هیرکانی شمال، به استناد بند «و» ماده۶ قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست، هرگونه تیراندازی و شکار در سطح تمامی عرصه‌های جنگلی شمال کشور واقع در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان ممنوع است.»

براساس ماده6 این قانون، سازمان حفاظت محیط‌زیست، علاوه بر وظایف و اختیاراتی که در قانون شکار و صید دارد می‌تواند محدودیت و ممنوعیت موقتی زمانی - مکانی - نوعی و طریقی و کمی برای شکار و صید اعمال کند.


برخورد سخت در انتظار متخلفین

حسینعلی ابراهیمی کارنامی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مازندران در این‌باره می‌گوید: از تاریخ 3/۲/99 به‌مدت 5سال این مناطق به‌عنوان مناطق شکار ممنوع تعیین و معرفی می‌شوند. در نتیجه اقدام به هرگونه شکار و صید در مناطق و عرصه‌های جنگلی استان‌های مازندران، گیلان و گلستان جرم محسوب شده و با متخلفین مطابق قانون برخورد خواهد شد. دستور ممنوعیت شکار در 3استان شمالی کشور به‌دنبال درخواست ادارات کل استانی حفاظت محیط‌زیست ابلاغ شده است و محمدرضا کنعانی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان گلستان دراین‌باره می‌گوید:

ممنوعیت شکار در سال‌های پیش نیز در این استان‌ها وجود داشته و برای مدت 5سال در عرصه‌های جنگلی تمدید شده است.به‌گفته او، حدود 21درصد از جنگل‌های هیرکانی در عرصه‌های جنگلی استان گلستان قرار دارند که بخش‌هایی از آن جزو مناطقی هستند که به ثبت جهانی رسیده‌اند.مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان گلستان تأکید کرد: پارک ملی گلستان و منطقه جهان‌نما با جنگل‌های هیرکانی ثبت جهانی شده همپوشانی دارند که بالاترین سطح حفاظت نیز برای آنها اعمال می‌شود. به اعتقاد او آنچه به تنوع زیستی استان‌های شمالی کشور کمک می‌کند، حفاظت از همه گونه‌ها حتی در مناطق آزاد جنگلی است.


ممنوعیت شکار در 450هزار هکتار از عرصه جنگلی گلستان

محمدرضا کنعانی می‌گوید: مناطق شکار ممنوع در استان گلستان به مانند سایر نقاط وجود دارد ولی عملا با مصوبه ممنوعیت شکار، 450هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی به منطقه شکار ممنوع تبدیل شده است. در نتیجه، تمدید ممنوعیت شکار تا 5سال آینده در جنگل‌های شمال در کنار طرح تنفس جنگل و ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی به‌عنوان میراث جهانی، تنوع زیستی در استان‌های شمالی کشور فرصت احیا پیدا می‌کند.

با تمدید ممنوعیت 5ساله شکار، انتظار می‌رود با افزایش تعداد محیطبان‌ها و استفاده از فناوری‌های نوین، ضریب حفاظت از جنگل‌های شمال و گونه‌های حیات‌وحش این مناطق افزایش یابد.مدیرکل اداره حفاظت محیط‌زیست استان گلستان نیز در کنار استفاده از این روش‌ها تلاش دارد جوامع محلی را نیز به حفاظت از مناطق جنگلی شمال کشور ترغیب کند.به اعتقاد کنعانی، اگر جوامع محلی با ارزش مناطق تحت حفاظت و تنوع‌زیستی این مناطق آشنا شوند، می‌توانند به حفظ و بهره‌برداری پایدار از منطقه کمک کنند.

بدین‌ترتیب کمک جوامع محلی، رسانه‌ها و دستگاه‌های مرتبط مانند منابع طبیعی در احیای محیط‌زیست کارساز است.به گزارش همشهری، ممنوعیت 5ساله شکار شامل تمامی گونه‌های حیات‌وحش‌ است. از پستاندارهایی مانند پلنگ، خرس قهوه‌ای، مرال گرگ، شوکا، گوسفند وحشی، بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز گرفته تا کبک و قرقاول، تیهو، زنگوله‌بال، کوکر سینه‌سیاه، ابیا، بلدرچین معمولی و... نیز فرصت یافته‌اند جمعیت خود را با ممنوعیت شکار تا 5سال آینده افزایش دهند.


پرندگان مهاجر از ممنوعیت 5ساله شکار مستثنی شدند

با تمدید ممنوعیت شکار در جنگل‌های 3 استان شمالی کشور، شکار هیچ حیوانی مجوز ندارد. البته این قانون شامل پرندگان مهاجر نمی‌شود. سال گذشته نیز 3هزار پروانه شکار پرندگان در مناطق غیرجنگلی استان گلستان صادر شد. محمدرضا کنعانی، مدیرکل اداره حفاظت محیط‌زیست استان گلستان در مورد محدودیت‌های شکار پرندگان مهاجر می‌گوید:صدور مجوز پرندگان مهاجر را سالانه دفاتر استانی به سازمان حفاظت محیط‌زیست پیشنهاد می‌دهند و براساس الگویی خاص به افراد اجازه شکار پرندگان آبزی و کنار آبزی داده می‌شود. به‌گفته او، این مجوزها محدودیت‌هایی مانند نوع گونه، مکان شکار و زمان آن دارند. به‌طور مثال در میانکاله به هیچ عنوان اجازه شکار پرنده مهاجر داده نمی‌شود یا آنکه فقط در یک روز خاص از هفته اجازه شکار پرندگان در برخی مناطق داده می‌شود.


سلامت نیوز: ممنوعیت شکار در جنگل‌های شمال تا پایان1404

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار