اگر لیگ برتر نوزدهم، لغو و نیمه کاره تمام شود، تکلیف قهرمان، تیم‌های سقوط کننده و سهمیه آسیایی چه می‌شود؟
تابناک گیلان/ این روز‌ها با تعطیلی اجباری و ناگزیر مسابقات باشگاهی در فوتبال ایران، بحث جدیدی درباره لغو کامل فصل جاری رقابت‌ها مطرح شده است؛ سوژه‌ای عجیب و نادر که امروز تمامی فدراسیون‌های ملی با آن مواجه شده اند و حتی در برخی رشته‌های دیگر نیز به معضلی جدی برای برگزارکنندگان مسابقات داخلی کشور‌ها تبدیل شده است.
کد خبر: ۸۳۱۶۶۲
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۸ 16 March 2020

تابناک گیلان/ این روز‌ها با تعطیلی اجباری و ناگزیر مسابقات باشگاهی در فوتبال ایران، بحث جدیدی درباره لغو کامل فصل جاری رقابت‌ها مطرح شده است؛ سوژه‌ای عجیب و نادر که امروز تمامی فدراسیون‌های ملی با آن مواجه شده اند و حتی در برخی رشته‌های دیگر نیز به معضلی جدی برای برگزارکنندگان مسابقات داخلی کشور‌ها تبدیل شده است.

 

به گزارش «تابناک ورزشی»؛ در حال حاضر لیگ برتر شانزده تیمی فوتبال ایران، هفته بیست و یکم خود را پشت سر گذاشته است و بیش از دوسوم فصل برگزار شده و تنها ۹ مسابقه تا پایان فصل باقی مانده و تیم پرسپولیس با ۱۰ امتیاز اختلاف نسبت به نزدیک‌ترین رقیب خود، یعنی سپاهان و تراکتورسازی در صدر ایستاده و البته بخش زیادی از بازی‌های دشوار فصل را نیز پشت سر گذاشته است.

در این میان استقلال با یک مسابقه معوقه، یازده امتیاز از رقیب سنتی کمتر دارد و در صورت شکست فولاد خوزستان در این بازی موخره، می‌تواند خود را به هشت امتیازی پرسپولیس صدرنشین برساند. فاصله‌ای که در فوتبال حرفه‌ای دنیا کاملا قابل جبران است و اصلا نمی‌توان شانس آبی‌ها را کم دانست، اما طبیعی است که بخت نخست قهرمانی را به قرمزپوشان اختصاص دهیم. در این میان لغو مسابقات، خطر ازدست رفتن شانس آسیایی شدن استقلال را هم زنده می‌کند که اصلا باب میل هواداران تیم آبی پوش پایتخت نیست.

کدام تیم جام کرونایی را لمس می‌کند؟! / تنها قهرمان ممکن لیگ ناتمام ایران در صورت اجرای هر سه مکانیزم فیفا

گزینه لغو کامل فصل یا ادامه بازی ها به قیمت تاخیر لیگ بیستم؟

در این گره‌ای که ویروس کرونا ایجاد کرده است، دو گزینه کلی پیش روی فوتبال ایران قرار دارد؛ یا اینکه امکان برگزاری بازی‌های باقی مانده از اردیبهشت ماه ۹۹ وجود خواهد داشت که در این صورت با توجه به تاخیر طولانی در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا، می‌توان به سرعت ادامه فصل را تا اواخر خرداد ماه برگزار و در زمین مسابقه، قهرمان را معرفی کرد.

طبیعتا این بهترین گزینه موجود است، اما اگر ستاد ملی مبارزه با کرونا در اردیبهشت ماه هم تشخیص دهد که خطر شیوع ویروس کامل رفع نشده است، باید پذیرفت که به انتها رساندن فصل کار دشواری است؛ یا باید فصل بعد رقابت‌ها را با تاخیر زیاد آغاز کرد تا در تابستان، فصل جاری لیگ را به هر قیمتی تمام کرد و یا اینکه مسابقات لیگ نوزدهم را همین جا لغو کرد.

در صورت انتخاب راه حل دوم؛ یک مشکل بزرگ وجود دارد. قطعا باید قهرمان لیگ ایران و نمایندگان کشورمان برای حضور در فصل بعدی لیگ قهرمانان آسیا مشخص و همچنین تیم‌های سقوط کننده به دسته پایین‌تر نیز تعیین شود، چون دو تیم برتر لیگ دسته اول نیز باید به لیگ برتر صعود نمایند. این فاکتورها، معادلات مدیران تصمیم گیرنده را دشوارتر می‌کند.

در این میان، قرارداد‌های تبلیغات محیطی و پیمان‌های باشگاه‌ها با اسپانسر‌های. شان نیز مهم است، چون برگزار نشدن ادامه مسابقات می‌تواند مشکلات حقوقی عجیب و پیچیده‌ای به وجود بیاورد.

تکلیف قهرمان و تیم‌های سقوط کننده چه می‌شود؟

طبق اعلام سازمان لیگ، چندین باشگاه لیگ برتری درخواست کرده اند با توجه به نامعلوم بودن زمان محو کامل ویروس کرونا از کشورمان، بازی‌ها با تصمیمی قاطع و کامل لغو شود و ادامه مسابقات برگزار نشود. به گفته بهروان این باشگاه‌ها بیشتر شامل تیم‌هایی هستند که نه شانس زیادی برای قهرمانی دارند و نه خطر سقوط را احساس می‌کنند، ولی مشخص است که مشکل اصلی، باقی تیم‌ها هستند که برای خود بخت قهرمانی قایل هستند و یا در انتهای جدول برای فرار از سقوط تلاش می‌کنند. باشگاه استقلال دیشب با صدور بیانیه‌ای بر شانس خود برای کسب مقام قهرمانی مسابقات در فصل جاری تاکید کرد تا نشان دهد با لغو کامل فصل و انتخاب قهرمان مخالف است.

یقینا هیچ یک از مدعیان بالانشین به راحتی حاضر نمی‌شوند جام را به پرسپولیس واگذار کنند تا این تیم پوکر رویایی اش را رقم بزند و یا دو تیم قعرنشین پیکان و شاهین بوشهر نیز زیر بار سقوط به لیگ دسته اول نخواهند رفت. همچنین تیم‌های میانه جدول نیز محال است بخت کسب سهمیه آسیایی را تقدیم تیم‌هایی همچون سپاهان، استقلال و تراکتور کنند. تیم‌هایی مثل فولاد و شهرخودرو و حتی دو تیم نفتی آبادان و مسجدسلیمان که تا اینجای فصل با نتایج غیرمنتظره بخت قرار گرفتن سه یا چهارتیم بالایی جدول را حفظ کرده اند.

فرمول فیفا برای تعیین قهرمان در لیگ‌های ناتمام

معضل لغو مسابقات، تنها مختص لیگ‌های ایران نیست و از کشور‌های صاحب‌نام اروپایی تا کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس نیز با این سردرگمی مواجه شده اند. در همین حال یکی از رسانه‌های معتبر، چهار سناریوی فیفا برای انتخاب قهرمان لیگ‌ها در صورت تعطیلی کامل مسابقات باشگاهی فوتبال را بیان کرد. سایت «یورو اسپورت» عربی چهار راه حل ممکن و موجود برای تعیین قهرمان لیگ‌ها را روی میز گذاشت که نتیجه اجرای همه این مکانیزم‌ها در فوتبال ایران، تنها قهرمانی یک تیم است.

سناریوی اول اعلام پایان لیگ بدون مشخص کردن قهرمان رقابت هاست که غیر از اعتراض شدید پرسپولیس و هوادارانش، موجب سردرگمی در تعیین نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا در فصل آتی می‌شود. با اتمام بازی‌ها و بسته شدن پرونده لیگ نوزدهم به همین شکل ناقص، تراکتور سهمیه آسیایی می‌گیرد و استقلال با یک مسابقه کمتر از رسیدن به رقابت‌های قاره‌ای باز خواهد ماند! موضوعی که به هیچ عنوان عقلانی نیست.

سناریوی دوم اعلام پایان لیگ با انتخاب قهرمان نیم فصل به عنوان قهرمان کل فصل است. در این صورت باشگاه پرسپولیس به عنوان قهرمان لیگ نوزدهم معرفی خواهد شد.

سناریوی سوم اعلام پایان لیگ با انتخاب صدرنشین قبل از تعطیلی مسابقات به عنوان قهرمان است. در این صورت نیز پرسپولیس با اختلاف زیادی که با رقبا ایجاد کرده، جام را تصاحب خواهد کرد.

سناریوی آخر هم انتخاب قهرمان فصل گذشته مسابقات به عنوان قهرمان فصل جاری است؛ در ای نصورت نیز پرسپولیس هر سه دوره اخیر لیگ را فتح کرده و جام را حق خود خواهد دانست.

کدام تیم جام کرونایی را لمس می‌کند؟! / تنها قهرمان ممکن لیگ ناتمام ایران در صورت اجرای هر سه مکانیزم فیفا

تکلیف جام قهرمانی در لالیگا،  لیگ برتر انگلیس، سری آ ، بوندس لیگا و لیگ برتر ایران

شاید در کمتر کشوری تا این حد همه راه حل های موجود به قهرمانی یک تیم ختم شود. با اجرای این شیوه ها در ایتالیا، باشگاه یوونتوس احتمالا جام را در فصلی که لغزش های بیشتری داشت، بار دیگر به خانه می برد.

در لالیگا نیز بارسلونا باوجود شکست در ال کلاسیکو ، دوباره از رقیب قدیمی پیشی گرفته و صدرنشین است و فصل قبل را نیز با عنوان قهرمان تمام کرده، پس صلاحیت بیشتری برای قهرمانی خواهد داشت. در آلمان بایرن مونیخ به عنوان مدافع عنوان قهرمانی به هر زحمتی بود دوباره صدر را در فصلی دشوار از رقبا پس گرفته و به نظر می رسد در صورت لغو کامل مسابقات، جام را بار دیگر از آن خود کند.

در انگلیس اما همه چیز متفاوت است. فاصله لیورپول به رقبا نجومی است و این تیم در نیم فصل نیز قهرمان بوده، اما در فصل قبل منچسترسیتی جام را بالای سر برده بود. البته بعید است که تیمی جز لیورپول در فصل جاری رقابت های لیگ جزیره، لایق قهرمانی باشد.

تمام سه سناریوی فیفا در صورت تعطیلی لیگ و انتخاب قهرمان در لیگ ایران، به پرسپولیس ختم می‌شود. چون سرخپوشان قهرمانی فصل گذشته، نیم فصل لیگ امسال و صدرنشینی لیگ قبل از تعطیلات را در اختیار داشته و دارند.

نویسنده: مجید کوهستانی

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار