دبیر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی گیلان از تشکیل ۴۷ پرونده تخلف انتخاباتی در استان خبر داد و گفت: رفتار کاندیداها به دقت در حال رصد است و دادستان‌ها با خرید آرا برخورد می‌کنند.
کد خبر: ۸۲۳۹۸۸
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۴ 18 February 2020
تشکیل 47 پرونده تخلف انتخاباتی در استان گیلان؛ دادستان‌های استان با مصادیق خرید آرا قاطعانه برخورد می‌کنند

احمد آقایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، با بیان اینکه سوءاستفاده از باورهای مردم، کمک به اماکن عمومی، مساجد، هیئت‌های مذهبی، امور خیریه و مانند این‌‌ها تخلف محسوب می‌شود اظهار داشت: رفتار کاندیداها به دقت در حال رصد است و دادستان‌ها، حفاظت اطلاعات سپاه و نیروی انتظامی با خرید آرا و مصادیق آن برخورد می‌کنند.

دبیر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی استان گیلان یکی از نگرانی‌های مردم و قانونگذار را در عرصه رقابت‌های انتخاباتی بحث خرید رأی دانست و عنوان کرد: گزارشاتی امسال به ما می‌رسد که برخی از کاندیداها از باورها و اعتقادات مردم سوء‌استفاده کرده و به اعمالی مانند کمک مالی به مساجد و اماکن عمومی دست می‌زنند.

آقایی تأکید قانونگذار مبنی بر اینکه چنین اعمالی از سوی داوطلبان جرم بوده و برای آن مجازات‌‌هایی تعیین شده است را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: اگر کاندیداهایی دست به چنین رفتارهایی بزنند قطعاً حفاظت اطلاعات سپاه، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و در رأس همه این‌ها دادستانی‌های سراسر گیلان با آن شدیداً برخورد می‌کنند.

وی از تشکیل پرونده برای افرادی که اقدام به خرید رأی کرده‌اند خبر داد و با تأکید بر اینکه کاندیداهای اصلح به جای تکیه بر صاحبان ثروت و قدرت باید به خداوند توکل کنند ابراز داشت: دستگاه قضایی در بحث انتخابات نیز دو رسالت مهم پیشگیری و برخورد را در دستور کار خود قرار داده و برای هر کدام از این دو بخش برنامه‌ریزی کرده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان گیلان تشکیل ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی در راستای ماده 67 قانون انتخابات و بند 5 اصل 156 را مورد توجه قرار داد و بیان داشت: در بحث امر پیشگیری از جرایم انتخاباتی تاکنون 76 جلسه در سطح استان گیلان برگزار شده و جلسات مذکور 274 مصوبه هم داشته است.

دبیر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی استان گیلان برخورد با جرایم انتخاباتی و ماده 17 قانون انتخابات مصوب سال 78 و با اصلاحات سال 95 را مورد ارزیابی قرار داد و تصریح کرد: شعبات ویژه‌ای در سراسر دادگستری و دادسراهای گیلان دایر و تا امروز 47 فقره پرونده نیز برای متخلفان و قانون‌گریزان تشکیل شده است.

آقایی از افرادی که در طول دوران نمایندگی خود در مجلس به علت داشتن مشکلات اقتصادی رد صلاحیت شده‌اند سخن گفت و خاطرنشان کرد: این افراد زراندوزی کرده و ثروت جمع کرده‌اند؛ متوسل به کمپانی‌های قدرت و ثروت شده‌اند اما الان دست برخی از نامزدهای انتخابات مجلس را در گیلان گرفته‌ و به معرف آنان تبدیل شده‌اند.

وی با بیان اینکه مردم باید به دقت به این امور توجه کرده و نسبت به انتخاب افراد اصلح برای نمایندگی مجلس اقدام کنند اظهار داشت: اگر کسی که خودش مشکل‌دار است در کنار یک نامزد انتخاباتی قرار بگیرد قطعاً او را نیز به فاسد خواهد کشاند؛ بنابراین مردم به این اصل مهم دقت کنند که آزموده را آزمودن خطا است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان گیلان استفاده از ادبیات صادقانه، مسئولانه و پرهیز از تخریب رقیب و به کار بردن الفاظ فریبنده توسط داوطلبان را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: به کاندیداها و نامزدهای انتخاباتی در استان گیلان توصیه می‌کنیم افرادی که مشکل‌دار هستند را دور خود جمع نکنند.

دبیر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی استان گیلان دادن وعده‌هایی مانند آزاد کردن منابع‌طبیعی، سواحل دریا و جنگل‌ها را از سوی برخی مورد انتقاد قرار داد و افزود: گزارش‌های مردمی فراوانی به ما در این حوزه‌ها رسیده است؛ از نامزدها انتظار داریم شعارهای عملیاتی بدهند و اعتبارشان را مخدوش نکنند.

آقایی با بیان اینکه دادن چنین وعده‌هایی که برخلاف قانون است در پرونده نامزدها ثبت می‌شود عنوان کرد: بر اساس تبصره 68 قانون، داوطلبان انتخاباتی فعلاً مصونیت از تعقیب دارند اما از روز شنبه سوم اسفند و همزمان با پایان روز رأی گیری این افراد باید در محضر دادستان‌های گیلان حاضر شده و پاسخگوی اعمال خود باشند.

وی وفاق و همدلی را خط قرمز حاکمیت تلقی کرد و با اشاره به اینکه دستگاه قضایی حافظ رأی مردم، آبروی نامزدها و مدافع حق‌الناس است ابراز داشت: فضای کنونی رقابت‌های انتخاباتی در سطح گیلان پرشور و بانشاط است و امیدواریم با همراهی تمامی نامزدها در روز دوم اسفند شاهد مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی باشیم.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار