روحانی در جلسه هیئت دولت:
رئیس جمهور گفت: خواب آشفته ترامپ با تدبیر نظام برآورده نشد.
کد خبر: ۸۴۶۶۷۲
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۳ 06 May 2020

به گزارش تابناک سمنان: حجت الاسلام و المسلمین روحانی رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت اظهار کرد: ما در آستانه روز ۱۸ اردیبهشت هستیم و آغاز تحریم بی نظیر علیه کشور‌ها و کشور ما از سوی یک رژیم مستبد علیه جمهوری اسلامی ایران است، ۲ سال قبل در این ایام بر خلاف همه قوانین و مقررات بین المللی رئیس جمهور آمریکا با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امینت سازمان ملل صریحا از برجام خارج شد و این خروج را مکتوب کرد و در برابر دوربین خبرنگاران قرار داد. بعد از توافق برجام رشد اقتصادی ما یک رشد اقتصادی بی نظیر در سطح جهانی بود. رشد اقتصادی ما ۱۲.۵ درصد بود که در نوع خود بی نظیر بود.

روحانی ادامه داد: نفت ما از ۹۰۰ هزار بشکه به ۲ میلیون و ۸۰۰ بشکه رسید. تمام طرح‌های نیمه تمام به اتمام رسید این تحملش برای مخالفان سخت بود که یک کشور به تنهایی پای میز مذاکره برسد و تمام تحریم‌ها را بر دارد.

رئیس جمهور افزود: ۲ سال و ۴ ماه با دنیا مذاکره کردیم و از اوایل مهر سال ۹۲ مذاکرات را شروع کردیم که اولین موج آن در نیویورک بود و این مذاکرات ادامه پیدا کرد و به مدت ۲ سال و ۴ ماه طول کشید.

روحانی بیان کرد: از اواخر دی سال ۹۴ تا اردیبهشت ۹۷ این توافق عملیاتی شد و این ۲ سال برکت فراوانی برای کشورمان به همراه داشت و از تلاش‌های بی نظیر وزارت دفاع، وزارت امورخارجه و سازمان انرژی اتمی قدردانی می‌کنیم که تلاش‌های فراوانی در این رابطه داشتند.

خروج از فصل ۷ شورای امنیت یک افتخار سیاسی تاریخی برای ایران است

روحانی تصریح کرد: عراق از سال ۱۹۹۱ تحت تحریم شورای امنیت قرار گرفت و داخل فصل ۷ شورای امنیت رفت؛ در سال ۲۰۰۳ آمریکا کشور عراق را اشغال کرد، اما باز هم عراق در فصل ۷ ماند و تحریم همچنان وجود داشت.

رئیس جمهور گفت: انتخابات درون عراق انجام شد؛ رئیس جمهور و نخست وزیر انتخاب شد، اما تحریم باز هم در کشور عراق وجود داشت البته عراق هنوز هم از فصل ۷ شورای امنیت خارج نشده است و جمهوری اسلامی ایران ظرف ۲ سال و ۴ ماه مذاکره توانست کشور را از فصل ۷ شورای امنیت خارج کند.

او در ادامه بیان کرد: خروج ایران از فصل ۷ شورای امنیت یک افتخار سیاسی تاریخی برای ملت ما است؛ یکی از آثار این تلاش‌ها برداشته شدن تحریم تسلیهاتی بود؛ آمریکایی‌ها در ۱۸ اردیبهشت سال ۹۷ تحت فشار تندرو‌های آمریکا، عربستان، اسرائیل و لجبازی ترامپ با رئیس جمهور قبلی قرار گرفتند و همه دست به دست هم دادند تا کار بسیار احمقانه‌ای انجام دهند به همین دلیل آمریکا از توافق خارج شد.

روحانی یادآور شد: تصور آمریکایی‌ها این بود که ایران هم از برجام خارج می‌شود، پرونده به شورای امنیت می‌رود و تمام آن چیز‌هایی که ایران به دست آورد، ظرف یک شب از بین می‌رود، اما این خواب آشفته ترامپ با تدبیر نظام تعبیر نشد.

او اظهار کرد: در ۱۸ اردیبهشت سال ۹۷ که لطف ترامپ تمام شد؛ بلافاصله من در برابر دوربین ایستادم و در آنجا ضمن محکوم کردن و تقبیح کار آمریکا، گفتم که ما در این توافق به جای ۵+۱ با ۴+۱ ماندیم.

رئیس جمهور گفت: چند هفته‌ای به آنها مهلت دادیم تا ببینیم می‌توانند منافع ما را تامین کنند یا خیر؟ که اولین تیر ترامپ به سنگ خورد، زیرا تمام مشاوران ترامپ گفته بودند که فردا صبح ایران از توافق خارج می‌شود؛ با این حال ما مهلت به ۴+۱ را تمدید کردیم تا به ۱۸ اردیبهشت سال ۹۸ رسیدیم.

روحانی افزود: بعد از ۱ سال ما با خود گفتیم که دیگر مهلت کافی است و چون به تعهداتتان عمل نکردید ما هم به کاهش تعهدات را به صورت پلکانی انجام می‌دهیم؛ همچنین در ۵ مرحله ما تمام آنچه که لازم بود را کاهش دادیم و در یک میزان برابر قرار گرفتیم؛ هر موقع آنها حاضر شوند که به تعهدات برجامی عمل کنند ما هم همان روز به تعهدات کامل برجامی برمی‌گردیم.

رئیس جمهور گفت: آمریکا در این ۲ سال در هیچ راهی موفق نبود، تلاش کرد اروپا را به سمت خود بکشاند، اما نتوانست؛ حتی تلاش کرد در سازمان ملل جلسه‌ای با حضر ترامپ برگزار کند، اما ناموفق ماند؛ ما امروز در یک مقطعی قرار گرفتیم که آمریکا فکر میکند در ماه‌های آینده ما مطابق با برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ به یک پیروزی بسیاربزرگی می‌رسیم و ان برداشته شدن تحریم‌های تسلیهاتی و صادر کردن سلاح‌های لازم است.

روحانی گفت: آمریکایی‌ها ۲ ماه است که از خواب غفلت خارج شدند و متوجه شدند که اشتباه بزرگی انجام دادند و راه پس و پیش ندارند.

او  با بیان اینکه برای آمریکا برجامی وجود ندارد،گفت: مگر اینکه تمام خطاها و اشتباهات خود را بپذیرد و تمام تحریم های خود را بردارد که آن هم در شرایط خاصی است.این جزو لاینفک برجام است و اگر روزی تحریم‌های تسلیحاتی به هر روش یا مکانیزمی بازگردد؛ پاسخ ما همان است که در نامه به سران در پارگراف آخر نوشتم و در آن نامه من تاکید کردم اگر چنین شود ما چنان خواهیم کرد، اگر دچار خطایی شوند شکست تاریخی برای آنها به دنبال خواهد داشت.

رئیس جمهور بیان کرد: مردم در آن ۲ سال و ۴ ماه که ما تلاش می‌کردیم، پشتیبان دولت بودند، اگر مردم پشتیبان ما نبودند ما موفق نمی‌شدیم؛ در آن ایام سفر‌های استانی زیادی داشتیم و یک از مقامات خارجی گفته بود که دولت و ملت هم نظرند، اگر مردم به صحنه نمی‌امدند و بعد در مسئله برجام رهبر معظم انقلاب ما را هدایت نمی‌کرد، شورای عالی امنیت ملی، مجلس شورای اسلامی همکاری نمی‌کردند ما به موفقیت نمی‌رسیدیم.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: مردم در آن ۲ سال و ۴ ماه از اعتبارات بانکی استفاده کردند و یک تحول اقتصادی در کشور آغاز شروع شد؛ طی ۲ سال اخیر فشار شدیدی که بر ما وارد شده است که در تاریخ جهان مردم علی رغم همه مشکلات و تحریم‌ها خم به ابرو نیاورند.

تخطی از قطعنامه ۲۲۳۱ را نمی‌پذیریم

رئیس جمهور ادامه داد: امروز هم اگر در مقابله با کرونا به طور نسبی در مقایسه با کشور‌های دیگر موفق هستیم باز کار مردم است؛ امروز هم وزیر بهداشت گفته است بخشی از ماسک‌های سه لایه و تجهیزات دیگر را می‌توانیم صادر کنیم؛ این نشان ایثار شرکت‌های دانش بنیان است؛ اینکه وسط میدان جنگ سلاح و تجهیزات هم به کشور‌های دیگر صادر می‌کنیم نشان از توانمندی ملت ایران دارد.

روحانی گفت: ایران به هیچ عنوان تخطی از قطعنامه ۲۲۳۱ را نمی‌پذیرد و ایران حق مسلمش است که به زودی از تحریم تسلیحاتی در چارچوب این قطعنامه خارج شود، البته ما سلاح چه بسازیم و بخریم برای دفاع خودمان از ملت هاست. سلاح ما بنزین بر آتش نیست، سلاحی که ما داریم آب بر آتش است و نمی‌گذاریم جنگی شعله ور شود؛ آمریکایی‌ها بدانند که توطئه علیه آن‌ها شکل نخواهد گرفت، البته راه عاقلانه است که آمریکا به برجام بازگردد و عذرخواهی کند البته این جماعتی که حاکمند به همچنین عقلی نیم رسند!

رئیس جمهور با اشاره به آخرین برنامه‌ها برای تحقق شعارسال (جهش تولید)، یادآور شد:دولت به این نتیجه رسیده است که سهام شرکت‌های بسیار مهم و سودآور خود را در بورس عرضه کند، این کار در یک نوبت انجام شد و نوبت‌های دیگر هم در ماه‌های آینده متناوب انجام خواهد شد. اگر ما می‌خواهیم جهش تولید داشته باشیم؛ دولت باید چابک باشد و تصدی گری‌هایی که نیاز ندارد را کنار بگذارد.

او افزود: اگر می‌خواهیم به جهش تولید برسیم باید اقتصاد را به شرکت‌های خصوصی و مردم واگذار کنیم. نقدینگی در جامعه ما زیاد است و یکی از راه‌های جلوگیری از مهار تورم و نقدینگی حضور مردم در صحنه بورس است.

مبارزه با رانت و فساد در راستای شفافیت است

روحانی ادامه داد: اگر مردم در بورس حضور پیدا کنند صاحب سهام می‌شوند و از طرف دیگر بنگاه‌های تولیدی شفاف می‌شوند؛ برای ما مهم است که شستا ما شفاف باشد، سهام شرکت‌های دیگر دولتی به بورس بیایند؛ مبارزه با رانت و فساد در راستای شفافیت است و تا پایان سال قدم‌های مهمی در این رابطه بر خواهیم داشت.

رئیس جمهور با اشاره به آخرین برنامه ریزی‌های دولت در رابطه باسهام عدالت، یادآور شد:حدود ۵۰ میلیون نفر صاحب سهام عدالت هستند واین سهام عدالت مالکیت آن برای مردم است که شامل روستائیان، عشایر، بازنشستگان، کارگران، افراد تحت پوشش کمیته امداد، رانندگان و مددجویان می‌شوند؛ در سال‌های گذشته مالکیت سهام عدالت خیلی روشن نبود، اما دولت یازدهم تلاش کرد تا مردم مالک این سهام شوند.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت در سه نوبت سود سهام عدالت را پرداخت کرد، افزود: در حال حاضر زمانی است که این سهام در اختیار خود مردم باشد. زیرا تا کنون این کار نیابتی انجام می‌شد و از امروز با اجازه رهبری مردم صاحب و مالک سهام عدالت می‌شوند.

روحانی ادامه داد: مردم هم می‌توانند سهام خود را بفروشند و هم اینکه سهام را نگهداشته و سود آن را دریافت کنند، بنده از وزارت اقتصاد و بورس می‌خواهم به روشنی برای مردم این مسائل را توضیح دهند و ساز و کاری ساده، روشن و در زمان کوتاهی تهیه شود مثل سامانه پیامکی تا مردم از آن طریق اعلام کنند مایل به فروش هستند یا نگهداری سهام، باید ساز و کار فروش سهام هم به سرعت تهیه شده و اگر کسی مایل به فروش بود پول آن به حسابش واریز شود. این سهام در شرایط تحریم کشور و شیوع بیماری کرونا می‌تواند کمکی به خانواده‌ها باشد.

رئیس جمهور با اشاره تغییر واحد پول ملی کشور، خاطرنشان کرد: واحد پول ملی ما در نوشتار ریال و در گفتار تومان بود. بسیاری از اشتباهات بانکی هم به خاطر همین مسئله ریال و تومان بود. هم مردم و کارمند بانک دچار اشتباه می‌شود، واحد رسمی پول ملی ما ریال است، اما اصلا در زندگی مردم حضور ندارد؛ برای اینکه ما ذهن مردم را از محاسبه بی اساس خلاص کنیم و بنده مصر بودم واحد پول ملی تغییر کند تا مردم در زندگی راحت شوند؛ زیرا تمام معاملات با تومان انجام می‌شود؛ به طور واقعی ما خواستیم یک مشکل فرهنگی اجتماعی را حل کنیم و محاسبات مردم را تسهیل شود.

روحانی با بیان اینکه ما رقم را کوچک کردیم، یادآور شد: تغییر واحد پول ملی هم به لحاظ وجهه بین المللی و در مقایسه پول ملی با مثلا یورو بهتر است و بعید هم می‌دانم تاثیری بر تورم یا رشد اقتصادی داشته باشد؛ بلکه بیشتر کمکی برای تسهیل حسابگری است و پول ملی در برابر پول‌های خارجی زیبا خواهد شد و مردم یک محاسبه اضافی نباید در ذهن خود ایجاد کند و گفتار و نوشتار مردم بایستی یکسان باشد؛ امیدوارم این موضوع هم برای مردم مبارک باشد و در این ماه پر ماه برکت بیشترین بهره و استفاده را برده و روز به روز کشورمان سرافراز باشد.

رئیس جمهور در پایان گفت: امسال با ویژگی خاصی که وجود دارد گرفتاری و فشار بر مردم بیشتر است، امیدوارم با توسل به روح امام مجتبی(ع) اکرام افراد نیازمند شور خاصی را به همراه داشته باشد.  امام حسن مجتبی امام صلح بود، در زندگی سیاسی امام حسن مجتبی(ع) صلح و وحدت به خوبی مشاهده می شود. خداوند همه ما را جزو پیروان واقعی امام حسن مجتبی (ع) قرار دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار