در افکار عمومی مردم رشت این شائبه پیش آمده که اداره ورزش گیلان با اقدام خود جان شهروندان را به خطر انداخته است؛ آنها مدعی هستند که این سازمان ویروس کرونا را جدی نگرفته و همین باعث شده استان گیلان به کانون شیوع ویروس کرونا تبدیل شود.
کد خبر: ۸۳۸۹۵۰
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵ 14 April 2020
ماجرای حضور تیم وزنه برداری چینی در گیلان و ارتباظش با کرونا چه بود؟ / ماجرای این شایعه‌ها چیست؟
 
 
تابناک / در روزهایی که ویروس کرونا به ایران وارد شده، هیات وزنه برداری از چین به ایران می‌آیند. گفته شده این افراد به ویروس کرونا مبتلا بوده‌اند اما با این حال ممانعتی از حضور آنها در ایران نشده است.
 
در افکار عمومی مردم رشت این شائبه پیش آمده که اداره ورزش گیلان با اقدام خود جان شهروندان را به خطر انداخته است؛ آنها مدعی هستند که این سازمان ویروس کرونا را جدی نگرفته و همین باعث شده استان گیلان به کانون شیوع ویروس کرونا تبدیل شود.
 
 
ماجرای این شایعه‌ها چیست؟

اما و اگر‌ها درباره شیوع ویروس کرونا در استان گیلان از جام بین‌المللی وزنه‌برداری نامجو شروع شد، مسابقاتی که از ۱۳ تا ۱۶ بهمن در استان گیلان برگزارشد. برگزاری این مسابقات مصادف بود با بحران ویروس کرونا در کشور چین؛ مساله‌ای که باعث شد فدراسیون وزنه‌برداری چین برای پیشگیری از انتقال این ویروس به سایر کشور‌ها از حضور در این مسابقات انصراف دهد.

مریم بخشی مدیرکل ورزش و جوانان گیلان روز ۱۲ بهمن ماه در نشست مطبوعاتی خود اعلام کرد دو مدرس بانوی چینی وارد رشت شده‌اند تا در کلاس‌های تدریس وزنه‌برداری حین انجام رقابت‌های بین‌المللی شرکت کنند.

او در پاسخ به نگرانی خبرنگاران نسبت به حضور این دو فرد اطمینان خاطر می‌دهد که این افراد در فرودگاه تهران نیز مورد معاینه قرار گرفته و به هیچ وجه مشکلی ندارند.

در آن زمان نه اطلاعات درست و دقیقی درباره ویروس کرونا در کشور وجود داشت و نه اینکه کیت‌های تشخیص ویروس کرونا موجود بوده است. سعید نمکی چندی پیش اعلام کرد که کیت‌های تشخیصی کرونا درست دو هفته بعد از شناسایی این ویروس در ایران (یعنی حدودا نیمه اسفند)، توسط سازمان جهانی بهداشت وارد کشور شد.

این سخن وزیر بهداشت به معنای آن است که کیت‌های تشخیصی در اسفند ماه وارد کشور شده است؛ مساله‌ای که این سوال را ایجاد می‌کند که مدیرکل ورزش و جوانان گیلان از کدام معاینه تشخیصی کرونا درباره بانوان چینی و همراهان‌شان در تاریخ ۱۲ بهمن سخن گفته است؟

 درست ۲ هفته پس از حضور هیات چینی یعنی ۲۹ بهمن ماه دکتر رضا کوچکی‌نیا جان خود را از دست می‌دهد و چند روز بعد علت فوت او ابتلا به ویروس کرونا عنوان می‌شود. بنا به گفته برخی منابع محلی این فرد و دخترش با هیات چینی در ارتباط بوده‌اند؛ خبری که درباره صحت و سقم آن مستنداتی وجود ندارد.

در این مدت گیلان با آمار بالا و روبه افزایش ابتلا به ویروس کرونا به عنوان یکی دیگر از کانون‌های شیوع کرونا بعد از قم معرفی می‌شود. در تاریخ ۶ فروردین دکتر علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزیر بهداشت اعلام می‌کند که منشا ویروس کرونا در کشور دو استان قم و گیلان بوده‌اند او احتمال می‌دهد که بازگشت تعدادی دانشجویان ساکن ووهان چین به زادگاهشان گیلان سرمنشا شیوع ویروس در این استان بوده است.

در واکنش به سخنان رئیسی، روز ۷ فروردین جبار کوچکی‌نژاد نماینده گیلان در مجلس شورای اسلامی نیز در حساب توییتری خود می‌نویسد: آقای معاون وزیر بهداشت آدرس غلط نده! اولین شهید خدمت دکتر کوچکی‌نیا با دانشجویان چینی ارتباط داشت یا با هیات وزینه‌برداری چین؟

۱۹ فروردین ماه نمکی وزیر بهداشت عنوان می‌کند که ۲۳ تیم اپیدمیولوژیست در حال کار روی این موضوع هستند که منشا اول بیماری کجا بود. آنچه در گیلان اتفاق افتاد با آنچه در قم اتفاق افتاد، دو مقوله جداگانه است. همه این موارد را بررسی کردیم و در یک جلسه غیرعلنی مواردی را مطرح می‌کنیم.



کاش در گیلان ریسک نمی‌کردیم

با توجه به اهمیت موضوع رویداد۲۴ با ذبیح‌الله نیکفر نماینده لاهیجان در مجلس تماس گرفته و درباره صحت و سقم این موضوع از وی سوال می‌کند، اما پاسخ او این بود که نمی‌خواهد در باره این موضوع صحبت کند.

حیدرعلی عابدی عضو کمیسیون بهداشت مجلس نیز ضمن اظهار بی‌اطلاعی از این ماجرا به رویداد۲۴ می‌گوید: متاسفانه کمیسیون هنوز جلساتی در این زمینه نداشته است، اما این موضوع را بررسی کرده و گزارشی از وزارتخانه درباره این موضوع می‌گیرم و نظرات‌شان را می‌پرسم، اما اگر چنین مسابقاتی بوده باید حتما اطلاعات کافی درباره آن به دست بیاوریم.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی دیگر نماینده گیلان در مجلس می‌گوید: آن زمان اعلام کردند که چینی‌هایی که وارد ایران شده‌اند هیچ مشکلی ندارند و به هر صورتی بود از این افراد آزمایش‌های هم گرفته شد. به دلیل نگرانی‌هایی که ایجاد شدف آنچنان که اطلاع دارم نسبت به این افراد سختگیری‌های بیشتری اعمال شد تا حدی که اسباب دلخوری آن‌ها نیز فراهم شد.

وی ادامه می‌دهد: تعداد این افراد نسبت به هزار خانوار چینی که در یکی از مناطق مسکونی قم سکونت داشتند یا کارگران چینی راه‌آهن بسیار کمتر بود.

جعفرزاده ایمن‌آبادی با بیان اینکه این موضوع بار‌ها در گیلان مورد بحث قرار گرفت، می‌افزاید: تقریبا یکی از پایه‌های اصلی تمام جلسات ما در استانداری گیلان همین موضوع بود ما قصد لاپوشانی نداریم و اگر موردی وجود داشته باشد برخورد می‌کنیم، اما تا به امروز به هیچ نتیجه مثبتی درباره ارتباط این موضوع با شیوع کرونا در گیلان نرسیده‌ایم.

وی می‌گوید:‌ ای کاش همان زمانی که ویروس کرونا در چین شیوع پیدا کرد هر گونه ورود و خروج چینی‌ها به ایران و هرگونه پروازی به مقصد و مبدا این کشور لغو می‌شد و هیچ ریسکی درگیلان و کل ایران نمی‌کردیم، زیرا شرط عقل بود. آنچنانکه وقتی این ویروس در ایران شیوع پیدا کرد ترکیه اتوبوس‌های ما را به کشور خود راه نداد و افغانستان مرزش را به روی کشور ما بست و حتی پناهنده‌های خود را نپذیرفت.‌ ای کاش چنین تدابیر سختگیرانه‌ای هم از سوی ایران انجام می‌شد، اما متاسفانه نشد.

او می‌گوید: همان زمان به سازمان ورزش و جوانان تذکرات لازم داده شد که از این افراد استفاده نشود اما پاسخ دادند که این افراد مهمان هستند و ما هم آزمایش‌های پزشکی لازم را از آن‌ها گرفته‌ایم و هیچ علائمی ندارند.

نماینده گیلان در مجلس اضافه می‌کند: من پیگیر حضور هیات چینی در گیلان بودم و تا جایی که دوستانم به من اطلاع داده‌اند تنها یک بار برای خرید ماسک و لوازم بهداشتی از هتل خود بیرون رفته‌اند و گیلان‌گردی نداشته‌اند. به هر حال من در این‌باره اطلاعی ندارم یا به من نگفته‌اند. درباره فوت دکتر رضا کوچکی‌نیا و حضور هیات چینی، دو جلسه ویژه در استانداری تشکیل و موضوع بررسی شد، اما استاندار گیلان، مدیرکل دادگستری و معاون دادستان گفتند که همه جواتب موضوع را بررسی کرده‌اند. به هر حال اگر مدارکی وجود دارد ما کوتاه نخواهیم آمد، اما تا کنون به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم و نمی‌توانیم کسی را متهم کنیم.

او خاطرنشان می‌کند: ما آن زمان اطلاعات دقیقی درباره این ویروس نداشتیم. ما کی فکر می‌کنیم ساعتی ۵ نفر کشته بدهیم. ما طی دو هفته گذشته به طور متوسط ساعتی ۵ کشته ناشی از ویروس کرونا داده‌ایم درحالیکه آن زمان فکر نمی‌کردیم به این نقطه برسیم. ای کاش آن زمان وارد هیچ ریسکی نمی‌شدیم و وزارت ورزش دور این هیات را خط می‌کشید.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار