تابناک / عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به شرایط اقتصادی، واردات خودرو ممنوع اعلام شد و همین ممنوعیت، تبعات منفی برای صنعت خودروسازی و نیز بازار خودرو در پی داشت.
کد خبر: ۸۲۳۲۷۹
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴ 16 February 2020

تابناک / عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به شرایط اقتصادی، واردات خودرو ممنوع اعلام شد و همین ممنوعیت، تبعات منفی برای صنعت خودروسازی و نیز بازار خودرو در پی داشت.

 
ممنوعیت واردات خودرو تبعات منفی در پی دارد/ خودروسازان در نبود رقابت سلایق و خواسته‌هایشان را به مردم تحمیل می‌کنند
 

مهرداد بائوج لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری و تحلیلی شمانیوز، درباره گرانی خودرو در روزهای اخیر اظهار کرد: متأسفانه قدرت رقابت از خودروسازان سلب شده و فقط دو خودروساز با یکدیگر رقابت می‌کنند که هر دو آنها هم دولتی هستند؛ لذا این دو خودروساز گاهی اوقات تحت تأثیر نوسانات بازار قرار می‌گیرند و نمی‌توانند پاسخگوی عرضه و تقاضا باشند.

 

وی افزود: با توجه به شرایط اقتصادی واردات خودرو ممنوع اعلام شد و همین ممنوعیت، تبعات منفی برای صنعت خودروسازی و نیز بازار خودرو در پی داشت که نخستین زیانش، این بود که خودروسازان توان تأمین نیازهای بازار را ندارند و متأسفانه به اوایل انقلاب بازگشتیم که خودروسازان به طور نوبتی نیاز بازار را تأمین می‌کنند.

 

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی کاهش کیفیت خودروهای تولید داخل را دومین آسیبی دانست که در نبود رقابت اتفاق افتاده است و گفت: وقتی ممنوعیت واردات خودرو اعلام می‌شود، رقابت هم از بین خواهد رفت و در نبود رقابت، خودروسازها هر خودرویی با هر کیفتی که بخواهند تولید می‌کنند و به مشتری می‌گویند همینی که هست و هر طور که علاقه دارند با مشتری و بازار رفتار می‌کنند.

 

لاهوتی ادامه داد: خودروسازهای ما در نبود رقابت، مدام سلایق و خواسته‌هایشان را به مردم تحمیل می‌کنند و چون مردم دیگر حق انتخاب ندارند، مجبور هستند از میان خودروهای تولیدی دو خودروساز کشور، خودروی خود را انتخاب کنند و خودروسازهای هم که شرایط را این‌گونه می‌بینند با خود می‌گویند، هر خودرویی با هر کیفیتی و با هر قیمتی به بازار عرضه کنند، اول و آخر مردم مجبور هستند این خودروها را خریداری کنند.

وی گفت: متأسفانه با نبود رقابت واقعی در بازار خودرو، مردم در تنگنا قرار گرفته‌اند و مردم هم مجبور هستند این وضعیت را بپذیرند، چون حق انتخاب دیگری ندارند.

 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اینکه خودروسازها می‌گویند به دلیل کمبود قطعه یا گرانی قطعه، میزان تولید خودرو کاهش یافته، اصلاً صحت ندارد و همه اینها بهانه است؛ چون فقط تعداد خودروسازان کشور به دو خودروساز محدود شده، طبیعی است که نمی‌توانند پاسخگوی تقاضای بازار باشند و به تعداد کافی خودرو عرضه کنند؛ لذا تا زمانی که میان عرضه و تقاضا تعادل برقرار نباشد، قیمت‌ها بالاتر هم خواهد رفت.

برچسب ها: لاهوتی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار