کد خبر: ۸۱۹۱۱۶
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵ 01 February 2020

 

یادداشت استاندار گیلان با عنوان « ثبت جهانی چادرشب‌بافی؛ برگی از هویت ناب فرهنگی گیلان »
 

تابناک / دکتر ارسلان زارع استاندار گیلان به مناسبت ثبت جهانی روستای قاسم آباد چابکسر به عنوان نخستین اثر مستقل از گیلان در فهرست شورای جهانی صنایع دستی، یادداشتی با عنوان « ثبت جهانی چادرشب‌بافی؛ برگی از هویت ناب فرهنگی گیلان» منتشر کرد.

 

به گزارش پایگاه خبری رشت پرس  متن یادداشت دکتر زارع به شرح زیر است؛

در آستانه ایام الله دهه فجر ، خبر مسرت بخش و افتخارآمیز ثبت روستای قاسم آباد چابکسر به عنوان نخستین اثر مستقل از گیلان در فهرست شورای جهانی صنایع دستی، موجب مباهات شد و بار دیگر هویت کم نظیر و درخشان فرهنگی این سرزمین را نمایان کرد.

 بدون شک ثبت چادر شب بافی و صنایع دستی قاسم آباد شهرستان رودسر که پیشتر لباس محلی آن آوازه جهانی داشت؛ نشان دهنده است که این میراث، نماد فرهنگ و هنر این کهن مرز و بوم به شمار می رود.

معتقدم یکی از میراث های این سرزمین؛ آثار هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی است که خاک زمان خورده و ناب شده و چراغی پر فروغ برای آیندگانی که به‌دنبال هویت خویش هستند، محسوب می شود.

لازم می دانم از نگاه ژرف و هنرشناسانه شورای جهانی صنایع دستی و پیگیری های وزیر محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همکاران ایشان در وزارتخانه و استان ، مردم هنردوست قاسم آباد شهرستان رودسر، مسئولان محلی و از همه مهمتر داوطلبان دغدغه مند گیلانی که با تمام وجود کوشش بسیاری در مسیر ثبت جهانی این میراث ارزشمند کردند، قدردانی نمایم.

ثبت جهانی قاسم‌آباد چابکسر با عنوان روستای جهانی چادرشب بافی از سوی شورای جهانی صنایع‌دستی، تجلی ظرفیت‌های غنی فرهنگی گیلان برای توسعه صنعت گردشگری و فرصتی کم‌نظیر برای انتقال هویتی برخاسته از طبیعت استان است.

این رویداد خجسته را ارج می‌نهم و قدردان مشارکت فعالانه بانوان بافنده این هنر با اصالت هستم.

امیدوارم به لطف الهی؛ قاسم آباد و گیلان عزیز بعنوان گنجینه فرهنگ، هنر و صنایع دستی و خاستگاه ابریشم در ایران سرافراز ، بتواند بیش از پیش و با بهره مندی از این عنوان؛ مسیر تحقق تعاملات بین المللی و دیپلماسی فرهنگی در جهان را هموار کند و بعنوان هنری جهان‌شمول و میراثی ماندگار، زمینه ساز سفر گردشگران مختلف به این استان باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار