کد خبر: ۸۲۰۰۵
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰ 24 August 2015

رشت - ایرنا - استاندار گیلان کاهش نرخ بیکاری در استان را یکی از اقدامات مهم و برجسته دولت عنوان کرد و گفت : نرخ بیکاری گیلان در فصل بهار امسال به 10 درصد رسید که برای اولین بار، از میانگین نرخ بیکاری در کشور که طی همین مدت 10 و هشت دهم درصد بود، کمتر شده است.
[کاهش نرخ بیکاری در گیلان، از اقدامات مهم دولت یازدهم است]

محمدعلی نجفی روز دوشنبه و در آستانه دو سالگی دولت یازدهم در گفت وگوی تفصیلی و اختصاصی با خبرنگار ایرنا بیان کرد: نرخ بیکاری گیلان در فصل بهار امسال به 10 درصد رسید که برای اولین بار، از میانگین نرخ بیکاری در کشور که طی همین مدت ، 10 و هشت دهم درصد بود ، کمتر شده است.
وی با یادآوری اینکه نرخ بیکاری در گیلان در سال 91 معادل 15 و نیم درصد و در کشور 12 و دو دهم درصد بود، ادامه داد: در سال 92 ، نرخ بیکاری در گیلان به 13 و شش دهم درصد رسید که نسبت به سال قبل از آن ، حدود دو درصد کاهش داشته است.
استاندار گیلان همچنین به روند کاهش نرخ بیکاری در استان در سال 93 با وجود افزایش میانگین کشوری اشاره و نرخ بیکاری استان در آن سال را 13 و دو دهم درصد ذکر کرد و گفت : مجموع این آمارها ، نشان می دهد که حرکت انجام شده، بسیار مثبت بوده است.
نجفی با اشاره به کاهش نرخ بیکاری در فصل بهار امسال در استان و با مقایسه آن با بهار سال 93 افزود: نرخ بیکاری در فصل بهار سال گذشته، 13 و شش دهم درصد بود که امسال این آمار به 10 درصد کاهش یافته این درحالیست که متوسط نرخ بیکاری کشور در مدت مشابه ، 10 و هشت دهم درصد بوده است.
وی همچنین گفت: اکنون از استان دوم کشور به لحاظ بیکاری به جایگاه استان هجدهم از نظر نرخ بیکاری رسیدیم و اگرچه تا حدودی از نگرانی هایمان کاسته شده ، اما باید برای حفظ جایگاه و کسب رتبه برتر بیشتر تلاش کنیم.

* قسمتی از اشتغال گیلان را در بخش دریامحور تعریف کرده ایم
نجفی با اشاره به موهبت بنادر و دریا به عنوان نمونه هایی از ظرفیت اشتغال و رونق اقتصادی در استان اظهار کرد: بخشی از اشتغال را امسال در بخش دریامحور تعریف کرده ایم و بنا داریم با تلاش بیشتر و موظف کردن مدیران بخش دولتی به حمایت از بخش خصوصی و سرمایه گذار، بتوانیم جزو 10 استان برتر در بخش ایجاد اشتغال باشیم.
استاندار گیلان تصریح کرد: هدف مدیریتی استان رسیدن جایگاه گیلان به 10 استان برتر کشور در بخش های فرهنگی ، اقتصادی ، اجتماعی و علمی است که در همین راستا مشکلات و ضعف ها بررسی و برای رفع آن اقدام می شود.

* به دنبال گیلان برتر و گیلان بهتر در همه فصول سال هستیم
نجفی با بیان اینکه به دنبال گیلان برتر و بهتر در زمینه اشتغال در همه فصول سال هستیم اظهار کرد : باید با استفاده از فضای جدیدی که در کشور ایجاد شده؛ با دیپلماسی خوب ، ارتباطات خارجی و نگاه درون زا و اقتصاد مقاومتی گام هایی اساسی تر برای رفع مشکل بیکاری جوانان برداریم.
وی راه اندازی کارگروه رفع موانع تولید در گیلان در یکسال و نیم گذشته را از اقدامات مثبت انجام شده برای برطرف کردن مشکلات واحدهای تولیدی عنوان و اظهار کرد: گیلان در راه اندازی این کارگروه پیشرو بود و اکنون با الگوگیری از این استان، به صورت مصوبه قانونی هیات وزیران به همه استان ها ابلاغ شده است.
نجفی با اشاره به مزایای راه اندازی این کارگروه در گیلان تصریح کرد: با بررسی انجام شده، مشخص شد بیش از 36 درصد مشکلات واحدهای تولیدی استان خارج از مشکلات بانکی بوده است.
وی این مشکلات را شامل مسائلی بخشی چون آب، گاز، برق منطقه ای و قضایی عنوان و بیان کرد: بسیاری از این مشکلات در این کارگروه ها بررسی و حل شده و همچنان رفع مشکلات دیگر واحدهای تولیدی نیز دنبال می شود.

* کسب هفت دوره رتبه نخست بهبود فضای کسب و کار در گیلان
وی کسب هفت دوره پیاپی رتبه نخست بهبود فضای کسب و کار گیلان را امری بی سابقه خواند و ادامه داد: با تلاش مجموعه مدیریتی استان ، این مهم حاصل شده است.
نجفی با اشاره به نتیجه بخش بودن مذاکرات هسته ای در دولت یازدهم در سایه هدایت های عالمانه رهبر معظم انقلاب، درایت و اندیشه های عالی رییس جمهوری و دیپلماسی فعال وزارت امور خارجه گفت: مردم نتایج مثبت این فضای جدید را در بخش های مختلف اجتماعی، فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی خواهند دید.

* شتاب در تکمیل پروژه های عمرانی با سفر رییس جمهوری به گیلان
استاندار گیلان یکی دیگر از مهمترین دستاوردهای استان طی دو سال گذشته را سفر رییس جمهوری در فروردین ماه امسال و شتاب گرفتن تعدادی از پروژه های مهم خواند و بیان کرد: آرامش این سفر و استقبال بی نظیر مردم، دستاوردهای خوبی را در بخش های مختلف از جمله بخش های عمرانی، آزادراه، راه آهن، کشاورزی ، واحدهای تولیدی گردشگری داشت.
وی با اشاره به ورود آب دو رودخانه زرجوب و گوهر رود به تالاب انزلی افزود: آلودگی رودخانه های زرجوب و گوهر رود در سالیان اخیر مشکلاتی را برای مردم و ساکنان این مناطق ایجاد کرده که دولت برای این بخش نیز 50 میلیارد تومان اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه در بخشی از صنعت کشاورزی همچون چای ، با استقرار دولت تدبیر و امید تحولی ایجاد شده ، گفت : با افزایش خوب و مناسب قیمت برگ سبز چای در سال گذشته و همچنین پرداخت تسهیلات بهزراعی، شرایط برای حضور کشاورزان چایکار در باغات چای فراهم شد به طوریکه براساس گزارشات ، حدود سه هزار هکتار به سطح زیرکشت چای استان افزوده شده است.
نجفی همچنین به کاهش هزینه های کشاورزی برای مقرون به صرفه کردن آن در استان اشاره و بیان کرد: طرح تجهیز، نوسازی ، یکپارچه سازی و تسطیح اراضی از راهکارهای کاهش هزینه های تولید و اقتصادی کردن کشاورزی در استان است.
وی گفت: در همین راستا، تسطیح 50 هزار هکتار از اراضی گیلان برای پنج سال در برنامه های دولت قرار گرفته که در سال اول ، 10 هزار هکتار با اعتبار 50 میلیارد تومان و مابقی آن برای سال های بعد پیش بینی شده است.

* با سفر رییس جمهوری، روند احداث سدها در گیلان تقویت شد
استاندار گیلان تصریح کرد: در سفر رییس جمهوری بر تقویت سدها توجه ویژه ای شد و برای تسریع بر احداث سدهای پایین دستی شفارود، پلرود و 11 سد لاستیکی نیز تاکید شده است .
نجفی تصریح کرد: برای فعال کردن آب بندان ها، لایروبی ها، انهار ، در این سفر، 11 سد لاستیکی در برنامه دولت قرار گرفته که چهار سد تا پایان سال 94 و هفت سد دیگر در سال 95 به بهره برداری می رسد.

* رشد اعتبار پروژه راه آهن قزوین - رشت در دولت یازدهم
استاندار گیلان با اشاره به اختصاص اعتبار برای پروژه راه آهن قزوین - رشت به عنوان یکی از بحث های اساسی این سفر در استان افزود: در پروژه راه آهن قزوین - رشت بیش از 90 درصد پیشرفت در زیرسازی و بیش از 30 درصد در ریل گذاری داشته ایم که در سال 91، 412 میلیارد تومان برای آن هزینه شده بود.
وی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید در سال های 92 و 93 ، 400 میلیارد تومان برای آن اعتبار اختصاص داد، اظهار کرد: اکنون پیشرفت خوبی در این خصوص دارد.
نجفی اظهار کرد: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل و بهره برداری راه آهن قزوین - رشت، 700 میلیارد تومان است که اختصاص این مبلغ برای سال 94 و 95 در این سفر تصویب شده است.
وی از ابلاغ 405 میلیارد تومان اعتبارات تخصیص یافته در سفر رییس جمهوری به استان خبر داد و گفت: از 805 میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته برای 29 پروژه در سفر رییس جمهوری به استان، 405 میلیارد تومان معادل 50 و سه دهم درصد اعتبار به گیلان ابلاغ شده است.

* آرامش و امید، ارمغان دولت تدبیر و امید برای توسعه گیلان
نجفی آرامش و امید را ارمغان دولت برای توسعه استان دانست و آن را زمینه ساز نیل به گیلان برتر و گیلان بهتر عنوان کرد.
وی ادامه داد: فضای آرامشی که از زمان روی کارآمدن دولت تدبیر و امید در استان حاکم است، موجب دستاوردهای بزرگی شده است.
وی افزود: دستاوردهای دولت تدبیر و امید در استان در بخش های فرهنگی ، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی؛ نشأت گرفته از فضای آرامش و همدلی بین مدیریت و مدیران دستگاه ها و بخش های مختلف است.

* کار و تلاش، پاسخ مسوولان به حماسه حضور مردم
استاندار گیلان در پایان این گفت و گو به نامگذاری امسال به عنوان دولت و ملت؛ همدلی و همزبانی اشاره و بیان کرد: فضای همدلی و آرامشی که در استان در سال 93 آغاز شده بود، در سال 94 با این شعار کامل شده است.
وی با تاکید بر ضرورت حفظ این فضای همدلی در استان بیان کرد: اکنون اندیشه و دغدغه تمامی گروه های سیاسی با هر تفکر و اندیشه ای، پیشرفت و توسعه استان و رفاه مردم است؛ و در شرایط کنونی پاسخ حماسه حضور مردم را باید فقط با تلاش و کار بدهیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار