کد خبر: ۸۴۷۱۷۰
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۴ 07 May 2020

 

تابناک/پریسا عظیمی: شهر رشت در سال ۹۴ از سوی یونسکو به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی انتخاب و در فهرست شبکه شهر‌های خلاق یونسکو ثبت شد. علت معرفی این شهر به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی، وجود ۲۲۰ خوراکی محلی، تنوع خوراک و فرآورده‌های غذایی محلی، فرآیند سلامت محور تولید غذای محلی از مزرعه تا سفره بود. به عنوان نمونه گیلانی‌ها تنها برای فصل زمستان حدود ۶۰ غذای محلی دارند. میرزا قاسمی، نازخاتون، ترش تره، باقالاقاتوق، ماهی فویج، فسنجان، اناربیج، غوره آویج، سیرقلیه، گل در چمن، کال کباب تنها برخی از غذاهای محلی معروف گیلانی هاست.

فراوانی سبزی و تنوع آب و هوا از جمله دلایل فراوانی غذاهای محلی در این خطه سرسبز کشور است. آب و هوای مساعد و خاک مرغوب گیلان مناسب پرورش انواع صیفی‌‌، میوه‌ها، حبوبات و غیره است و همچنین انواع ماهی به خصوص ماهی سفید سهم عمده‌ای در سفره گیلانی‌ها دارد. اما با شیوع کرونا چند ماه است که گردشگران و حتی خود گیلانی‌ها از صرف چنین غذاهایی در رستوران‌های معروف شهرشان محروم شده‌اند و از طرفی دیگر رستوران‌داران و کافه داران این استان مانند سراسر کشور با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌اند تا حدی که شنیده شده برخی از این اصناف با پیگیری‌های زیاد از مسئولین مربوطه خواستار ازسرگیری فعالیتشان با رعایت موازین و پروتکل بهداشتی اعلام شده از سوی ستاد کرونا شدند اما به دلیل اینکه پاسخی دریافت نکرده‌اند و زیان شدید متحمل شدند؛ اقدام به باطل کردن مجوزهای خود کرده‌اند. بنابراین باید تلاش شود تا زیرساخت‌های گردشگری غذا که از جاذبه‌های استان گیلان است از بین نرود.

درهمین حال «علیرضا زالی»، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، نسبت به تبعات و خطرات بازگشایی رستوران‌ها به شکل متعارف قبلی هشدار داده و درباره نحوه فعالیت رستوران‌ها و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی در ماه مبارک رمضان، اظهار داشته: «براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مراکز تهیه و توزیع غذا و به‌طور خاص رستوران‌ها جزو مشاغل پرخطر طبقه‌بندی شده‌اند و بر اساس تصمیم قبلی ستاد ملی مقرر است تصمیم جدیدی مبنی بر بازگشایی مشاغل پرخطر اتخاذ نشود.»

زالی همچنین هر گونه تغییر جدید در روند فعالیت مشاغل پرخطر را منوط به تصمیم‌گیری و مصوبه بعدی ستاد ملی مقابله با کرونا دانسته و گفته: «با این حال مانند سابق توصیه ما این است که اگر تصمیمی در رابطه با بازگشایی مراکزی که جنبه رستوران دارند گرفته می‌شود، صرفاً به صورت غذای بیرون بر باشد.»

وی این نکته را هم متذکر شده: «به‌طور معمول و در گذشته هم رستوران‌ها در ماه مبارک رمضان به جز در ساعات بعد از افطار فعالیتی نداشتند، امسال و با توجه به مسائل مرتبط با همه‌گیری کرونا، مانند سابق پیشنهاد ما این است که مراکز تهیه و توزیع غذا و رستوران‌ها صرفاً به صورت بیرون بر عمل کنند.»

چرا نمی‌توانیم دوباره فعالیت مان را شروع کنیم؟!

در همین رابطه تعدادی از کافه‌داران و کافه رستوران‌های استان گیلان در گفت‌وگو با «ایران» با ابراز نارضایتی شدید از وضعیت کسب و کارشان خواستار رسیدگی هر چه سریع‌تر مسئولان دراین خصوص شدند. آنها همچنین اظهار داشتند: مشاغلی مانند گیم نت‌ها در حال حاضر مشغول فعالیت هستند چرا ما نمی‌توانیم دوباره فعالیت مان را شروع کنیم؟! تعدادی از صاحبان کافه تریاها نیز می‌گفتند: کار ما با قلیان سراها فرق می‌کند ما در کافه هرگز سرویس قلیان یا اجازه کشیدن سیگار هم به مشتریان نمی‌دهیم به خاطر همین مسأله تصمیم گرفتیم نامه‌ای خطاب به استاندار تهیه و از ایشان تقاضا کنیم اجازه از سرگیری فعالیت این اصناف با توجه به رعایت موازین بهداشتی داده شود. البته این را هم می‌دانیم که این خواسته باید با اجازه دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا محقق شود براین اساس از آنها نیز می‌خواهیم برای جلوگیری از ضرر بیشتر به ما کمک کنند.

«روزمهر سهیلی فر»، یکی از افرادی است که مجوز فعالیت کافه رستوران دارد و از اینکه هنوز نتوانسته کارش را دوباره شروع کند خیلی ناراحت است و می‌گوید: با توافق‌هایی که بین اعضای کافه‌داران استان داشتیم به این نتیجه رسیدیم که از مسئولان مربوطه بخواهیم اجازه فعالیت به صنف ما نیز داده شود.ما قول خواهیم داد که فراتر از پروتکل‌های بهداشتی که اکنون اعمال می‌شود، نکات را رعایت کنیم. ظرفیت رستوران و کافه‌ها را به نصف می‌رسانیم مثلاً اگر ۵۰ نفر ظرفیت کافه باشد با سرویس دهی به ۲۵ نفر و با رعایت فاصله‌گذاری صندلی‌ها را می‌چینیم و مشتری قبول می‌کنیم.

از اتحادیه و اصناف استان خواستیم به وضعیت ما رسیدگی شود

«میثم محبوب» از رستوران‌داران شهر رشت است که به گفته خودش ۱۰ سالی است که دراین شغل فعالیت می‌کند.

وی در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: ازهمان روزهای اول که کرونا آمد ما رستوران‌‌داران به‌طور خودجوش تعطیل کردیم اما الآن سه ماه از این وضعیت می‌گذرد وما روزبه روز متحمل ضررهای زیادتری می‌شویم و با اینکه چند بار از اتحادیه و اصناف استان خواستیم به این وضعیت رسیدگی شود تاکنون نتیجه‌ای نگرفتیم و مشکل ما همچنان حل نشده؛ کسی و یا ارگانی هم از ما حمایت نمی‌کند یا حتی از طرف وزارت بهداشت هم راهکاری برای شروع دوباره کار ما اعلام نمی‌شود.

محبوب با اشاره به اینکه رستورانی که دارد برای خودش است و از این بابت ابراز خوشحالی می‌کند اما برای پرسنلش که در این مدت بیکار هستند، نگران می‌باشد و این طور ادامه می‌دهد: کارگران رستوران‌ها حقوق زیادی نمی‌گیرند و از روزی که رستوران تعطیل شده واقعاً وضعیت نگران کننده‌ای دارند از ما هم هیچ کاری بر نمی‌آید.

 

شرمنده هستیم

یکی از مسئولان دست اندرکار در این زمینه که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با «ایران» با بیان اینکه از اینکه نتوانستیم تاکنون کاری برای رستوران‌داران انجام دهیم، شرمنده هستیم، تصریح می‌کند: متأسفانه واحدهای صنفی مانند رستوران‌ها و کافه‌ها همچنان تعطیل هستند؛ امیدواریم بزودی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد این اصناف تصمیماتی اتخاذ شود تا هر چه سریع‌تر بتوانند کارشان را شروع کنند.

به گفته وی، اتفاق خاصی که تاکنون ملموس باشد و توانسته باشیم کاری برای این صنف انجام بدهیم متأسفانه محقق نشده؛ اما شنیده شده که وزارت کار قرار است به تمام رستوران‌داران به تعداد کارگرانی که اسامی‌شان در لیست بیمه رد می‌شود؛ تسهیلات بانکی ۱۲ میلیون تومانی بدهد اگر رستورانی۵ نفر کارگر دارد ۵ وام ۱۲ میلیون تومان می‌تواند دریافت کند. ظاهراً قرار است این وام با سود۱۲ درصد و اقساطش هم ۲ ساله باشد. البته این تصمیم در حال حاضر در حد حرف است و هنوز تصمیم قطعی روی این قضیه صورت نگرفته است.

برای حمایت از این اصناف اقدامات لازم را انجام خواهیم داد

«محمد حسن عاقل منش»، عضو کمیسیون فرهنگی؛ اجتماعی و بهداشتی شورای اسلامی شهر رشت هم به خبرنگار ما می‌گوید: قطعاً نسبت به حمایت از این اصناف اقدامات لازم را انجام خواهیم داد. باتوجه به اینکه خیلی از مشاغل شروع به کار کرده‌اند، امیدواریم صنف رستوران‌ها هم سریع‌تر کارشان را شروع کنند. بنده به عنوان نماینده اعضای شورای شهر رشت از متولیان مربوطه می‌خواهم نسبت به بررسی وضعیت این صنف رسیدگی کنند. شنیدیم صاحبان این صنف قول دادند که اگر کارشان را شروع کنند با نصف ظرفیت رستوران و با رعایت نکات و پروتکل بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی شروع به کار خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه سعی می‌کنیم نسبت به رفع موانع موجود اقدام کنیم تا این قشر فعال هم بتوانند آرام آرام کارشان را شروع کنند، خاطرنشان می‌کند: از مسئولان ذیربط می‌خواهیم که رستوران‌ها هم اجازه داشته باشند در کنار اینکه غذای بیرون بر دارند، در رستوران هم بتوانند فعالیت کنند و با رعایت نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در ماه مبارک رمضان به مردم خدمات بدهند. البته ذکر این نکته هم ضروری است در صورتی که این صنف اجازه فعالیت پیدا کنند ممکن است مشتری چندانی هم نداشته باشند و مردم برای تهیه غذا و یا رفتن به رستوران تمایلی نشان ندهند. در این صورت باید این موضوع را که ممکن است مواد غذایی روی دستشان بماند و فاسد شود هم مدنظر داشته باشند.

فعالیت رستوران‌ها باید به‌صورت بیرون بر باشد

دکتر «آبتین حیدرزاده»، سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گیلان هم در گفت‌وگو با «ایران» در این باره این طور بیان می‌کند: از زمانی که طرح فاصله‌گذاری هوشمند و بحث راه افتادن مشاغل غیرحساس مطرح شد، برای ۱۲۰۰ شغل مختلف آیین نامه جدید نوشته و تأکید شد که صاحبان این مشاغل با مراجعه به سامانه سلامت ثبت نام کنند و بعداز تأیید مشخصاتشان با دریافت کد سلامت می‌توانند شروع به کار کنند.

وی اضافه می‌کند: یکی از این مشاغل رستوران‌ها بودند که مقرر شد فعالیتشان را آغاز کنند اما به صورت بیرون بر، یعنی غذا فقط برای مشتریان در خارج از رستوران تهیه شود. ضمن اینکه باید ابتدا در سامانه سلامت ثبت‌نام کنند و بعد از دریافت کد سلامت و رعایت کردن نکات بهداشتی کارشان را شروع کنند اما بازهم تأکید دارم اجازه ندارند در حیاط و یا سالن غذاخوری غذا سرو کنند، چون شرایط برای چنین فعالیتی مناسب نیست. حتی ستاد ملی کرونا هم تشخیص دادند که فعالیت رستوران‌ها باید به شکل بیرون بر باشد.

دکتر حیدرزاده، درباره خدمات این صنف به گردشگران هم می‌گوید: با توجه به اینکه ورود گردشگر و مسافر به استان، دیگر محدودیتی ندارد، رستوران‌ها همچنان مجازبه سرویس‌دهی به گردشگران در سالن غذاخوری نیستند و تنها می‌توانند غذای پخته شده را به صورت بیرون بر در اختیار گردشگر قرار دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار