استان بوشهر
کشتی پرسپولیس نخستین ناو جنگی مدرن نیروی دریایی ایران در استان بوشهر مرمت می شود.
کد خبر: ۸۴۶۰۷۵
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰ 05 May 2020

مرمت نخستین ناو جنگی تاریخی در بوشهر 

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: کشتی پرسپولیس که معماران بوشهری از آن به نام پاچم پولیس یاد می کنند سال ها در ساحل عباسک به گل نشسته بود که در آبان 85 با همت غواصان بقایای آن از زیر آب خارج و به محوطه موزه دریا و دریا نوردی خلیج فارس منتقل شد.
نصرالله ابراهیمی افزود : این کشتی در سال 1262 هجری شمسی در بندر برمن هاون آلمان ساخته شد و در آن زمان می توانست با سرعت 10گره دریایی ، دریا نوردی کند.
وی گفت: قدمت این کشتی به دوران قاجار برمی گردد و بدنه ای با پوشش زره فولادی دارد و در زمان استفاده مجهز به چهار توپ کروپ هفتاد میلیمتری ، دو توپ برنجی و چهار تفنگ مازر با دیگر مهمات بوده است.
ابراهیمی به ارزش این اثر تاریخی اشاره کرد و افزود: بنابر اهمیت موضوع، پرونده مستند نگاری کشتی در حال جمع آوری است و تلاش می شود امسال بعنوان یک اثر تاریخی منقول در فهرست آثار ملی به ثبت برسد.
وی گفت: با توجه به قرارگرفتن کشتی در محوطه موزه منطقه ای خلیج فارس تلاش خواهیم کرد در سال جاری مرمت و ساماندهی برای حفاظت کشتی انجام شود و از تخریب بیشتر این اثر ارزشمند تاریخی جلوگیری شود.

منبع/ خبرگزاری صدا و سیما 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار