روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و سپردن سکان وزارت نفت به بیژن نامدار زنگنه از یک‌سو باعث افزایش تولید بنزین و گاز در کشور شد و از سوی دیگر به دلیل تولید بنزین یورو 4 و 5 و افزایش تولید گاز محیط‌زیست کشور بهبود پیداکرده است. چندی پیش عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط‌زیست اعلام کرد که اگر اقدامات وزارت نفت در زمینه تولید بنزین استاندارد در طول 6 سال گذشته نبود، شهرها غیرقابل‌سکونت شده بودند.
کد خبر: ۸۲۳۶۳۱
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵ 17 February 2020
سازمان محیط‌زیست به وزیر نفت به دلیل تولید بنزین استاندارد لوح تقدیر داد

روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و سپردن سکان وزارت نفت به بیژن نامدار زنگنه از یک‌سو باعث افزایش تولید بنزین و گاز در کشور شد و از سوی دیگر به دلیل تولید بنزین یورو 4 و 5 و افزایش تولید گاز محیط‌زیست کشور بهبود پیداکرده است. چندی پیش عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط‌زیست اعلام کرد که اگر اقدامات وزارت نفت در زمینه تولید بنزین استاندارد در طول 6 سال گذشته نبود، شهرها غیرقابل‌سکونت شده بودند.

به همین دلیل روز گذشته در بیست‌ویک مین همایش ملی «واحدهای صنعتی و خدمات سبز» عیسی کلانتری لوح تقدیر به وزیر نفت اهدا کرد. دراین‌ارتباط بیژن نامدار زنگنه، در سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: به‌طورکلی هر فعالیت نفتی با آلودگی همراه است، حتی پاک‌ترین انرژی (گاز) نیز آلایندگی دارد. بزرگ‌ترین اقدام وزارت نفت برای حفظ محیط‌زیست کشور افزایش تولید گاز طبیعی است. همچنین وزیر نفت درباره همکاری دانشگاه با وزارت نفت اعلام کرد که 100 میلیارد تومان برای صندوق پژوهش و نوآوری صنعت نفت در نظر گرفته‌شده تا 100 شرکت استارت آپی شروع به کار کنند. در ادامه گزیده‌ای از سخنان وی را می‌خوانید.

کاهش استفاده از سوخت مایع 
وزیر نفت گفت: در سال ۹۲ که وارد وزارت نفت شدم، نزدیک ۴۳ درصد نیروگاه‌های کشور از سوخت مایع استفاده می‌کردند که این رقم سال گذشته به زیر ۱۲ درصد رسید، این در حالی است که هرسال مصرف سوخت نیروگاه‌ها نیز افزایش می‌یابد.زنگنه بابیان اینکه تولید گاز را با محوریت پارس جنوبی ۲.۴ برابر کرده‌ایم، گفت: در سال ۹۲ برداشت گاز کشور از پارس جنوبی روزانه اندکی بیش از ۲۸۰ میلیون مترمکعب بود که اکنون این رقم به حدود ۶۷۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده است.وزیر نفت به هزینه تولید گاز اشاره و عنوان کرد: برای هر ۲۵ میلیون مترمکعب گاز که باید در کشور تولید شود به قیمت‌های معمولی امروز، باید میلیاردها دلار هزینه شود، ده‌ها چاه حفر و چند هزار تجهیزات در خشکی و دریا نصب شود که کار بسیار سنگینی است.

برداشت گاز از پارس جنوبی
زنگنه گفت: امسال یا اوایل سال ۹۹ برداشت گاز از پارس جنوبی به هزار میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید که در نوع خود رکورد است.وزیر نفت با اشاره به اینکه امروز ۹۵ درصد جمعیت ایران از نعمت گاز برخوردارند، گفت: پس از بارش برف سنگین در گیلان تنها چیزی که زنده بود گاز بود. به برکت آن مردم روشنایی داشتند و به برکت گاز برف را آب کردند و از آن استفاده کردند.

تولید روزانه بنزین یورو 
وزیر نفت به افزایش کیفیت سوخت تولیدی کشور اشاره و عنوان کرد: وقتی سال ۹۲ کار خود را در وزارت نفت آغاز کردم سوخت تولیدی پتروشیمی‌ها توزیع می‌شد که هم غیراقتصادی و هم آلاینده بود، از سال ۹۳ این نوع سوخت حذف شد و با بهینه‌سازی پالایشگاه‌های تبریز و بندرعباس تولید بنزین یورو که در سال ۹۱ صفر بود اکنون به ۷۶ میلیون لیتر در روز رسید و تولید گازوئیل کم گوگرد نیز که در سال ۹۱، ۶ میلیون لیتر در روز بود به روزانه  ۴۵ میلیون لیتر رسید.وی در ادامه به فعالیت‌های وزارت نفت در بخش جمع‌آوری گازهای همراه نفت اشاره کرد و افزود: در این بخش باوجود کارهای انجام‌شده وضع خوبی نداریم. گاز زیادی می‌سوزانیم، درصورتی‌که می‌توان آنها را به خوراک واحدهای پتروشیمی تبدیل کرد.وی تصریح کرد: اواخر امسال یا اوایل سال آینده بزرگ‌ترین طرح مربوط به جمع‌آوری گازهای همراه نفت (پالایشگاه بید بلند۲) به بهره‌برداری می‌رسد. توسعه این پالایشگاه که بیش از ۳ میلیارد دلار هزینه داشته است توان جمع‌آوری، فراورش و جداسازی گازهای همراه نفت با ظرفیت ۵۶ میلیون مترمکعب در روز را دارد.زنگنه گفت: در سال ۹۷، دو قرارداد در زمینه جمع‌آوری گازهای همراه نفت بین پتروشیمی مارون و هلدینگ خلیج‌فارس امضا کردیم، همچنین طرح ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ و ۳۱۰۰ نیز گازهای همراه نفت را جمع‌آوری خواهد کرد که با انجام آن می‌توانیم بگوییم دیگر گاز مشعل نخواهیم داشت.وزیر نفت افزود: البته ما یک سری گازهایی داریم که بیش از استاندارد است و در منطقه پارس جنوبی سوزانده می‌شوند که این کار از آن مواردی است که باید جزو جنایت‌های آمریکا علیه مردم ایران دانست، زیرابه دلیل تحریم، از کمپرسورهای درجه ۲ و ۳ در این منطقه استفاده کردیم که مشکلاتی دارند، هرچند ما خودمان در عسلویه تعمیراتی روی آنها انجام داده‌ایم که در کل هزینه‌بر است، اما اینکه آمریکایی‌ها می‌گویند ما با مردم ایران کاری نداریم دروغی بیش نیست، آیا عسلویه برای مردم ایران نیست؟ توسعه آن به مردم ایران ربطی ندارد؟

سی‌ان‌ان شدن موتورسیکلت‌ها  
زنگنه به موضوع توسعه سی‌ان‌جی برای مصرف سوخت خودروها نیز اشاره کرد و گفت: سی‌ان‌جی سوخت بومی ماست، تمام ایران از شبکه گاز برخوردار است و حدود ۳ هزار جایگاه عرضه گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) در کشور وجود دارد که از ظرفیت خالی نیز برخوردارند، هرچند بعد از افزایش قیمت بنزین تمایل برای استفاده از این سوخت بیشتر شده است. ما نیز با تمهیدات در نظر گرفته‌شده درباره گازسوز کردن خودروهای کرایه‌ای و وانت‌بارها به‌نوعی کمک به محیط‌زیست کشور را دنبال می‌کنیم.زنگنه به طرح سی‌ان‌ان کردن موتورسیکلت‌ها نیز اشاره کرد و گفت: این طرح به‌طورجدی در وزارت نفت دنبال می‌شود تا مخزن کوچکی روی این موتورسیکلت‌ها نصب و سوخت‌گیری آنها نیز با کمترین مشکل انجام شود.

مصرف گاز یک قاره بزرگ 
وزیر نفت به شکنندگی محیط‌زیست اشاره کرد و افزود: امروز شدت مصرف انرژی در ایران فوق‌العاده بالاست، باید تقاضا در این بخش معقول شود. متأسفانه در مسئله انرژی بسیار اسراف می‌کنیم، مصرف ۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز در روز بسیار زیاد است و می‌تواند مصرف یک قاره بزرگ باشد. برای تغییر در این روند و کاهش مصرف سوخت، هم باید کیفیت خودروهای سواری تغییر کند و هم بر کارکرد موتورخانه‌ها نظارت شود.وی بابیان اینکه راندمان نیروگاه‌های مابین ۳۳ تا ۳۴ درصد است و در این سال‌ها اضافه نشده، تصریح کرد: این وضع قابل‌تحمل نیست، راندمان نیروگاه‌های ما باید افزایش یابد و بهینه‌سازی مصرف انرژی نیز باید جدی‌تر گرفته شود.زنگنه به موضوع عوارض آلایندگی نیز اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون تأسیسات نفتی منابع مالی بسیاری صرف رفع آلایندگی می‌کنند و به نظرم این هزینه‌ها بیشتر رفع مشکلات شهرداری‌ها می‌شود، درحالی‌که این هزینه باید صرف بهبود آن منطقه و تأسیسات شود.وزیر نفت اظهار کرد: خودم را موظف می‌دانم حامی محیط‌زیست باشم. معتقدم اگر از محیط‌زیست کشور حمایت نکنیم نسل‌های آینده ما را نخواهند بخشید.

شرکت‌های استارت آپ
بیژن نامدار زنگنه روز گذشته در گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت صنعت نفت و ارائه نیازهای فناورانه با اشاره به اینکه نخستین گام وزارت نفت برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص حدود ۱۸ هزار هکتار زمین برای احداث پارک فناوری در شهرری بوده است، گفت: بخش نخست این پارک چند ماه آینده راه‌اندازی می‌شود تا شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ بتوانند در آنجا مستقر شوند. وزیر نفت مهم‌ترین گام‌های وزارت نفت را برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تشریح کرد و گفت: مجوز صندوق پژوهش و نوآوری صنعت نفت روز گذشته با سرمایه اولیه ۱۰۰ میلیارد تومان صادر شد.

راه‌اندازی ۱۰۰ استارت‌آپ و شرکت دانش‌بنیان
زنگنه با اشاره به اینکه برخی به ما گفتند آنجا (پارک ری) هوایش خوب نیست و فاصله‌اش با تهران زیاد است، گفت: در تهران جایی که زمین ۱۸ هکتاری برای استارت‌آپ‌ها در نظر گرفته شود، وجود ندارد. از این‌ رو در جنوب تهران چنین زمینی را در نظر گرفته‌ایم و به‌زودی ۱۰۰ استارت‌آپ و شرکت دانش‌بنیان در این منطقه مستقر خواهند شد.وزیر نفت درباره دومین گام این وزارتخانه گفت: خوشبختانه با همت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و صندوق شکوفایی و نوآوری مجوز صندوق پژوهش و نوآوری صنعت نفت با سرمایه اولیه ۱۰۰ میلیارد تومان صادر شد (البته این سرمایه قابل افزایش خواهد بود) که می‌تواند پشتوانه محکمی برای شرکت‌های دانش‌بنیان باشد.

افزایش ثروت
وی با یادآوری اینکه بیش از ۷۰۰ میلیارد بشکه ذخیره نفتی داریم که ضریب بازیافت آنها کمتر از ۳۰ درصد است، اظهار کرد: با افزایش یک درصدی نرخ ضریب بازیافت در مخازن می‌توان با نفت ۵۰ دلاری ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلار به ثروت کشور افزود، بنابراین نباید به‌راحتی از کنار آن گذشت، زیرا این ثروت به مردم اختصاص دارد و نمی‌توانیم آن را رها کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار