آمارها از افزایش ابتلا به ویروس کرونا در ایران و سایر نقاط جهان خبر می‌دهد، در این میان برخی از کشورهایی که به طور جدی‌تر به این ویروس گرفتار شده‌اند برای جلوگیری از انتقال آن به سایر نقاط کشورشان، شهرهای درگیر شده به ویروس کرونا را قرنطینه کرده‌اند، این در حالی است که به نظر می‌رسد چنین رویکردی در میان مقامات تصمیم‌گیرنده در ایران وجود نداشته باشد.
کد خبر: ۸۲۶۰۳۳
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸ 25 February 2020

 

خبر

آمارها از افزایش ابتلا به ویروس کرونا در ایران و سایر نقاط جهان خبر می‌دهد، در این میان برخی از کشورهایی که به طور جدی‌تر به این ویروس گرفتار شده‌اند برای جلوگیری از انتقال آن به سایر نقاط کشورشان، شهرهای درگیر شده به ویروس کرونا را قرنطینه کرده‌اند، این در حالی است که به نظر می‌رسد چنین رویکردی در میان مقامات تصمیم‌گیرنده در ایران وجود نداشته باشد.

شاید بتوان از این به بعد منتظر اعلام آمار رشد سریع تعداد تلفات و مبتلایان به کرونا در دنیا بود، چراکه گویی این ویروس سر سازش ندارد و به نظر می‌رسد وارد فاز جدی‌تری شده است. از حدود یک هفته گذشته رشد فعالیت این ویروس در دنیا به گونه‌ای بوده است که به طور ناگهانی آمار مبتلایان و فوتی‌ها مثلا در ایران، کره و ایتالیا افزایش یافته و به نظر می‌رسد کرونا دارد روی جدی‌تر خودش را به ما نشان می‌دهد.

ایتالیا مانند چین

طبق آخرین آمارهای مربوط به سراسر جهان، کرونا تا به این لحظه(تنظیم گزارش) 79731نفر را مبتلا کرده است که از این تعداد 2627نفر جان خود را از دست داده‌اند. آنچه که در این روزها بیش از همه خودنمایی می‌کند افزایش ناگهانی تعداد مبتلایان به این ویروس در سراسر جهان است، به طوری که بخش زیادی از این آمارها به‌ویژه آمارهای مربوط به ایران و کره‌جنوبی و البته ایتالیا برای همین چند روز گذشته است. اتفاقی که سبب شد ایتالیا که بیشترین آمار تلفات و ابتلا به کرونا در اروپا را دارد، برای جلوگیری از روند رو به رشد کرونا در کشورش دست به قرنطینه بعضی از شهرها بزند. به گزارش ایسنا، تاکنون دست‌کم ۱۵۲نفر در ایتالیا به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند و طی ۴۸ ساعت گذشته 3 نفر و در مجموع 5نفر جان خود را به دلیل ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند.
در ایتالیا، مقامات مناطق شمالی لمباردی و ونتو دستور داده‌اند که مدارس و دانشگاه‌ها حداقل برای یک هفته تعطیل شوند. هم‌چنین موزه‌ها و سینماهای این مناطق تعطیل شده و دو روز آخر کارناوال ونیز نیز لغو شده است. حدود ۱۲ شهر در لمباردی و ونتو با جمعیتی مشترک در حدود ۵۰ هزار نفر به طور مؤثر تحت قرنطینه قرار گرفته‌اند. از ساکنان این شهرها خواسته شده که تا حد امکان در خانه بمانند و برای ورود یا ترک مناطق تعیین شده، ارائه مجوز ویژه لازم است.

سبقت کرونا در ایران

حال وضعیت ایران با توجه فاصله زیاد میان آمارهای اعلام شده رسمی و غیر رسمی آن به نظر می‌رسد چیزی شبیه به ایتالیا باشد در روزهای گذشته رشد سریع مبتلایان یا فوتی در ایران نسبت به آمارهای گذشته خود به شدت افزایش پیدا کرده است، در همین خصوص آمارهای رسمی در ایران حکایت از 12فوتی دارند. در این بین روز گذشته ایسنا، به نقل از کیانوش جهانپور،رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت خبرداد:«تعداد ۱۸نفر مبتلا به کرونا در استان‌های مختلف شناسایی شدند که از این تعداد هشت نفر در استان قم، یک مورد در استان همدان، سه مورد در تهران، دو مورد در مرکزی، دو مورد در استان اصفهان و دو نفر در گیلان مبتلای جدید به کرونا ویروس هستند. همچنین از این ۱۸ نفر 4 نفر متاسفانه جان باخته اند.»
جهانپور اضافه کرد:«با این حساب شمار مبتلایان کرونا ویروس مجموعا به61 نفر و مجموع فوتی‌ها به ۱۲نفر رسیده است.»
اما این تنها پایان ماجرا نیست، چه در فضای غیررسمی و چه توسط افراد خارج از مجموعه وزارت بهداشت آمارهای ضد نقیضی ارائه می‌شود که بسیار با آمار ارائه شده توسط وزارت بهداشت متفاوت است. شاید یک نمونه آن دیروز در مجلس اتفاق افتاد. در حالی که وزیر بهداشت برای یک جلسه غیر علنی به مجلس دعوت شده بود آمارهای ایشان توسط یکی از نماینده‌ها دروغ خوانده شد. احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، ضمن اعلام حدود 50فوتی در قم بیان کرد:«آن‌چه وزیر بهداشت در جلسه غیرعلنی به نمایندگان گفت واقعیت نبود، با او دعوا کردم و گفتم چرا به نمایندگان دروغ می‌گویید. وضعیت در قم بحرانی‌تر از آن‌چه می‌گویند است، اوضاع قم نگران‌کننده است. من به وزیر گفتم که به عنوان فرمانده عملیات باید به قم بیاید. آن‌هایی که در بیمارستان کامکار از دنیا رفته‌اند قطعا مبتلا به کرونا بوده‌اند. جواب آزمایش دو کودک هم مثبت اعلام شده که این هم خطرناک است. نمی‌دانم چرا وزیر اعلام نمی‌کنند.»
وی ادامه داد:«شورای تامین استان قم باید حرم حضرت معصومه(س) را تعطیل کنند در این باره مراجع هم مخالف نیستند چون بحث جان مردم در میان است.»
احمد امیرآبادی فراهانی سپس جلسه مجلس را ترک کرد و پس از آن یکی از کارمندان مجلس با حضور در جایگاه هیات رئیسه، اقدام به ضدعفونی کردن میز و صندلی کار وی کرد. اتفاقی که بعدا با انتقاد این نماینده قم همراه بود. اما صحبت‌های نماینده قم با واکنش وزارت بهداشتنی‌ها همراه شد، در این رابطه به گزارش ایسنا دکتر ایرج حریرچی، دبیر ستاد ویژه مدیریت پیشگیری از آلودگی با ویروس کرونا و معاون وزیر بهداشت در یک نشست خبری که در ستاد ریاست جمهوری برگزار شد، گفت:«اخبار منتشر شده در زمینه فوتی‌های قم را تکذیب می‌کنم اگر حتی نصف و یک چهارم این آمار هم درست بود، من استعفا می‌دهم. کسانی که ادعایی درباره تعداد فوت شده‌ها بر اثر این ویروس دارند طی نامه‌ای رسمی و محرمانه اسامی را به ما اعلام کنند.»

ایران بر خلاف چین و ایتالیا

با وجود تمام این آمارهای متفاوت آنچه که بعضی از کارشناسان مطرح می‌کنند توجه به همان اقدامی است که چین در ابتدای امر و حالا ایتالیا انجام داده است، یعنی قرنطینه کردن بعضی از شهرها، با این وجود به نظر می‌رسد وزارت بهداشت و مجموعه دولت و البته شورای عالی امنیت ملی چنین تصمیمی را نداشته باشند. در همین رابطه ایسنا روز گذشته خبر داد ایرج حریرچی، دبیر ستاد ویژه پیشگیری از آلودگی کرونا با بیان اینکه با قرنطینه به هیچ عنوان موافق نیستیم، گفت:«قرنطینه برای قبل از جنگ جهانی اول برای طاعون و وبا است و چینی‌ها نیز در حال حاضر از قرنطینه‌ای که شده راضی نیستند. قرنطینه تبعاتی دارد و ما با قرنطینه موافق نیستیم.»
وی افزود:«از زمانی که ویروس کرونا در کشور چین شیوع پیدا کرد، ما در کشور خود آموزش‌های لازم در این زمینه را به بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و سایر مردم را دادیم. از همگان می‌خواهیم که اشتباه نکنند و فکر نکنند که اگر مسائل را به صورت تشدید یافته بیان کنند مسئولان از خواب بیدار می‌شوند.»
در همین رابطه پیش از این به گزارش اقتصادآنلاین وزیر بهداشت بیان کرده بود:« به ما می‌گفتند که قم را قرنطینه کنید؛ اما مردم آنقدر فهیم هستند که خودشان قرنطینه خانگی را اعمال می‌کنند؛ فعلا سفر به قم و شهرهای زیارتی را مطلقا توصیه نمی‌کنیم؛ از مردم قم هم خواهش می‌کنم که سفر نکنند.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار