تابناک / سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات گیلان به قانون شفافیت و نظارت بر تامین مالی فعالیت های انتخاباتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و متذکر شد: قانون مذکور خوب و کارگشاست، اما از نظر فراهم بودن ساز و کارهای اجرای قانون در انتخابات پیش رو اثربخشی ندارد.
کد خبر: ۸۲۳۶۱۶
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵ 17 February 2020

 

قانون شفافیت مالی در انتخابات پیش رو اثربخشی ندارد

 

تابناک / سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات گیلان به قانون شفافیت و نظارت بر تامین مالی فعالیت های انتخاباتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و متذکر شد: قانون مذکور خوب و کارگشاست، اما از نظر فراهم بودن ساز و کارهای اجرای قانون در انتخابات پیش رو اثربخشی ندارد.

احمد قنبریان در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به آخرین نظر شورای نگهبان درباره تایید صلاحیت کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در گیلان، اظهار کرد: ۲۰۲ نفر در نهایت تایید شدند که انصراف چند نفر طی روزهای اخیر کاندیداهای گیلان را به ۱۹۷ نفر رساند.

وی با بیان اینکه انصراف کاندیداها تا روز انتخابات ممکن است، افزود: از مجموع ثبت نام کنندگان انتخابات مجلس در گیلان ۷۵ نفر انصرافی هستند و حدود ۵۰ درصد رد صلاحیت و عدم احراز شدند و بیش از ۵۰ درصد در میدان رقابت حضور دارند.

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات گیلان اخلاق انتخاباتی را یک اصل دانست و تصریح کرد: متاسفانه رعایت اخلاق انتخاباتی هم از سوی کاندیداها، هم از سوی هواداران و هم از سوی رسانه ها باید و شاید مورد توجه قرار نمی گیرد.

قنبریان قانون و اخلاق را دو رکن اساسی در انتخابات دانست و عنوان کرد: اگر دست اندرکاران انتخابات به این دو رکن پایبند نباشند بی تردید انتخابات روند سالمی را دنبال نخواهد کرد.

وی گسترش بی اخلاقی و بداخلاقی انتخاباتی را موجب تضعیف انگیزه مردم برای مشارکت در انتخابات دانست و گفت: مردم وقتی می بینند کاندیداها رقیبان خود را با شدیدترین تهمت ها و افتراها مورد حمله قرار می دهند از حضور در پای صندوق رای دلسرد می شوند. کاندیداها نیز بدانند که هیچ بنیانی را نمی توانند بر خرابه استوار کنند.

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات با بیان اینکه ساخت و توزیع شایعه بر نظر انتخاب کنندگان در روز اخذ رای تاثیر منفی می گذارد، خاطرنشان کرد: منشا اصلی شایعه سازی دشمن است و لذا افراد گاهی ناآگاهانه یا جهتدار نسبت به انتشار شایعات اقدام می کنند.

وی در ادامه به قانون شفافیت و نظارت بر تامین مالی فعالیت های انتخاباتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و متذکر شد: قانون مذکور خوب و کارگشاست، اما از نظر فراهم بودن ساز و کارهای اجرای قانون در انتخابات پیش رو اثربخشی ندارد. البته مسئولان اجرایی انتخابات تلاش می کنند تا حد امکان این قانون را عملیاتی کنند.

قنبریان از مردم خواست به رفتارهای مالی کاندیداها در ایام تبلیغات انتخاباتی توجه کنند و گفت: مردم با استفاده از بصیرت و بلوغ سیاسی خود واکنش لازم را در زمان اخذ رای نشان خواهند داد.

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات همچنین به نارسایی های قانون فعلی انتخابات اشاره و اظهار کرد: نیازمند اصلاح قانون انتخابات هستیم، اما در حال حاضر هیئت های اجرایی و نظارتی از همه ظرفیت های قانونی استفاده خواهند کرد تا خلاءهای موجود به کمترین حد ممکن برسد.

وی همچنین به ماده ۵۹ قانون انتخابات مبنی بر حمایت شخصیت های حقوقی و حقیقی از کاندیداها اشاره و خاطرنشان کرد: مسئولان دستگاه های اجرایی و کارکنان دولت در ساعات اداری و غیر اداری ممنوعیت تبلیغات دارند.

جان احمد آقایی، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان نیز در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه قانونگذار ۱۰۳ عنوان مجرمانه انتخاباتی تعیین کرده است، گفت: این ۱۰۳ عنوان از قانون انتخابات و قانون مجازات اسلامی برگرفته شده است.

وی با بیان اینکه ماده ۶۵ و ۶۶ مکرر از کاندیداها می خواهد به تبیین ظرفیت های خویش بپردازند، تصریح کرد: متاسفانه مشاهده می شود برخی از کاندیداها به جای تبیین ظرفیت ها و برنامه های خود دست به تخریب دیگر کاندیداها از طریق اظهارات غیرواقع می زنند که از مصادیق جرم است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان محرومیت از انتخابات را نتیجه اقدامات مجرمانه همچون برچسب زنی به کاندیداها و تخریب آنان دانست و گفت: مسئولان امین مردم هستند و شخصیت حقوقی آنان اجازه نمی دهد که از کاندیدای خاص حمایت و برای او تبلیغ کنند لذا نباید از حسن اعتماد مردم سوءاستفاده کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار