کد خبر: ۸۴۴۷۱
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۶ 28 August 2015

رئیس سازمان چای کشور گفت: تاکنون بیش از ۷۴ میلیارد تومان از طلب چایکاران پرداخت و تنها ۱۴ میلیارد تومان دیگر باقی مانده که آن نیز در چند روز آینده پرداخت می‌شود.
printنسخه قابل چاپ

محمد ولی روزبهان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، اظهار داشت: امسال علاوه بر پرداخت بهای برگ سبز چای که به‌صورت تضمینی به‌وسیله دولت خریداری می‌شود، مبلغ 30میلیارد تومان برای به‌ زراعی که شامل تقویت صندوق حمایت از صنعت چای کشور است نیز در نظر گرفته شده است که این امر با توجه به محدودیت‌های مالی دولت حائز اهمیت است.

وی درباره پرداخت طلب چایکاران گفت: تاکنون 113 میلیارد تومان برگ سبز چای خریداری شده است که بابت آن، بیش از 74 میلیارد تومان از طلب چایکاران پرداخت شده‌است و 14 میلیارد تومان نیز در چند روز آینده  پرداخت خواهدشد و مجموع پرداختی به چایکاران به حدود 88 میلیارد تومان خواهد رسید.

رئیس سازمان چای کشور بیان کرد: امسال سیستم جدیدی برای پرداخت به چایکاران اجرایی شده است که در این سیستم، 33 درصد از بهای برگ سبز را کارخانجات به‌ همراه 67 درصد یارانه دولتی به حساب چایکاران واریز می‌کنند.

روزبهان با اشاره به بارش‌های خوب باران امسال گفت: بارندگی‌های مطلوب و به‌موقع در فصل بهار امسال موجب برداشت 68 هزارتن برگ سبزچای تا کنون شده است و این میزان برداشت با توجه به زمان باقی‌مانده  تا پایان مهرماه به حدود 85 هزار تن خواهد رسید.

وی افزود: هرچند کاهش نزولات جوی در ماه‌های تیر و مرداد سبب کاهش محصول در مقایسه با سال‌های گذشته بوده است، اما بخشی از این کاهش محصول در ماه‌های آینده جبران خواهد شد و علی‌رغم این کاهش، نسبت به سال گذشته که میزان بارش‌ها بسیار کم‌تر بود، حدود 35 درصد افزایش محصول داشتیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های بسیار مطلوب چای کشور، عدم استفاده از سموم شیمیایی در کلیه فرآیند تولید آن  است اظهار کرد: تنها کشوری که  در بین کشورهای تولید کننده چای، از سم استفاده نمی‌کند ایران است و این  را می‌تواند یکی از ویژگی‌های بسیار مثبت چای ایران عنوان کرد.

روزبهان به فروش بیش از 95 درصد چای خشک تولیدی امسال اشاره کرد و این موضوع را بسیار مهم دانست و گفت: تقویت صنعت چای در کشور سبب افزایش اشتغال مولد در کشور شده و در آمد ناخالص ملی را ارتقاء خواهد داد.

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی و تقویت تولیدات داخلی کشور گفت: اقدامات دولت از جمله افزایش21 در صدی قیمت خرید تضمینی چای به‌ همراه اجرای طرح به زراعی باغات چای و تشکیل صندوق حمایت از صنعت چای با مشارکت بیش از 25 هزار خانوار چایکار و تعدادی از کارخانه‌های چای‌سازی، سبب رونق صنعت چای در کشور شده است.

وی با اشاره به مصرف سالیانه حدود 110 هزار تن چای در کشور به ارزش معادل 650 میلیون دلار که متأسفانه حدود 85 درصد آن به‌صورت رسمی و غیر رسمی وارد کشور می‌شود در تقویت سهم داخلی مصرف چای کشور را بسیار حائز اهمیت دانست که آثار آن به افزایش در آمد کشور، کاهش نیاز به واردات چای، افزایش اشتغال مولد پایدار و به‌ دنبال آن افزایش رشد اقتصادی کشور خواهد بود.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه رونق اقتصادی با تلاش مردم و مسئولین عملی خواهد شد و با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: هر حرکتی در راستای تقویت اقتصاد کشور، جهاد در راه خدا است و این جهاد اقتصادی با حمایت‌های مسئولان گیلانی و مازندرانی انجام شده است.

روزبهان ابراز امیدواری کرد که با استمرار اقدامات حمایتی دولت و تلاش‌های مدیران وزارت جهاد کشاورزی، قطعا رونق اقتصادی مورد نظر رهبر معظم انقلاب با نمودهای بیشتری در سال‌های آینده در صنعت چای متجلی می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار