کد خبر: ۸۵۰۷۶۳
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱ 16 May 2020

 

تابناک/ وزارت بهداشت روز گذشته نسبت به شیوع مجدد بیماری کرونا در ۳ استان سیستان‌وبلوچستان، ‌لرستان و آذربایجان‌شرقی هشدار داد. پیش از این در ۱۴ اردیبهشت ستاد ملی مقابله با کرونا شهرهای بسیاری از این سه استان را در لیست شهرهای سفیدکم خطر از نظر اپیدمی کرونا قرار داده بود.
هشدار کرونایی در 3 استانعكس: ایرنا

براساس گزارش آن روز ستاد مقابله با کرونا، ۱۸ شهر سیستان‌وبلوچستان و ۹ شهر آذربایجان‌شرقی در لیست سفید قرار گرفته بودند. دراین میان البته وضعیت استان لرستان متفاوت بود و تنها شهر چگنی از شهرستان‌های تازه تاسیس این استان، منطقه کم‌خطر و سفید معرفی شده بود. اما حالا به‌نظر می‌رسد وزارت بهداشت در بررسی‌های جدید خود وضعیت متفاوتی را نسبت به گذشته در این استان‌ها مشاهده کرده است. وزارت بهداشت پیش از این نیز تاکید کرده بود که وضعیت شهرهای سفید هر ۵ روز مجدد بررسی می‌شود و درصورت لزوم برای شهرهایی که از حالت کم‌خطر به سوی موقعیت خطرناک حرکت کنند تصمیمات جدیدی اتخاذ خواهد شد.  مقامات محلی این استان‌ها نیز از وضعیت هشدارآمیز این مناطق خبرداده‌اند. درهمین خصوص روز گذشته جعفر طولابی، فرماندار خرم‌آباد در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به افزایش مبتلایان به کرونا در لرستان و اعلام وضعیت قرمز در برخی شهرستان‌های استان، از اتخاذ محدودیت‌هایی جهت مقابله با کرونا تا سفید شدن وضعیت در این شهر خبر داد. همچنین مدارس خرم‌آباد نیز امروز بازگشایی نخواهد شد. سیدموسی خادمی استاندار لرستان هم در ۲۳ اردیبهشت اعلام کرده بود ۵ شهرستان خرم‌آباد، بروجرد، دلفان، دورود و ازنا در این استان در شرایط ویژه قرار دارند.  درهمین حال به گفته محمدمهران امینی‌فرد رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی ایرانشهر، سیستان‌وبلوچستان، ایرانشهر و چابهار کماکان بیشترین آمار مبتلایان را دارند و باتوجه به رفتارهای پرخطر شهروندان، احتمال افزایش نگران‌کننده آمار بیش از پیش وجود دارد.

ادامه وضعیت قرمز در خوزستان

البته تنها این سه استان نیستند که با بازفعالیت مشاغل و کم‌کردن محدودیت‌ها و به تبع آن عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی دچار بحران شده‌اند و به سمت وضعیت قرمز حرکت می‌کنند. استان خوزستان نیز از دو هفته پیش با طغیان بیماری همه‌گیر کرونا مواجه شده است. موضوعی که منجر به بازگشت محدودیت‌های پیشین برای مردم این استان شد تا آنجا که مقامات از احتمال ادامه این محدودیت‌ها خبر می‌دهند و براساس برخی گزارش‌ها مدارس این استان هم امروز بازگشایی نخواهند شد و درصورت بهبود اوضاع با یک هفته تعویق فعالیت خود را از سر خواهند گرفت. این درحالی است که از امروز مدارس کشور به مدت یک ماه بازگشایی می‌شوند هر چند حضور دانش‌آموزان اجباری نیست و تنها برای رفع اشکال می‌توانند به مدارس مراجعه کنند.  در همین راستا رضا نجاتی سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان نیز در گفت‌وگو با «ایسنا» از بزرگان اقوام درخواست کرد تا مردم را از برگزاری مراسمات عروسی و عزا منع کنند و خود نیز در این مراسم شرکت نکنند. وی افزود: بزرگان [اقوام] با توجه به در پیش‌رو بودن مراسم عید فطر، از برگزاری مراسم خودداری کنند، زیرا سلامت‌شان در خطر است. نجاتی تصریح کرد: با توجه به اینکه هفته آینده شرایط استان خوزستان خاص است و عید فطر را در پیش‌رو داریم، باید در این زمینه تصمیم‌گیری شود و تصمیمات به اطلاع مردم خواهد رسید.  مشکل در خوزستان تنها به حضور مردم در مراسم‌های مختلف خلاصه نمی‌شود. تردد مردم در بازارها هم یکی دیگر از عوامل افزایش بیماری کرونا در این استان است. در همین زمینه روز گذشته رئیس دانشکده علوم‌پزشکی آبادان با اشاره به ادامه فعالیت بازارها و بازارچه‌های محلی در آبادان و جنوب غرب خوزستان گفت: با این وضعیت تردد مردم در بازارها، دور از انتظار است که حالا حالاها بیماری کنترل شود و انتظار می‌رود در روزهای آینده حتی موارد ابتلا از این هم بیشتر شود. به گزارش انتخاب، شکرالله سلمان‌زاده افزود: بسیاری از اصناف بدون ثبت‌نام در سامانه سلامت بازگشایی شدند و مردم نیز بی‌محابا به خیابان رفتند، بنابراین شاهد افزایش موارد بیماری در خوزستان هستیم. وی افزود: ادارات را تعطیل می‌کنیم اما می‌بینیم مردم در بازارها حضور پیدا می‌کنند و بازارها شلوغ می‌شوند.

حال ناخوش خراسان‌شمالی، جهرم و تهران

استان خراسان شمالی نیز حال خوشی ندارد. همچنان که روز پنج‌شنبه کیانوش جهانپور، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت، نسبت به اینکه این استان به سمت وضعیت هشدار پیش می‌رود، ابراز نگرانی کرد. به گزارش «ایرنا» وی تاکید کرد اگر این روند ادامه پیدا کند، خراسان‌شمالی هم ممکن است به وضعیت خوزستان دچار شود.  همزمان گزارش‌ها از وخیم شدن وضعیت شهرستان جهرم در جنوب شرق شیراز در استان فارس حکایت می‌کند. به گفته محمد رحمانیان، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی جهرم، ابتلای بیش از پیش سالمندان و افراد با بیماری زمینه‌ای به کرونا در جهرم، کم‌شدن حساسیت‌ها، عدم رعایت اصول بهداشتی و حفظ نشدن فاصله فیزیکی، جهرم را به سمت وضعیت قرمز خواهد کشاند. به گزارش «ایرنا» وی گفت: بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد ابتلای موارد جدید شناسایی بیشتر به دلیل حضور افراد در تجمعات، دورهمی‌های خانوادگی و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی بوده است، که درصورت ادامه این روند وضعیت جهرم به سمت قرمز خواهد رفت. وضعیت تهران هم همچنان نگران‌کننده است و به گفته مقامات وزارت بهداشت، همچنان موج اپیدمی ویروس کرونا در تهران برقرار است.

افزایش تعداد شهرهای سفید در گیلان

البته در این میان وضعیت استان گیلان امیدوار‌کننده است. به گفته ارسلان زارع استاندار گیلان، با توجه به همکاری‌های مردم و کادر درمانی استان گیلان در مدیریت ویروس کرونا، تعداد بیماران کرونایی که در بیمارستان بستری هستند کمتر از یک ششم است. استاندار گیلان درگفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ارزیابی‌های دانشگاه علوم‌پزشکی استان گیلان برای ویروس کرونا حاکی از آن است که ۴ شهرستان تا پایان هفته تغییر وضعیت دهند و به شهرستان‌های سفید و کم‌خطر تبدیل شوند. گیلان از جمله اولین استان‌هایی بود که با اپیدمی کرونا مواجه شد و در روزهای نخست شیوع این بیماری در کشور با بیشترین تعداد مبتلایان روبه‌رو شد.  در کنار وضعیت امیدوارکننده استان گیلان، در پیش بودن تعطیلات عید فطر مقامات کشور را نگران شیوع مجدد کرونا کرده است. در همین ارتباط روز گذشته علیرضا شریعت فرماندار محمودآباد با پیش‌بینی موج گسترده مسافرت طی تعطیلات عید فطر به شهرهای ساحلی مازندران، نسبت به افزایشی شدن شیوع کرونا در استان هشدار داد.

توضیح رئیس‌جمهوری در مورد برگزاری ۲ مراسم

در همین حال حسن روحانی رئیس‌جمهوری، روز پنج‌شنبه در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا، درخصوص برگزاری مراسم روز قدس، برگزاری نماز عید سعید فطر و بازگشایی اماکن متبرکه کشور توضیحاتی ارائه کرد. او درباره برگزاری مراسم روز قدس گفت: در عین حال که این روز در محکومیت‌ رژیم اشغالگر قدس و حمایت از فلسطین مظلوم اهمیت دارد، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و مراقبتی نیز ضروری است که البته این موضوع نیز به وضعیت شهرهای مختلف و نسبت به میزان کنترل بیماری کرونا بستگی دارد.  به گزارش «ایسنا» رئیس‌جمهور همچنین به بررسی چگونگی و شرایط برگزاری نماز عید سعید فطر در کمیته‌های امنیتی و اجتماعی اشاره کرد و گفت: در این زمینه در جلسه روز شنبه (امروز) ستاد ملی مقابله با کرونا بحث و بررسی خواهد شد تا بتوانیم در شهرهای سفید و زرد و با حفظ شرایط و دستورالعمل‌های بهداشتی نماز عید برگزار شود.  روحانی همچنین به بازفعالیت و بازگشایی بقاع متبرکه اشاره و اظهار کرد: مشورت‌هایی با متولیان حرم‌های مطهر انجام گرفته و آنان شرایط و مراحلی را به همراه دستورالعمل‌های خاص، تدوین و تاریخ آن را نیز مشخص کرده‌اند که پس از تصویب در جلسه آینده ستاد مقابله با کرونا اعلام خواهد شد.  رئیس‌جمهور همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با سعید نمکی وزیر بهداشت، اظهار امیدواری کرد که با سفید شدن شهرهای زیارتی با حفظ شرایط و پروتکل‌های بهداشتی، بقاع متبرکه و حرم‌های شریف بازگشایی شوند.

فوت ۴۸ بیمار دیگر

از سوی دیگر رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت روز گذشته آخرین وضعیت بیماری کرونا در کشور را اعلام کرد. به گفته کیانوش جهانپور با شناسایی دو هزار و ۱۰۲ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور، مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۱۱۶ هزار و ۶۳۵ نفر رسید و با فوت ۴۸ بیمارجدید کووید-۱۹ مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۶ هزار و ۹۰۲ نفر رسیده است. به گفته وی تا کنون ۹۱ هزار و ۸۳۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند و ۲۷۲۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. جهانپور روز پنج‌شنبه همچنین گفت: بیش از چهار پنجم مبتلایان به ویروس کرونا در کشور ما بهبود یافته‌اند که عدد قابل‌توجهی است.  جهان‌پور با اشاره به تعداد فوت‌شدگان روز گذشته افزود: ما یکی از کمترین موارد فوت را ثبت کردیم و انتظار می‌رود با رعایت اصول بهداشتی از سوی هموطنان این روند ادامه داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار