هر چند این روزها مردم کمتر کنار هم جمع می‌شوند ولی چراغ همدلی همچنان روشن است و هر خانه‌ای تبدیل به یک پایگاه برای کمک به دیگران بویژه نیازمندان و محرومان جامعه شده است
کد خبر: ۸۴۲۳۱۰
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹ 26 April 2020

هر چند این روزها مردم کمتر کنار هم جمع می‌شوند ولی چراغ همدلی همچنان روشن است و هر خانه‌ای تبدیل به یک پایگاه برای کمک به دیگران بویژه نیازمندان و محرومان جامعه شده است.

شب‌های قبل که سریال «نون خ» میهمان قاب تلوزیون خانه‌ها شده بود، شاید بیشتر از صفا و سادگی کُردها در این سریال، همدلی و همراهی آنان به نمایش در آمد و به دل بینندگان پر شمارش نشست.

هر جا که کمکی لازم بود مانند تیم های ورزشی هم قسم می شدند تا به مقابله با آن مشکل بروند و مساله یکی از آنان مساله همه اهالی است، یا آنجایی که همه سرشان را تراشیدند تا شبیه هم باشند، یک دنیا درس داشت، البته یکی بودن و سر تراشیدن در این فیلم را شاید در دنیای واقعی از همان معلم مریوانی یاد گرفته باشند که وقتی دید دانش آموزش بیمار است، سرش را تراشید تا درس زندگی را بیاموزد.

این خصلت کُردها و کردستانی‌هاست که «نون خ» در قالب طنز به آن پرداخته ولی در واقعیت هم کُردها این را از جان و دل پذیرفته اند که «بنی آدم اعضای یک پیکرند».

روزها از شیوع کرونا می‌گذرد و در این مدت بسیاری از این بیماری زیان دیدند، زیان‌هایی که گاه دیده می‌شود و گاهی هم به چشم نمی‌آید ولی همانی که دیده نمی‌شود، بزرگتر و مهمتر است، مثل همان صاحب مغازه‌ای که دیگر توان پرداخت اجاره ندارد و مغازه را خالی کرده و در فضای مجازی چوب حراج به وسایلش زده است.

البته بسیاری از کسب و کارهای تعطیل فعالیت خود را اوایل این هفته آغاز کردند و با بازگشت کسب و کارهای کم خطر به عرصه فعالیت، آه از نهاد مغازه‌داران برآمد چرا که کسب و کارشان دیگر بویی از رونق ندارد، آنها عید شلوغ و پر روزی را از دست دادند و حالا تنها شاهد سکون و رکود پس از عید حاکم بر بازار هستند.

اینها تنها بخشی از ۱۰ رسته شغلی متضرر از کرونا هستند و در کردستانی که محرومیت روی دیگر آن است، عمق زیان‌ها شاید گاهی به ارتفاع کوهستان‌هایی باشد که کُردها همواره با تکیه به آنها زیر آسمان خدا، دنبال رزق و روزی حلال بودند.

با شیوع گسترده کرونا و اعمال محدودیت، بسیاری از کسب‌ وکارها تعطیل شدند که این امر موجب بیکاری تعداد زیادی از کارگران روزمزد شد و آنها را با مشکلات معیشتی روبرو کرد، بسیاری از خیرین اما، کمک‌های مالی و بسته‌های حمایتی مختلفی برای این افراد تهیه و میان آنها توزیع کردند.

ماه شعبان که به نیمه رسید، نور امیدی در دل‌ها روشن و دستور رهبر معظم انقلاب به ایجاد طرح کمک مومنانه، باعث شد تا همه یادشان بیاید باید سفره‌های هم را هم فراموش نکنند.

 دور ولی کنار هم

کردستان مهد همدلی

پدر با اینکه پیر بود اما هنوز از کار افتاده نشده، بخاطر مادر خانواده که ناراحتی قلبی دارد، خانه نشین شد و چرخ‌های وانتش دیگر نچرخید، همه زندگی خود را با همین وانت بار مدل ۸۰ می گذارند ولی این روزها دیگر باری برای ماشینش ندارد و بار زندگی بیشتر از هر زمان دیگری روی دوشش سنگینی می‌کند.

سه فرزندش کارمند بودند و اگر چه آنها هم برای زندگی خود مشکلاتی داشتند اما دست روی دست نگذاشتند و ماهیانه کمی برای پدر و مادر پیرشان مقرر کردند، خریدها را هم نوبتی انجام می‌دهند تا پدر بیرون از خانه نرود.

در کنار فعالیت‌های خودجوش مردم، نیروهای مسلح هم به کمک افراد کم بضاعت آمدند و بسیاری از کارفرمایان با وجود تعطیلی کسب و کار، حقوق و عیدی کارگران را پرداخت کردند و بسیاری از مالکین املاک، دریافت اجاره‌بها برای مستاجرین خود را به تعویق انداخته‌ و برخی چند ماهی را بخشیدند.

اگر چه کرونا خانواده ها را از هم دور کرده است ولی دل‌ها به هم نزدیک تر شده و به گفته استاندار کردستان آنچه که در کمک مومنانه بیش از مسائل مادی به چشم می‌آید، همین همدلی و سخاوتی است که کردستانی‌ها نسبت به هم دارند.

بهمن مردانیا افزود: عدد و رقم مهم نیست بلکه این همت مردم است که بیش از هر چیزی به چشم می‌آید چون مردم با حس انسان دوستانه برای کمک به همدیگر قدم بر می‌دارند.

خانه امید نیازمندان

خانه امید قروه از آن دسته موسساتی بود که کمک‌هایش متوجه نیازمندان و آنانی بود که این روزها دستشان به جیب‌شان نمی رفت، قبلا مشکل چندانی در تامین معیشت خود نداشتند ولی حالا گاهی برای نان شب هم محتاج بودند.

مدیرعامل این موسسه خیریه می‌گوید: در مرحله اول توزیع سبد غذایی در تعطیلات نوروز، ۱۰۰ بسته غذایی به ارزش ۲۰ میلیون تومان تهیه و در میان دست‌فروشان قروه‌ای توزیع کردیم.

مصطفی ملکی ادامه داد: در مرحله دوم که اکنون در حال اجراست ۱۰۰ بسته غذایی جیره خشک به ارزش ۲۰ میلیون تومان میان کارگران فصلی و اقشار کم‌درآمد که در نتیجه شیوع ویروس کرونا کاسبی آنها تعطیل شده است، توزیع شد.

او گفت: به منظور رفاه حال کارگران فصلی، ۵۰ کارت هدیه ۲۰۰ هزار تومانی نیز میان آنها توزیع شد، همچین ۱۰۰ بسته بهداشتی شامل انواع مواد شوینده و محلول ضدعفونی نیز در میان جمعیت هدف توزیع گردید.

نیکوکاران تهرانی نیز ۱۰۰ بسته بیمارستانی مانند شیلد محافظ صورت، ماسک به کارکنان مراکز درمانی قروه اهدا کرد.

مدیرعامل موسسه خیریه مردم‌نهاد خانه امید قروه افزود: در این طرح مومنانه که با هدف کمک به مردم در نتیجه شیوع ویروس کرونا در قروه انجام شد، قرارگاه خاتم الاوصیاء، اداره اوقاف و امور خیریه، کمیته امداد خمینی (ره)، بهزیستی و موسسه خیریه خانه امید نیز سهیم بودند.

 دور ولی کنار هم

همدلی از تهران تا کردستان

چندباری به کردستان آمده بود و رفتار خوب و مهمان‌نوازی کردها را به یاد دارد، اینجا دوستانی هم دارد که ورزش رشته محبت و دوستی‌هایشان را محکم‌تر کرده است.

با شیوع کرونا، مهربانی کردستانی‌ها برایش تداعی شد و تصمیم بزرگش را گرفت، حتی خانواده‌اش هم از کاری که می خواست انجام دهد خبر نداشتند، می‌گوید: نمی‌دانم خبرش از کجا درز کرد و در بخش اخبار ورزشی صداوسیما پخش شد.

مهدی عبدالحسینی قهرمان ۳۸ ساله کاراته که عنوان سومی مسابقات جهانی و اول بین المللی را در کارنامه ورزشی خود دارد و هم اکنون هم مربی فدراسیون کاراته و سرپرست سوپرلیگ این رشته ورزشی است، ۶۰۰ میلیون ریال ملزومات بهداشتی و پزشکی به کردستان ارسال کرد تا کادر درمانی دستشان خالی نباشد.

او در تماس تلفنی خبرنگار ایرنا اظهار داشت: چند اردوی ورزشی در کردستان بوده و از نزدیک محرومیت‌های این استان را دیدم و همواره از اینکه مردم زحمتکش این خطه با تمامی قابلیت‌ها و طبیعت بکر و زیبای منطقه، در مضیقه هستند، رنج می‌کشم.

چند کارگاه خیاطی، که کرونا درشان را تخته کرده بود شناسایی کرده و ۱۰ تا ۱۲ خیاط را دعوت به کار کردیم تا لباس ایزوله کادر درمان و ماسک تهیه کنند و در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار دهند.

یکی از دوستانش به نام سجاد گنج زاده که سهمیه المپیک را هم دارد، در اسلامشهر تهران سبد غذای گرم در مناطق حاشیه نشین و فقیر شهر توزیع می‌کند.

عبدالحسینی می‌گوید: همه تلاش ما این است تا هیچ خانواده نیازمندی برای امرار معاش خود تا حد امکان از خانه بیرون نرود و برای همین تلاش می کنیم تا هر جا که نیازمندی معرفی می‌شود به او کمک کنیم.

این قهرمان کاراته ادامه می‌دهد: در کار خیر تنها نبودنم و حاج محمد خان بابایی از خیرین تهران در این زمینه کمک کرد و توانستیم برای خوزستان، قزوین، مازندران، تهران، قم و کردستان کمک هایی جمع اوری و به این مناطق ارسال کنیم.

توزیع ۹۰ میلیارد ریال کمک در بین نیازمندان

دولت و خیرین در روزهای کرونایی در کنار هم بودند تا آسیب به نیازمندان عمیق نشود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان گفت: ۹۰ میلیارد ریال کمک‌های دولتی و خیریه بین نیازمندان و آسیب دیدگان از کرونا در این استان توزیع شده و یا در حال توزیع است.

خالد جعفری اظهار داشت: این کمک‌ها در قالب توزیع کالاهای اساسی شامل برنج، روغن، مرغ گرم و کارت هدیه بود که همچنان نیز ادامه دارد ضمن اینکه بخشی از این مبلغ از منابع استانی، بخشی از کمک‌های خیرین داخل و خارج استان و قسمتی هم از کمک‌های بنیاد مستضعفان تامین شده است.

وی اضافه کرد: کمک‌های غیرنقدی در اختیار مراکز خیریه استان که از بهزیستی مجوز فعالیت داشتند، قرار گرفت تا میان نیازمندانی که شناسایی شده و تحت پوشش آنان بودند، توزیع شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان با اشاره به اینکه تاکنون بخشی از حدود ۲۰ هزار بسته از اقلام غذایی میان ۱۳ هزار و ۸۰۰ خانوار توزیع شده است، یادآور شد: افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی، مستمری بگیران و بازنشستگان، مشمول دریافت این کمک‌ها نمی‌شوند.

جعفری افزود: ۹۶۰ کارت هدیه ۱۰ میلیون ریالی که توسط بنیاد مستضعفان اهدا شد به تعدادی از کولبران شناسایی شده سروآباد، سقز، بانه و کارگران مرز سیرانبند و باشماق که کارت مرزنشینی ندارند تعلق می‌گیرد و تعداد ۲۰ هزار عدد کار ۲۰۰ هزار تومانی نیز میان نیازمندان استان در حال توزیع است.

هدایت زکات به سمت آسیب دیدگان از کرونا

با شیوع کرونا تعداد نیازمندان در دنیا و کشورمان افزایش یافت و از آنجا که چند ماه دیگر فصل برداشت محصول و زمان ادای زکات است، نماینده ولی فقیه در کردستان گفت: امسال با ساز و کارهای ویژه، باید زکات جمع‌آوری شده در استان به سمت کمک به اقشار آسیب دیده‌ای هدایت شود که کرونا کسب و کار و اقتصاد آنان را دچار مشکل کرده است.

آیت‌الله سید محمد حسینی شاهرودی اظهار داشت: امسال با شیوع کرونا، آسیب‌های اقتصادی افزایش یافت و به تعداد نیازمندان در جهان و ایران افزوده شد و روند آسیب پذیری طبقات پایین‌تر تندتر شده است.

وی با بیان اینکه دولت‌های بزرگ جهانی هم از این بیماری دچار مشکلت بسیاری شده‌اند و اقتصاد جهانی رشد منفی دارد، افزود: ملت ایران که در همه عرصه‌ها خوب می‌درخشند و در تمامی عرصه ها خود ا ثابت کرده اند، این بار هم درکنار مجموعه نظام سلامت کشور که آنها هم خوب درخشیده اند، توانستند همدلی ایرانی و اسلامی را به خوبی به نمایش بگذارند.

نماینده ولی فقیه در کردستان با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر کمک مومنانه، تاکید کرد: این رزمایش نشان دهنده انسانیت انسان است و امسال هم باید از زکات در زمینه کمک‌های مومنانه استفاده شود.

وی با بیان اینکه این روزها یادآور مسلمانان صدر اسلام است که اموال خود را باهم تقسیم و به کمک هم می‌شتافتند، گفت: در این شرایط و همه گیری کرونا افتخاری برای کشورمان بود که مردم با هم در برابر مشکلات همدل هستند در حالی که در دیگر کشورها اینگونه نیست.

آیت‌الله حسینی شاهرودی با اشاره به ویژگی امسال ماه مبارک رمضان، یادآور شد: در ماه مبارک رمضان باید به لزوم هدایت زکات به سمت کمک‌های مومنانه توجه شود مبلغین تلاش بیشتری کنند تا حرکتی را که آغاز شده در بخش دولتی و مردمی با توان و قدرت بیشتری ادامه پیدا کند.

کرونا امتحانی دیگر

شاید کرونا امتحانی است تا قدر باهم بودن و در کنار هم بودن را بدانیم، مردم ایران بازهم تجلی بارزی از فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی بودند تا به دنیا نشان دهند در روزگاری که آنان قفسه های فروشگاه‌ها را خالی می‌کنند تا خودشان گرسنه نمانند، اینجا در این سوی دنیا، همسایه ها نانشان را باهم قسمت می کنند تا همه سیر باشند.

رفتار مومنانه اتفاق خوب کشور ماست و در شرایطی رخ داد که در کمتر کشوری می شود نظیر آن را دید.

عملکرد خوب کشورمان در مواجهه با کرونا در شرایط تحریم را باید مرهون همدلی همه مردم دانست که اگر همدل نبودند، دردِ نداری، زودتر از کرونا همه را از پا در می آورد.

رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: تا ظهر شنبه ششم اردیبهشت ماه جاری در مجموع ۸۸ هزار و ۳۲۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۷۶ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور نیز به پنج هزار و ۶۵۰ نفر رسید.

منبع/ ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار