تابناک گیلان/ تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.
کد خبر: ۸۳۲۹۱۱
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۱ 21 March 2020
تابناک گیلان/ تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
ماجرای فعالیت دریاچه و پیست دوچرخه سواری بوستان چیتگر در روز‌های کرونایی

احسان صفایی، معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه ۲۲ شهرداری تهران: بعد از آن که متوجه شدیم فعالیت مجموعه دریاچه چیتگر با شیوع کرونا همچنان ادامه دارد، مکاتبه‌های لازم را با سازمان بازنشستگی شهرداری تهران انجام دادیم. تا جایی که اطلاع دارم از روز گذشته فعالیت دریاچه چیتگر تعطیل شد. به دلیل آن‌که هنوز دستورالعمل‌های لازم برای تعطیلی بوستان‌ها ابلاغ نشده است، ما نمی‌توانیم پیست دوچرخه سواری بوستان چیتگر را تعطیل کنیم. اما به پیمانکاران غرفه‌های داخل بوستان چیتگر ابلاغ شد تا غرفه‌های بوستان برای قطع زنجیره کرونا تعطیل شوند.

ورود ۵۹ هزار خودرو به مشهد در روز گذشته

رئیس شورای شهر مشهد: علی‌رغم تلاش فداکارانه سبزپوشان ناجا و پلیس راهور، اطلاع یافتیم امروز ۲۹ اسفندماه «۵۹ هزار خودرو» وارد مشهد شده است. عددی که اگرچه کاهش ۴۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد، اما بازهم رقم بسیار بالایی است. چندروز پیش نظر اعضای محترم شورای شهر مشهد را برای وزرا و دستگاه‌های مسئول و ذیربط در این موضوع ارسال کردیم، اما جز تماس از دفتر سرلشکر باقری مبنی بر اینکه ما فقط می‌توانیم براساس مصوبه شورای امنیت کشور عمل کنیم، هیچ پاسخ دیگری دریافت نشد. برای باری دیگر و مجددا به صراحت تاکید می‌کنم بایستی با ابزارهای کنترلی مانع از انجام این سفرها از مبدا شد و الا بایستی در انتظار فاجعه انسانی مبتلایان به ویروس کرونا در مشهد نشست

کرونا ویروس لوگوی گوگل را تغییر داد

به دلیل شیوع کرونا ویروس در سراسر جهان، گوگل در لوگوی خود نحوه صحیح شستن دست‌ها را آموزش داد. در این فیلم شستن صحیح دست در ۶ مرحله آموزش داده شده و در کنار آن یک تصویر انیمیشنی از "ایگناتس فیلیپ زملوایس"( Ignaz Philipp Semmelweis) قرار گرفته است. فیلیپ زملوایس، پزشک مجار با نسب آلمانی بود که امروزه او را به عنوان یکی از اولین پیشگامان ضدعفونی می‌دانند.

ویروس کرونا چند ساعت روی سطوح دوام می‌آورد؟

محققان بریتانیایی دریافته‌اند که اگر فردی عطسه یا سرفه کرد، ویروس کرونا پس از خروج از بدن فرد می‌تواند در حالت قطرات ریز تا سه ساعت در محیط دوام بیاورد. در مورد دستگیره‌ها نیز باید گفت دستگیره‌های مسی سریع‌تر از هر سطح دیگری ویروس کرونا را از کار می‌اندازند. محققان دریافته‌اند که کرونا روی فلز مسی نهایتا چهار ساعت دوام می‌آورد. کرونا روی پلاستیک و استیل بیشتر از هر سطح دیگری قابلیت انتقال خود را حفظ می‌کند. یعنی ۲ تا سه روز این ویروس همچنان روی سطح پلاستیکی «زنده» باقی می‌ماند. بنابر تحقیقات متفاوتی که تا کنون انجام شده است، ویروس کرونا می تواند تا بیست و چهار ساعت روی گوشی‌های هوشمند و صفحه نمایش آن‌ها دوام بیاورد. پژوهش‌های دیگر این عدد را تا ۹۶ ساعت هم برآورد می کنند. آزمایش‌ها نشان داده است که الکل ۶۲ تا ۷۱ درصد، مواد ضدعفونی کننده خانگی حاوی کمتر از ۰.۱ درصد هیپوکلریت سدیم یا حاوی ۰.۵ درصد ماده سفیدکننده پروکسید هیدروژن می‌توانند در عرض کمتر از یک دقیقه ویروس کرونا را از بین ببرند

شرکتهای جهان از کرونا چقدر آسیب می‌بینند؟

ری دالیو، سرمایه‌گذار معروف و موسس شرکت بریج‌واتر پیش‌بینی کرد که شرکت‌های آمریکایی به علت شیوع ویروس کرونا، ۴ تریلیون دلار ضرر کنند و میلیون‌ها نفر ورشکست شوند. او در مصاحبه با سی‌ان‌بی‌سی اعلام کرد که پیش‌بینی می‌کند شیوع این ویروس به شرکت‌های جهان ۱۲ تریلیون دلار ضرر خواهد بزند. دالیو گفت: آن‌چه در حال وقوع است قبلاً در طول زندگی ما اتفاق نیفتاده و آن‌چه ما شاهد آن هستیم یک بحران است./مهر

رونالدینیو در زندان چکار می کند؟

رونالدینیو که 2 هفته قبل به خاطر گذرنامه جعلی در پاراگوئه دستگیر و زندانی شد،‌ همچنان در حبس بسر می برد.وی در مدتی که در زندان بسر برده، از انجام ورزش غافل نشده و حتی در یکسری مسابقات نیز حضور یافته است. البته برخی منابع نزدیک به او عنوان کردند وی در کنار ورزش، در حبس،‌ نجاری هم یاد می‌گیرد.رونالدینیو که در قهرمانی برزیل در جام جهانی 2002 نقش برجسته ای داشت ، در ششم ماه مارس به همراه برادرش به دلیل تلاش برای ورود به پاراگوئه با گذرنامه تقلبی دستگیر شد. تلاش ‌های او و دوستانش برای کسب آزادی‌، به جایی نرسید تا در زندان بماند.یکی از افراد خانواده‌اش به سایت ESPN اعلام کرد فوتبالیست پیشین که اکنون 39 ساله است، اکثر اوقاتش را در سلول می ‌گذراند اما در یک دوره آموزش نجاری،‌ در کنار دیگر افراد شرکت کرده است.

حکم تاریخی دادگاه CAS علیه یک بازیکن

دادگاه حکمیت ورزش با بررسی تمام اسناد مربوط به فسخ قرارداد رافائل لیائو با اسپورتینگ لیسبون، رای به پرداخت جریمه ۱۶,۵ میلیون یورویی توسط بازیکن فعلی میلان داد.آخرین بار به دلیل هواداران اسپورتینگ، چندین بازیکن تیم قراردادشان را فسخ کردند که در بین آن‌ها ، لیائو هم حضور داشت که به باشگاه لیل فرانسه پیوسته بود. حالا پس از پیگیری‌های انجام شده، لیائو با شدیدترین حکم CAS نسبت به یک بازیکن روبه‌رو شده است.

شیوع کرونا در ۱۳ استان کاهشی شد

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: رشد بیماری ناشی از ویروس کرونا در ۱۳ استان کاهشی شده و اگر مردم در خانه بمانند دو هفته آینده بیمارستانها خلوت می شوند.علیرضا رئیسی افزود: فعلا اسم این استانها را اعلام نمی کنیم که فکر نکنند روند شیوع بیماری تمام شده و دیگر رعایت نکنند زیرا هنوز به مرحله پیک و اوج بیماری در کشور نرسیده ایم و رشد این بیماری و شیوع بیماری همچنان ادامه دارد./ ایرنا

فوت 66 نفر در فارس بر اثر مصرف الکل تقلبی

مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی فارس گفت: از اوایل اسفند ۹۸ که تقریبا نخستین روزهای شیوع کرونا در فارس بود تا آخر این ماه ۴۳۹ نفر بر اساس مصرف الکل تقلبی یا صنعتی دچار مسمومیت شدند که ۶۶ نفر از آنان فوت کردند. از زمان شیوع ویروس کرونا در استان فارس ۲۰ تا ۳۰ درصد تماس تلفنی مردم با اورژانس فارس افزایش پیدا کرده است.
 
واکنش محمدرضا عارف به طنز سیاسی برنامه رشیدپور
 
محمدرضا عارف با انتشار این عکس نوشت: صدا و سیما که در برنامه‌های مختلفش نسبت به فراکسیون امید سیاست سانسور و حذف چهره‌های این فراکسیون را در پیش گرفته بود، حالا که منتی سر ما گذاشته و حداقل با دستمایه طنز بدل اینجانب را نشان داده است جای شکرش باقی است.از آقای رشیدپور به‌واسطه این اقدام خلاقانه‌اش تشکر می‌کنم.

پلاکی که حاج قاسم در سوریه به دخترش داد
 
این پلاک را اولین‌بار که با هم به سوریه رفتیم به من دادید و گفتید بابا اینو به همراه داشته باش تا اگر اتفاقی برایمان افتاد، بدانند تو دختر من هستی... سکوت کردم و گفتم یعنی با هم شهید میشویم؟زینب سلیمانی فرزند سردار حاج قاسم سلیمانی با انتشار عکس پلاکی در صفحه اینستاگرام خود نوشت:این پلاک را اولین‌بار که با هم به سوریه رفتیم به من دادید و گفتید بابا اینو به همراه داشته باش تا اگر اتفاقی برایمان افتاد، بدانند تو دختر من هستی... سکوت کردم و گفتم یعنی با هم شهید میشویم؟ گفتید: بله؛ با اینهمه اصرار برای کنار من ماندن در همه جا، آخر با من شهید میشوی... بعد مکثی کردید و گفتید: البته من خوشحال میشوم تو با من شهید شوی.هر سفر که با هم میرفتیم این پلاک را به همراه داشتم و منتظر لحظه شهادت با شما بودم... چه انتظار بی‌ثمری شد... آخر به شما نرسیدم... و شما پر کشیدید... شاید بال‌های من برای پرواز و اوج با شما خیلی کوچک بود و باید میماندم تا بالهایم را قوی‌تر کنم تا اوج بگیرم...امسال تلخ‌ترین سال زندگیم شد و هر سال تلخ‌تر و تلخ‌تر خواهد شد... نمیدانم تا چند ساعت تا چند روز تا چند هفته تا چند ماه تا چند سال باید انتظار دیدن روی ماهتان را بکشم، اما باور دارم در حال آماده شدن برای بازگشتید و با مهدی فاطمه خواهید آمد... ان روز دور نیست...سال نو را پیشاپیش بر تمامی مردم شریف و صبور این آب و خاک تبریک عرض میکنم.از خداوند منان خواستارم که امسال را سال پایان سختی مردم سرزمینم قرار دهد.التماس دعازینب سلیمانی
 
آشنا: تا قبل از ١۴٠٠ شکست کرونا و پایان تحریم‌ها را جشن می‌گیریم
 
رییس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری با بیان اینکه تا قبل از نوروز ١۴٠٠ دو مناسبت شکست کرونا و پایان دادن به تحریم‌ها جشن خواهیم گرفت، گفت: اجازه نمی‌دهیم ایران را قرنطینه کنند.«حسام الدین آشنا» روز جمعه در حساب توییتری خود نوشت:عارفان در دمی دو عید کنند، رغم آن حاسدان که می‌خواهند تا قریب تو را بعید کنند.‌وی افزود: به رغم همه دشواری‌ها، از این نوروز تا نوروز آینده و در آستانه قرن تازه، دو مناسبت را جشن خواهیم‌گرفت: جشن شکست کرونا و جشن پایان دادن به تحریم‌ها. ما اجازه نخواهیم داد ایران را قرنطینه کنند.
 
گفت‌وگوی رئیس‌جمهور با کادر درمانی سه بیمارستان و کارکنان کارخانه تولید ماسک

معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور درباره اقدامات رئیس جمهور پس از تحویل سال توضیحاتی ارائه کرد.علیرضا معزی معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور در صفحه شخصی خود در توئیتر مطلبی درباره گفتگو با کادر درمانی برخی بیمارستان‌ها و استانداران منتشر کرد.متن این مطلب به شرح زیر است:
روحانی ساعتی پس از تحویل سال، در دفتر کارش حاضر شد و از طریق ویدیوکنفرانس‌هایی که دو ساعت به طول انجامید با کادر درمانی سه بیمارستان، کارکنان یک کارخانه‌ی تولید ماسک و لباس پزشکی، مرکز فرماندهی پلیس راهور و همچنین سه استاندار گفتگو کرد.
 
تشکر سفیر ایران از کمک‌های فرانسه
 
سفیر ایران در پاریس، از کمک‌های صورت گرفته از سوی فرانسه به کشورمان برای مقابله با شیوع ویروس کرونا تشکر و قدردانی کرد.بهرام قاسمی در صفحه توئیتر خود در این زمینه نوشت: از تلاش ها، احساس مسئولیت، همکاری و همدلی انسان دوستانه مرکز بیمارستان‌های عمومی پاریس AP-HP، سازمان خیریه BIP فرانسه و یکی از پزشکان خیر ایرانی در مساعدت و سازماندهی در ارسال برخی تجهیزات پزشکی مورد نیاز در درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا در ایران باید قدردانی کرد. گاهی میزان و کمیت در مقابل روحیه متعالی انسانی رنگ می‌بازد. در شرایط خطیر است که انسانیت چهره واقعی خود را نمایان‌تر می‌سازد.»

چرایی عدم حمایت خاتمی از لیست اصلاح‌طلبان

عضو شورای عالی اصلاح طلبان دلیل رئیس دولت اصلاحات برای امضا نکردن لیست اصلاح طلبان را متناسب با شرایط حاکم بر انتخابات دانست.حسن رسولی، عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان، در گفتگو با خبرآنلاین در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چرا در انتخابات دوم اسفند رئیس دولت اصلاحات، پای لیستی را امضا نکرد، گفت: به نظر من نگرش آقای خاتمی به امر انتخابات و صندوق رای و تقویت جامعه مدنی نسبت به گذشته تغییری نکرده است. مراحلی که در انتخابات شاهد بودیم وضعیتی را پیش آورد که عملا رقابت یک رقابت درون جریانی در یک فضای غیرپویا بود. وی افزود: طبیعی است که یک صاحب نظر مثل آقای خاتمی در چنین شرایط بسته و سرد و کم تحرک فضا را برای ایفای نقش گسترده‌تر فراهم نبیند. به نظر من راهبردی که جریان اصلاحات و ایشان انتخاب کردند متناسب با شرایط حاکم بر ایام انتخابات بود.
 
درخواست قالیباف از مردم در نخستین روز سال ۹۹

محمدباقر قالیباف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی همزمان با اولین روز از سال جدید با انتشار ویدئویی از بیانات مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی در صفحه توییتر خود نوشت: «از ته دل دعا کنیم در سال پیش رو حال دل همه مردم ایران خوب باشد؛ برکت و عافیت فراوان باشد. آنچه از نعمات در اختیار ماست، بماند و زیادتر شود و آنچه نیست نصیبمان گردد. فراموش نکنیم، با توجه و از ته دل...»
 
گفنگوی کرونایی ظریف با گوترش با چاشنی تحریم

دبیرکل سازمان ملل در گفتگوی تلفنی با ظریف بر رفع تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران برای مقابله با کرونا تاکید کرد. به دنبال رایزنی‌های محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در خصوص مقابله با شیوع کرونا در ایران و جهان و پیرو نامه چند روز گذشته وی به دبیرکل سازمان ملل متحد، دقایقی پیش ظریف در گفتگویی تلفنی با «آنتونیو گوترش٫ در خصوص آخرین تحولات مربوط به مبارزه ایران با کرونا و موانع پیش روی ملت ایران در این راه رایزنی و تبادل نظر کرد. دبیرکل سازمان ملل متحد در این گفتگو ضمن ابراز همدردی و همبستگی با ملت ایران بر لزوم رفع تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران برای مبارزه با کرونا تاکید کرد. وزیر امور خارجه کشورمان نیز ضمن قدردانی از مواضع اعلام شده و کمک نهاد‌های وابسته به سازمان ملل متحد بر لزوم برچیده شدن تحریم‌های غیر انسانی، ظالمانه، غیر قانونی و یکجانبه آمریکا ضد مردم ایران تاکید کرد.وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه ۲۲ اسفند ماه در نامه‌ای به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل که رونوشت آن برای روسای سازمان‌های بین‌المللی و وزرای خارجه همه کشور‌ها ارسال شد، بر ضرورت رفع تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران برای مقابله با کرونا تأکید کرد. ظریف در پی شیوع کرونا رایزنی‌های تلفنی را با برخی همتایان خود صورت داد و از آن‌ها خواست که با تحریم‌های آمریکا علیه ایران همراهی نکنند. وی پیش از این با وزرای خارجه فرانسه، اندونزی، سوئد، آفریقای جنوبی، قرقیزستان، انگلیس، روسیه، چین، صربستان، کرواسی، جمهوری آذربایجان، اتریش، نروژ، کنیا، نیجریه، بلغارستان و... و جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفتگو کرده بود.
 
نامه نمایندگان مجلس به روحانی برای اجرای قرنطینه

جمعی از نمایندگان اصلاح طلب مجلس طی نامه‌ای از رئیس جمهور خواسته اند طرح قرنطینه مدت‌دار اجرا شود. جمعی از نمایندگان مجلس در پیامی به رئیس جمهور تاکید کردند ضروری است با افزایش اختیارات استانداران و تخصیص اعتبارات لازم، شرایطی فراهم شود که به تدریج در همه استان‌ها زمینه اجرای طرح فراهم و ان‌شاءالله منجر به کاهش و حل مشکل شود، و افرادی که از انجام روش‌های ارشادی فوق الذکر خودداری و استنکاف می‌ورزند برابر قانون تحت تعقیب قرار گیرند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار