تابناک / رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ضمن اشاره به این‌که سه سامانه پُربارش از هفته جاری تا اواخر هفته اول اسفند به کشور وارد می‌شود، گفت: با وجود برف اخیر بارندگی‌ها در استان گیلان در حد نرمال نسبت به بلندمدت گزارش شده است.
کد خبر: ۸۲۳۳۰۰
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۱ 16 February 2020

 

سه سامانه پُربارش در راه کشور

 

تابناک گیلان / رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ضمن اشاره به این‌که سه سامانه پُربارش از هفته جاری تا اواخر هفته اول اسفند به کشور وارد می‌شود، گفت: با وجود برف اخیر بارندگی‌ها در استان گیلان در حد نرمال نسبت به بلندمدت گزارش شده است.

احد وظیفه در گفت و گویی اظهار کرد: با وجود بارندگی‌های اخیر در کشور برخی استان‌ها همچنان بارشی کمتر از میانگین نرمال خود دریافت‌ کرده‌اند. برای مثال در استان چهار محال و بختیاری به‌ویژه مناطق شمال غرب استان بارش‌ها ۴۰ درصد کمتر از حد نرمال بوده است همچنین در استان‌های کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و خراسان شمالی همچنان با کمبود بارش مواجه هستیم به‌طوری‌که در خراسان شمالی بارش‌ها نسبت به بلندمدت ۴۰ میلیمتر کاهش یافته است.

جبران نسبی کم بارشی‌ها در حوضه آبریز غرب و جنوب غرب

وی با اشاره به اینکه سه سامانه بارشی در راه کشور هستند، تصریح کرد: این سامانه‌ها می‌توانند تا حدی کم بارشی‌ها در حوضه آبریز غرب و جنوب غرب را جبران کنند همچنین سامانه دومی که به کشور وارد می‌شود از اقیانوس هند تغذیه رطوبتی خواهد شد و در نتیجه بارندگی‌های خوبی را در استان‌های چهار محال و بخیتاری، کرمانشاه، لرستان، کردستان و آذربایجان غربی به دنبال دارد.

بارش‌ها در گیلان نسبت به بلند مدت در حد نرمال است

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با بیان اینکه بارش برف می‌تواند به‌صورت موثری بر سفره‌های آب زیرزمینی اثر گذارد، گفت: در حال حاضر بارش‌ها در استان گیلان با وجود برف سنگین روزهای اخیر در حد نرمال نسبت به میانگین بلند مدت و حتی کمتر نسبت به سال گذشته است.

وظیفه افزود: درست است که ما سال گذشته و امسال بارندگی‌های خوبی را در کشور داشتیم اما نمی‌توان نتیجه گرفت که روند خوب بارش‌ها در کشور همچنان ادامه داشته باشد. کشور ما از ۵۰ سال پیش تاکنون با کمبود بارش مواجه بوده است و در حال حاضر بیشتر آبخوان‌های ما با کمبود آب مواجه هستند و بارش‌های خوب دو سال اخیر هم  نتوانسته است این کمبودها را جبران کند.

وی در ادامه ضمن بیان اینکه جمعیت در بخش‌های مختلف کشور طی سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است و شهرک‌های اقماری اطراف شهرهای بزرگ گسترش یافته‌اند، تصریح کرد: از این رو نیاز آبی کشور افزایش پیدا کرده است. از سوی دیگر رویکرد کشور ما خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی است که این خود افزایش نیاز آبی را در پی دارد. به همین دلیل حتی اگر ما هر سال هم بارشی در سطح نرمال داشته باشیم باز هم نمی‌توانیم کمبود بارش در کشور را طی سال‌های گذشته جبران کنیم.

به گفته رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی برای پایدار ماندن سفره‌های آب زیرزمینی لازم است که حدود ۴۰ درصد آب‌های تجدیدپذیر را برداشت نکنیم این درحالیست که ما از ۸۰ درصد آب‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کنیم بنابراین با توجه به این شرایط همچنان با افت سطح آبخوان‌ها مواجه خواهیم بود.

افزایش دو درجه‌ای دمای هوا در کشور طی ۵۰ سال اخیر

وظیفه در پایان با اشاره به اینکه میانگین افزایش دما در جهان یک درجه سانتیگراد و در کشور ما طی ۵۰ سال اخیر دو درجه سانتیگراد است، اظهار کرد: همراه با افزایش دما ۶ درصد پتانسیل تبخیر و تعرق نیز بیشتر می‌شود که این مسئله افزایش نیاز آبی در کشور را به دنبال دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار