تابناک گیلان/ رهبر انقلاب در صحبت‌های اخیر خود یک بار دیگر موضوع راه اندازی پنجره واحد صدور مجوز‌ها را در راستای تحقق شعار امسال (جهش تولید)، مطالبه کردند. رئیس مرکز بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد طی مصاحبه‌ای وعده داد که پنجره واحد فیزیکی شروع یک کسب و کار تا آخر اردیبهشت ماه راه اندازی شود. با راه اندازی این پنجره واحد ایران به لحاظ زمان شروع یک کسب وکار در زمره چه کشور‌هایی قرار خواهد گرفت؟
کد خبر: ۸۴۸۲۵۲
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱ 10 May 2020
 
تابناک گیلان/ رهبر انقلاب در صحبت‌های اخیر خود یک بار دیگر موضوع راه اندازی پنجره واحد صدور مجوز‌ها را در راستای تحقق شعار امسال (جهش تولید)، مطالبه کردند. رئیس مرکز بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد طی مصاحبه‌ای وعده داد که پنجره واحد فیزیکی شروع یک کسب و کار تا آخر اردیبهشت ماه راه اندازی شود. با راه اندازی این پنجره واحد ایران به لحاظ زمان شروع یک کسب وکار در زمره چه کشور‌هایی قرار خواهد گرفت؟
 
 

در سال های اخیر مسئله تولید همواره مورد تاکید رهبر انقلاب بوده است و ایشان کلید حل مشکلات کشور را چرخیدن چرخ تولید می دانند.

به گزارش تابناک اقتصادی، از همین رو، همواره نامگذاری سال های اخیر حول محور تولید بوده است. در حالی که رهبر انقلاب، سال 1398 را سال "رونق تولید" نامگذاری کردند، با آغاز سال جاری این سال را نیز با نام "جهش تولید" نامگذاری نمودند تا اهمیت مسئله تولید بر همگان از جمله مسولین آشکارتر شود.

رهبر انقلاب اسلامی در صحبت های نوروزی خود با تأکید بر اینکه باید با کار ده برابری، تولید به جایی برسد که در زندگی مردم اثر بگذارد، افزودند: مسائل اقتصادی کشور متعدد است از جمله «اصلاحات بانکی، گمرکی و مالیاتی» و «بهبود فضای کسب‌وکار» اما نقش تولید بی‌همتا است و با راه افتادن تولید و استفاده از بازار فروش ۸۰ میلیونی در داخل و ضمناً ارتباط با فروش و بازارهای خارجی، مشکلات اقتصادی قطعاً پایان می‌یابد و تحریم‌ها به نفع کشور تمام خواهد شد.

به هر حال یکی از الزامات تحقق شعار سال جاری و جهش تولید، این است که موانع موجود از سر راه کسب و کارها از جمله موانعی که بر سر راه شروع کسب و کار می باشد، برداشته شود. هم اکنون طبق گزارش های بانک جهانی در مورد فضای کسب و کار، ایران در شاخص شروع کسب و کار در بین کشورهای دنیا جایگاه چندان خوبی ندارد.

ایران در شروع کسب و کار در کجای دنیا قرار گرفته است؟

بررسی گزارش اخیر بانک جهانی نشان می دهد که ایران در زیرشاخص شروع یک کسب و کار با کسب امتیاز 67.8 بدون تغییر امتیاز در مقایسه با سال گذشته، توانسته در بین 190 کشور دنیا در رتبه 178م قرار گیرد. یعنی تنها راه اندازی کسب و کار در 12 کشور دنیا سخت تر از ایران است. این 12 کشور عبارتند از: کنگو، جمهوری آفریقای مرکزی، لائوس، سورینامی، گینه استوایی، بوسنی، اریتره، چاد، کامبوج، سومالی، هائیتی، ونزوئلا و لیختن اشتاین!

در ایران یک فعال اقتصادی مرد، باید برای راه اندازی یک کسب و کار ده فرآیند را به مدت 72.5 روز طی کند و به میزان 1.1 درصد از درآمد سرانه خود را برای این کار هزینه نماید.

کشور اول دنیا در شاخص شروع یک کسب و کار کشور نیوزیلند است. برای اینکه ببینید چقدر با کشور اول دنیا در این زمینه فاصله داریم باید گفت که یک فعال اقتصادی در کشور نیوزیلند نیازمند است تا برای راه اندازی کسب و کار خود تنها یک فرآیند را در نصف روز و با هزینه 0.2 درصد از درآمد سرانه طی کند. 

کاهش 69.5 روزی زمان شروع یک کسب و کار با راه اندازی پنجره واحد، ایران می تواند در زمره 9 کشور اول دنیا قرار بگیرد؟

راهکار کاهش رتبه ایران در شاخص شروع یک کسب و کار چیست؟

راه اندازی پنجره واحد صدور مجوزها یکی از راهکارهایی است که می تواند شروع یک کسب و کار در ایران را سهل تر از گذشته کند. موضوعی که به تازگی رهبر انقلاب نیز آن را مطالبه نمودند. ایشان در مورخه 17 اردیبهشت ماه 1399 به مناسبت هفته کار و کارگر و در یک ارتباط تصویری با هفت مجموعه تولیدی در بخشی از سخنان خود با تأکید بر اینکه بهبود محیط کسب‌وکار یکی از موارد ضروری برای تحقق جهش تولید است، گفتند: بر اساس بررسی‌ های کارشناسی وزارت امور اقتصاد و دارایی، اگر دو اقدامِ «ایجاد پنجره واحد صدور مجوزها» و «تشکیل دادگاه های تجاری برای رفع اختلافات اقتصادی» انجام شود، جایگاه کشور از لحاظ شاخص کسب و کار چهل تا پنجاه رتبه ارتقاء خواهد یافت.

شایان ذکر است که در گزارش بانک جهانی برای شروع کسب و کار در ایران، سازمان مالیاتی و بیمه تأمین اجتماعی جزء موثرترین دستگاه‌ها در طولانی شدن دریافت مجوزهای کسب و کار شناخته شده اند. براساس این گزارش تولیدکنندگان ۲۵ روز را برای تایید کد اقتصادی و همچنین تاییدیه‌های مالیاتی صرف می‌کنند. همچنین مراحل انجام مالیات بر ارزش افزوده نیز نزدیک به یک ماه زمان نیاز دارد.  طبق همین گزارش طی مراحل ثبت کارگاه و کارگران در بیمه تامین اجتماعی نیز ۱۳ روز زمان می‌برد.

پنجره واحد چیست؟

پنجره واحد تسهیلاتی است که به فرد متقاضی راه اندازی کسب و کار این امکان را می دهد که اطلاعات لازم را در قالب های استاندارد به یک واحد مشخص ارائه دهد و تمام مجوزها و مواد قانونی مرتبط با فعالیت خویش را در همان نقطه دریافت کند.

راه اندازی پنجره واحد شروع کسب و کار در ایران به کجا رسیده است؟

علی فیروزی رئیس مرکز بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد طی مصاحبه ای در مورخه 19 اردیبهشت ماه سال جاری در مورد پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار، گفت: برای راه اندازی این پنجره واحد فیزیکی، در حال حاضر مصوبه هیأت مقررات زدایی اخذ شده است و اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران مکانی را خریداری خواهد کرد و در اختیارمان قرار خواهد داد. تقریباً تمام فرآیندها مشخص شده و دستگاه‌ها هم جلسات هماهنگی بین دستگاهی را برگزار کرده‌اند.

وی گفت: این پنجره واحد فیزیکی در واقع یک ساختمان است که تمام دستگاه‌ هایی که برای شروع کسب و کار باید مجوز بدهند، در آن مستقر می ‌شوند تا متقاضی شروع کسب و کار بتواند تمام کارهای لازم را در همان یک ساختمان پیگیری کرده و به انجام برساند.

فیروزی اظهار داشت: شیوع کرونا، کار را کمی مشکل کرد اما آخر اردیبهشت‌ ماه این پنجره واحد راه‌اندازی می‌شود.

راه اندازی پنجره واحد، چه تاثیری بر شروع کسب و کار در ایران دارد؟

همان گونه که اعلام شد مطابق با گزارش بانک جهانی شروع یک کسب و کار در ایران 72.5 روز طول می کشد و این مسئله باعث شده است تا ایران در شاخص شروع کسب و کار در بین 190 کشور دنیا رتبه 178ام را کسب کند.

علی فیروزی رئیس مرکز ملی مطالعات و پایش بهبود فضای کسب و کار درباره تاثیر راه اندازی این پنجره واحد بر شروع یک کسب و کار گفت: طبق برنامه ‌ریزی ‌ها با راه اندازی پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار، زمان لازم برای شروع یک کسب و کار در ایران از ۷۲.۵ روز به ۳ روز کاهش خواهد یافت.

با راه اندازی پنجره واحد، ایران در زمان لازم برای شروع کسب و کار هم سطح کدام کشورها قرار خواهد گرفت؟

همان گونه که عنوان شده است با راه اندازی پنجره واحد، زمان لازم برای شروع یک کسب و کار در ایران از 72.5 به 3 روز کاهش خواهد یافت. حالا می توان بر اساس گزارش بانک جهانی بررسی کرد و دید که در صورت رخ دادن این اتفاق ایران در زمره کدام کشورها به لحاظ زمان شروع یک کسب و کار قرار خواهد گرفت.

مطابق با آخرین گزارش انجام کسب و کار بانک جهانی، زمان لازم برای شروع کسب و کار برای مردان تنها در 9 کشور دنیا 3 روز به طول می انجامد که این 9 کشور عبارتند از: نیوزیلند (0.5 روز)، گرجستان (1 روز)، کانادا، هنگ کنگ و سنگاپور (1.5 روز)، استرالیا (2 روز)، توگو (2.5 روز) و جامائیکا و ازبکستان (3 روز).

کاهش 69.5 روزی زمان شروع یک کسب و کار با راه اندازی پنجره واحد، ایران می تواند در زمره 9 کشور اول دنیا قرار بگیرد؟

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار