رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: فراکسیون «جنوب» مجلس یازدهم اعلام موجودیت کرد / میرلوحی: برخی می‌گویند «سیدمحمد خاتمی» باید «سیداحمد خاتمی» شود / کنایه نماینده مجلس به مهدی تاج و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۵۰۷۰۴
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۴ 15 May 2020
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.
رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
مصطفی هاشمی‌طبا: نخبگان و روشنفکران در انتخابات ۱۴۰۰ به ظریف اقبال نشان می‌دهند

مصطفی هاشمی‌طبا در پاسخ به این پرسش که اصلاح‌طلبان چه‌کار می‌توانند بکنند که اعتماد عمومی به کنشگری سیاسی و شرکت در انتخابات بازسازی شود، گفت: «هم اصلاح‌طلبان و هم اصولگرایان در لفافه سخن می‌گویند و هیچ‌ یک، هیچ برنامه‌ای برای اداره کشور ندارند؛ حتی همین مجلسی که به زودی تشکیل می‌شود هم بی‌برنامه است. همه سخنان پوپولیستی مطرح می‌کنند و فقط شعار می‌دهند و هنگامی که پشت آن شعار‌ها هیچ برنامه‌ای وجود ندارد، طبیعی است که اجرا نمی‌شود و در نهایت مردم از همه سیاسی‌ها دلسرد می‌شوند و تصور می‌کنند که شرکت یا عدم شرکت در انتخابات فرقی ندارد. راه‌حل بازسازی اعتماد عمومی این است که اگر اصلاح‌طلبان برنامه‌ای دارند، آن را در قالب یک مانیفست منسجم منتشر کنند و بر اساس آن با مردم صادقانه سخن بگویند و مطرح کنند که در زمینه‌های مختلف چه برنامه‌هایی دارند. ممکن است طرح چنین سخنانی گزنده باشد، اما در نهایت مردم می‌گویند که اصلاح‌طلبان صادق و واقع‌بین هستند». هاشمی‌طبا در پایان درخصوص احتمال سرمایه‌گذاری اصلاح‌طلبان بر محمدجواد ظریف در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ مطرح کرد: «آقای ظریف یک‌ بار گفت که بعد از پایان کارش در وزارت خارجه به دانشگاه می‌رود و از آنجایی که او سعی می‌کند، زیر حرف‌هایش نزند، شاید نپذیرد که در انتخابات حاضر شود، اما اگر هم وارد عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری شود و حتی اگر رئیس‌جمهور هم بشود بازهم در حوزه اجرایی کاری از پیش نمی‌برد، زیرا برنامه‌ای منسجم برای اداره کشور وجود ندارد؛ از سوی دیگر پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری برای او چندان آسان هم نخواهد بود، زیرا فقط نخبگان و روشنفکران به او اقبال نشان می‌دهند و معمولا مردم عادی به شعار‌های بی‌برنامه و پوپولیستی رأی می‌دهند».

اظهار نظر روحانی درباره بازگشای اماکن مذهبی

رئیس جمهور گزارش وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از رعایت دقیق دستور العمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی از سوی ملت فهیم، بزرگ و نجیب ایران را در مراسم احیا شب‌های قدر، افتخاری برای کشور و بیانگر همراهی و همگامی مردم و مسوولان در مبارزه با بیماری کرونا دانست. روحانی همچنین با تاکید بر اینکه " باید از روحانیت معظم و متولیان اماکن مذهبی تقدیر و سپاسگزاری کنیم"، گفت: این رفتار هوشمندانه، دقیق و مسئولانه مردم، متولیان امر را امیدوار می‌کند که بتوانند ان‌شاء‌الله با سفید شدن شهر‌های زیارتی با حفظ شرایط و پروتکل‌های بهداشتی، سریع‌تر در بازگشایی بقاع متبرکه و حرم‌های شریف اقدام کنند.

در نتیجه اقبال شدید به بورس: دو ساعت به زمان معاملات اضافه می‌شود

مدیرعامل بورس تهران اظهار داشت: بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان فقط در مدت زمان سال جدید وارد بازار سرمایه شده است و در این مدت حتی شاهد ورود روزانه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به بازار سرمایه هم بودیم. علی صحرایی در گفت وگو با ایلنا درباره بررسی پیشنهاد افزایش ساعت معامله در بازار سرمایه اظهار داشت: افزایش ساعات معامله معطل ارتقای زیرساخت‌های فنی است. وی با بیان اینکه در بخش پسترید با محدودیت مواجه هستیم، گفت: با اتمام ساعت معامله در ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه، معامله برخی از نماد‌ها آغاز می‌شود و این معاملات تا ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه دارد. پس از اقدامات نظارتی پستریدی بازار انجام می‌شود و این معاملات پس از تایید ناظر تحویل مدیریت فناوری و بعد از آن برای سپرده‌گذاری ارسال می‌شود و تمام این اقدامات باید تا ساعت ۲۴ انجام شود. مدیرعامل بورس تهران ادامه داد: در این مدت زمان دارایی‌های مردم با توجه به معاملات انجام شده باید به روز شود. وی با بیان اینکه این برنامه میان مدت است و این اقدامات را نمی‌توان به سرعت انجام داد، گفت: اگر این سامانه‌های جدید مستقر شوند، بر اساس نیاز بازار حداقل دو ساعت به زمان معاملات اضافه می‌شود.

وکیل نجفی: حکم «قتل عمد» و ۶.۵ سال حبس برای موکلم تغییری نکرد

شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران در رسیدگی مجدد به پرونده قتل میترا استاد، شهردار پیشین تهران را به اتهام قتل عمد به ۶.۵ سال حبس محکوم کرد. حمیدرضا گودرزی وکیل مدافع محمدعلی نجفی در گفتگو با تسنیم با اعلام این خبر اظهار کرد: دادگاه، در حکم خود موکل را از باب عنوان اتهامی قتل عمد به ۶ سال و نیم حبس تعزیری محکوم کرده است. وی افزود: این حکم به تازگی ابلاغ شده و در حکم صادره برای سایر عناوین اتهامی مجازات‌های در نظر گرفته شده که پس از مطالعه کامل حکم و استناد‌های دادگاه به اطلاع عموم می‌رسد. وکیل محمدعلی نجفی اضافه کرد: شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران در حالی این حکم را صادر کرده است که پیش از این شعبه نهم دادگاه کیفری یک نیز موکل را به قتل عمد محکوم کرده بود، اما دیوان عالی کشور در رسیدگی به فرجام خواهی موکل، موضوع را قتل شبه‌عمد دانسته و آن را نقص کرده بود. گودرزی تأکید کرد: قطعا به حکم دادگاه اعتراض خواهیم کرد.

کنایه نماینده مجلس به مهدی تاج

احسان قاضی زاده هاشمی، عضو فراکسیون ورزش در مجلس شورای اسلامی در برنامه «ورزش و مردم»، درباره سیر اصلاح اساس نامه فدراسیون فوتبال گفت: هیات رئیسه فدراسیون فوتبال جلسه‌ای طولانی درباره اساس نامه داشت. ملاک ما بند و ماده یک این اساس نامه بود که فدراسیون فوتبال نهاد عمومی غیردولتی است. برخی تعریف کردند که فدراسیون نهاد مستقل غیردولتی است که ما چیزی به این نام در قانون نداریم. ما نهاد‌های عمومی مانند کمیته ملی المپیک، صلیب سرخ، هلال احمر و ... را داریم که خدمات عمومی را زیر نظر دولت ارائه می‌دهند. فدراسیون فوتبال هم در اساس نامه جدید به عنوان نهاد عمومی غیردولتی تعریف شده است. قاضی زاده هاشمی در بخشی از این برنامه درباره کارایی نداشتن نمایندگان ایران در کرسی‌های بین المللی ورزش گفت: افرادی که برای رسیدن به سمت‌های بین المللی حمایت می‌شوند، باید تخصص لازم را داشته باشند. این افراد باید به حقوق بین الملل آشنا و به زبان انگلیسی تسلط داشته باشند. من نمی‌خواهم اشاره کنم که کرسی خیلی مهمی داشتیم که در بین سی عضو آن کنفدراسیون، فقط این عضو ایرانی ما گوشی مترجم داشت و طبیعتا از سایرین عقب بود و در مذاکرات چند جانبه نتوانست از حق ورزش کشورمان دفاع بکند. اشاره قاضی زاده هاشمی به انتشار تصویری از جلسه هیات اجرایی AFC است که مهدی تاج به عنوان نماینده منطقه آسیای مرکزی در این جلسه حضور دارد و او تنها کسی است که از گوشی برای ترجمه همزمان انگلیسی به فارسی استفاده می‌کند.
 
مهدوی: مسئولان به جای اجتماعات مذهبی سری به پل خواجو بزنند

سیدابوالحسن مهدوی نماینده اصفهان در مجلس خبرگان: گاهی حساسیت‌هایی به اجتماعات دینی وجود دارد، اما شایسته است مأموران بهداشت به جا‌های دیگر مانند پل خواجو و سی و سه پل سر بزنند. مثل این‌که ویروس کرونا در فکر بعضی‌هاست، باید ببینیم افرادی که تصمیم‌گیری می‌کنند، متدین هستند یا خیر. برخی در استمرار ویروس، دارند مجالس مذهبی را مدیریت می‌کنند تا به مطامع خود به راحتی برسند. /فارس
 
من استاد جنگ روانی هستم!

سردار خورشیدی از برنامه احمدی نژادی‌ها برای مجلس و دولت آینده گفت: هشت ماه است برای تشکیل دولت قوی و مشکل گشا داریم کار می‌کنیم؛ سخنرانی و تحلیل راهبردی تدوین و برای پیروزی بچه‌های انقلابی و ولایی تلاش شبانه‌روزی میکنیم. اگر بنده در این امور دخالت نکنم، چه کسی می‌خواهد دخالت کند؟ من سه برادر شهید و سه جانباز دارم. چه کسی از من صلاحیتش بیشتر است و می‌خواهد دخالت کند؟ او را به من معرفی کنید. من استاد جنگ روانی هستم و جنگ روانی را تدریس و برایش کتاب نوشتم. متاسفانه دیگران جنگ روانی و تبلیغ را بلد نیستند، ولی من بلدم. احمدی نژاد مدت‌ها قبل از انتخابات گفت که در انتخابات هیچ دخالتی نمی‌کند و دخالتی هم نکرد. چه من و چه دوستانی که کار کردند، هیچ گونه ارتباطی در این مورد با آقای احمدی نژاد نداریم. /برنا
 
میرلوحی: برخی می‌گویند «سیدمحمد خاتمی» باید «سیداحمد خاتمی» شود

فعال سیاسی اصلاح‌طلب: عده‌ای هم می‌خواهند که نقش اپوزیسیون را ایفا کند و مقابل ارزش‌های امام و انقلاب بایس. این هم نمی‌شود از خاتمی خواستار شد چرا که او خود را محصول و فرزند این انقلاب و نظام می‌داند. یک جریانی وجود دارد که قانع نیست و همواره می‌خواهد خاتمی رودرروی نظام قرار بگیرد، بخشی هم خاتمی را مستحیل و همراه با جریان حاکمیت فعلی طالب است و می‌گوید چرا تسلیم نمی‌شود، امثال کیهان و وطن امروز می‌گویند چرا نسبت به مواضع ۸۸ و بعد از آن اظهار پشیمانی نمی‌کند در یک کلام چرا احمد خاتمی نمی‌شود و محمد خاتمی است. /برنا

فراکسیون «جنوب» مجلس یازدهم اعلام موجودیت کرد

فراکسیون جنوب در مجلس یازدهم متشکل از هشت استان و از ۸۳ نماینده تشکیل شده و فعالیت خود را آغاز کرد. محمدمهدی زاهدی منتخب مردم کرمان در مجلس یازدهم در اولین نشست فراکسیون «جنوب» اظهار داشت: وحدت جریان انقلابی برای خدمت در مجلس یازدهم شکل گرفته است و نمایندگان مردم به دور از هرگونه حاشیه‌ای با اولویت پرداختن به حل مسائل اساسی و راهبردی کشور در مجلس نقش آفرین خواهند بود. وی در ادامه ضمن اشاره به ضرورت توجه برای تحقق شعار سال مبنی بر «جهش تولید»، افزود: اهتمام لازم به اقتصاد دانش بنیان در راستای تحقق سیاست‌های کلان کشور راه بیرون رفت از وضعیت اقتصادی فعلی است و باید با تقویت عرصه‌های اقتصادی و وضعیت معیشت خانواده‌ها اشتغال جوانان مرتفع شود.زاهدی در پایان تاکید کرد: ظرفیت‌های بی‌بدیل کشور و تاکیدات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در بیانه گام دوم انقلاب فرمودند: کشور عزیز ما دارای ظرفیت‌ها و منابع بسیار غنی، طبیعی و ارزشمند در منطقه و جهان است که حوزه جنوب بخش عظیمی از این منابع را در خود جای داده است و فراکسیون حوزه جنوب در راستای فرمایشات رهبری وگام دوم با تمام ظرفیت در خدمت به مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی خواهد بود. به گزارش فارس، فراکسیون جنوب در مجلس یازدهم متشکل از هشت استان و ۸۳ نماینده تشکیل شد و فعالیت خود را آغاز کرد.
 
روایت نیکزاد از تشکیل مجلس بدون پدرخوانده

علی نیکزاد منتخب مردم اردبیل در مجلس یازدهم شورای اسلامی با انتشار یادداشتی در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی تقویت نظام کارشناسی را محور اصلی مجلس یازدهم عنوان کرده است. به گزارش خبرآنلاین، در روز‌هایی که اخبار پیرامون انتخابات هیات رئیسه مجلس یازدهم داغ شده است، نام علی نیکزاد وزیر مسکن دولت نهم و دهم نیز به عنوان یکی از کاندیدا‌های ریاست بار‌ها و بار‌ها تکرار شده است. او این روز‌ها به عنوان یک رقیب برای قالیباف قد علم کرده و حالا که اختلافات بر سر انتخابات هیات رئیسه مجلس به اوج خود رسیده است، نیکزاد در یادداشتی در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی از مجلس یازدهم و پدرخوانده‌ها روایت کرده است. او در این یادداشت نوشته است: «در روز‌هایی که برای تشکیل مجلس قوی، هم‌صحبت منتخبین مردم هستم، چیزی که توجهم را جلب نموده، اراده همگانی برای تغییر اساسی است و محور اصلی این تغییر، تشکیل مجلس قوی بدون پدرخوانده، تقویت نظام کارشناسی مجلس، حفظ سلامت برای تقویت نظارت و کار میدانی در میان مردم است. مجلس یازدهم میدان خدمت خواهد شد.»
 
آغاز زیر پوستی فعالیت‌های نمایندگان مجلس یازدهم

منتخب مجلس یازدهم گفت: همفکری با دولت برای حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم در دوران پساکرونا در اولویت مجلس یازدهم قرار دارد.محمدرضا میرتاج الدینی روز جمعه در گفتگو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره اولویت‌های مجلس آینده اظهار داشت: به همراه جمعی از دوستان و با نگاه راهبردی به دوره چهار ساله مجلس شورای اسلامی، اولویت‌های کنونی جامعه را شناسایی کرده‌ایم که این اولویت‌ها را در مجلس دنبال خواهیم کرد.وی با بیان اینکه یکی از اولویت‌ها، مساله معیشت مردم است، تصریح کرد: شیوع کرونا برای مردم مشکلات اقتصادی و معیشتی در دوران پساکرونا ایجاد کرده و بیکاری را گسترش داده که برای این‌ها باید فکر‌های ریشه‌ای و اساسی شود.معاون پارلمانی رییس‌جمهوری در دولت دهم گفت: همفکری مجلس با دولت برای حل مشکلات میعشتی و اقتصادی مردم در دوران پساکرونا در اولویت مجلس یازدهم قرار دارد.میرتاج‌الدینی با بیان اینکه مساله تولید و جهش آن که شعار سال هم هست، در اولویت‌های مجلس یازدهم خواهد بود، تصریح کرد: برای تحقق جهش تولید باید چند موضوع را مدنظر قرار دهیم که اولین آن‌ها ترسیم وضعیت موجود و نقشه راه رسیدن به جهش تولید در شرایط فعلی کشور است.وی گفت: لازم است با بررسی داده‌های موجود در بانک‌های اطلاعاتی کشور و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، مسیر رسیدن به جهش تولید را ترسیم و موانع راه را شناسایی کنیم تا هر جا که نیازمند اصلاح قوانین هستیم، اصلاحات لازم انجام شود.
 
یک جلسه مهم برای انتخاب رئیس آینده مجلس

منتخب مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلام‍شهر در مجلس یازدهم از تشکیل جلسه کاندیدا‌های ریاست مجلس به دعوت فراکسیون موقت نیرو‌های انقلاب در اول خرداد خبرداد.مجتبی رضاخواه در گفتگو با آنا، با اشاره به تشکیل جلسات برای انتخاب هیئت رئیسه مجلس اظهار کرد: تشکیل فراکسیون موقت نیرو‌های انقلاب، پیش از آغاز به‌کار مجلس یازدهم برای این است که سازوکار فعالیت فراکسیون اصلی را برای انتخاب رئیس و هیات رئیسه مجلس فراهم کند. وی افزود: با همین هدف کارگروه ۱۱ نفره‌ای انتخاب شدند که تلاش دارند مقدمات برگزاری جلسه اول فراکسیون برای انتخاب رئیس مجلس را فراهم کنند.رضاخواه با تأکید براینکه فرآیند انتخاب رئیس و هیات رئیسه مجلس صرفاً از طریق فراکسیون نیرو‌های انقلاب خواهد بود، گفت: تلاش‌هایی که خارج از مجلس برای دور زدن این فرآیند صورت می‌گیرد به جایی نخواهد رسید، چرا که رای‌دهندگان در فراکسیون نیرو‌های انقلاب حضور دارند و برگزار کنندگان گعده‌های خارج مجلس افراد محدودی هستند.
 
واکنش فرانسه به تلاش‌های تازه آمریکا علیه ایران

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه به برنامه آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران، در صورت امتناع شورای امنیت از تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه تهران واکنش نشان داد. یک خبرنگار از سخنگوی وزارت خارجه فرانسه پرسید پاسخ پاریس به تهدید آمریکا که گفته در صورت امتناع شورای امنیت از تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران برای احیای همه تحریم‌های سازمان ملل علیه این کشور تلاش خواهد کرد چیست؟ سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در پاسخ گفت: «ما شما را به اظهارات مطرح‌ در کنفرانس خبری مورخ آوریل ۲۹ ارجاع می‌دهیم. علاوه بر آن، ما تمامی استنتاج‌ها، چه از لحاظ حقوقی و چه از لحاظ سیاسی را از خروج آمریکا از برجام در ماه می ۲۰۱۸ استنباط می‌کنیم.» وزارت خارجه فرانسه در تاریخ مورد اشاره ۲۹ آوریل درباره منقضی شدن تحریم‌های مربوط به فروش تسلیحات متعارف به ایران در اکتبر بر پایبندی پاریس به متن برجام تأکید کرده است. وب‌سایت وزارت خارجه فرانسه گفت‌وگوی بین سخنگوی وزارت خارجه با یک خبرنگار در آن تاریخ را منتشر کرده است. در زیر ترجمه متن این گفتگو از زبان انگلیسی آورده شده است. سؤال: موضع فرانسه در خصوص اتمام ممنوعیت فروش سلاح‌های متعارف به ایران در سال ۲۰۲۰، طبق آنچه در برجام آمده چیست؟ آیا فرانسه خواستار تمدید این ممنوعیت خواهد شد؟
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار