دانشجوی مخترع دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: عدم توجه نهادها و مسؤولان سبب شده تا ایده‌ها و تحقیقاتم را در خارج از کشور به اشتراک بگذارم.
کد خبر: ۸۱۷۵۲۶
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۴ 26 January 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس،«Apply» یا «اپلای کردن» واژه‌ای است پرتکرار در جوامع دانشگاهی، هر از چندگاهی واژگانی مشابه Apply، تحصیلات عالیه در خارج از کشور و نگاه حمایتی کشورهای غربی به ایده‌های علمی، ذهن دانشجویان نخبه و با استعداد کشورمان را قلقلک داده و آنان را برای درخواست انجام ادامه تحصیل در خارج از کشور به تکاپو وا می‌دارد.

البته این مساله بدیهی است، نبود توجهات مسؤولان و دستگاه‌های دولتی برای جذب افراد نخبه و عدم امکانات مناسب آموزشی برای ارتقای سطح کیفی و عملی، سبب شده تا زمینه‌های فرار مغزها در کشورمان فراهم شود.

برای بررسی این موضوع 2 مساله مورد توجه است و مقام معظم رهبری نیز در دیدار با نخبگان به صورت مفصل به آن پرداخته‌اند؛ نخستین مساله، تعلق نخبه و دانشجو به آرمان‌های ایران اسلامی است، معظم‌له در این خصوص فرمودند: «به جای آنکه خود را در هاضمه بی‌رحم و آزمند جوامع بیگانه قرار دهید، سازنده هندسه صحیح سلامت کشور و تضمین کننده مغز و سلسله اعصاب و استخوان بندی جامعه خود باشید».

صحبت‌های مقام معظم رهبری نوید اتفاقی شگفت در جامعه را می‌دهد، معظم‌له نخبگان را سرمایه‌های ارزشمند جامعه می‌دانند و بارها در سخنان خود به نخبگان توجه ویژه‌ای داشته و بر نقش‌آفرینی عملی استعدادهای جوان تاکید کرده‌اند، چراکه نخبگان قشری تاثیرگذار و با استعداد به شمار می‌روند که دولت و نهادهای گوناگون در ارتباط با جذب، سرمایه‌گذاری و حمایت بیشتر از این قشر را باید سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهند.

مساله مهم دیگری که می‌توان برای چرایی فرار مغزها در کشور به آن اشاره کرد، بی‌توجهی مسؤولان اجرایی و نهادهای مرتبط با این حوزه است، علی‌رغم تاکیدات مقام معظم رهبری بر استفاده از نخبگان، هنوز شاهد کم لطفی و عدم برنامه‌ریزی‌های حساب شده برای جذب این سرمایه‌های ارزشمند هستیم.

در همین باره نیز مقام معظم رهبری، مسؤولان را با تذکرات جدی خطاب قرار دادند و فرمودند: «آینده کشور به برکت اهداف، شعارها و حرکت انقلابی جامعه و حضور انبوه نخبگان جوان و حرکت عظیم و پرشتاب علمی و فناوری وابسته شده است، آینده‌ای روشن و همراه با پیشرفت و اقتدار و نفوذ روزافزون معنوی در منطقه و جهان خواهد بود و کسانی که در این شرایط به دنبال دلسرد کردن نسل جوان از حال و آینده هستند، مرتکب خیانت به کشور و ناموس ملی می‌شوند».

یقینا فراموش نخواهیم کرد که پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های عظیم علمی گاها در دهک‌های پایین جامعه ظهور پیدا می‌کنند و آن‌چنان خلاقانه و نخبگانی زندگی خود را سر و سامان می‌دهند که گویا سال‌هاست در چنین فضایی فعالیت دارند.

لقمان علی‌محمدیان از جمله دانشجویان نخبه در استان کرمانشاه است، او با تمام سختی‌ها و بی‌توجهی‌ها، همچنان به تحقیقات خود و اختراعات خود برای بالا بردن سطح علمی جامعه تلاش می‌کند ولی پس ذهنش به خارج از کشور و ارائه طرح‌ها و اختراعات برای جذب سرمایه‌گذار به آن سوی مرزها نظر دارد.

به همین خاطر برای پی بردن به موفقیت‌های این نخبه جوان و برنامه‌ها برای آینده‌ای نه چندان دورش، به گفت‌وگو با وی پرداختیم.

لقمان علی‌محمدیان اهل آذربایجان غربی و دانشجوی کارشناسی مکانیزاسیون کشاورزی خوشه انرژی از دانشکده اقماری سنقر دانشگاه رازی کرمانشاه است.

فارس:سرآغاز فعالیت‌های علمی و کارهای پژوهشی شما از چه زمانی و چگونه شکل گرفت؟

علی‌محمدیان: قبولی در کنکور سراسری، پذیرش در دانشگاه رازی و رشته مورد علاقه برایم بسیار مسرت‌بخش بود، اما مساله‌ای بسیار خاطر من را مکدر کرد و آن هم اقماری بودن دانشکده رشته محل تحصیلم بود.

دانشکده‌ای که سطح کیفی آن از نظر صنفی و رفاهی با مرکز دانشگاه رازی قابل مقایسه نیست و بیشتر به مدرسه شباهت دارد تا دانشکده! علی‌ایحال در ترم یک و 2 پیگیر انتقالی برای دانشگاه‌های دیگر بودم تا بتوانم در سطوح عالی‌تر تحصیلاتم را ادامه دهم که موفقیتی حاصل نشد.

البته این مساله سبب نشد که از هدف اصلی‌ام دور شوم و با ناامیدی فقط به فکر مدرک گرفتن باشم بنابراین سعی کردم خودم را با شرایط وفق داده و به تلاش برای رسیدن به اهدافم فکر کنم.

در ادامه دوران تحصیلیم با همین نگاه امیدوارانه با یکی از اساتید دانشکده آشنا شدم و به کمک وی توانستم به نوشتن مقالات علمی بپردازم که در ترم پنج کارشناسی، موفق به نوشتن هفت مقاله همایش بین‌المللی و یک مقاله ژورنالی شدم.

با گذر از این دوران و عادی شدن شرایط نامناسب صنفی و رفاهی کار پژوهشی‌ام را با جدیت بیشتری شروع کردم؛ آشنایی با اساتید مطرح دانشکده چون دکتر معصومه عامریان و دکتر رضا ادیبان سرآغاز خوبی برای کارهای پژوهشی‌ام شد.

طی مدت همکاری با دکتر ادیبان تمام کارخانه‌جات و صنایع تولیدی استان آذربایجان غربی را رصد و مورد بررسی قرار دادم، چرا که به دنبال مکانیزم‌های جدیدی در عرصه ی صنایع ماشینی بودم و علاقه فراوانی برای ساخت دستگاه‌های کشاورزی در من ایجاد شده بود.

 

فارس: چه عواملی سبب شد که به ساخت دستگاه‌های کشاورزی مشغول شوید و از جمله دستگاه‌هایی که اختراع کردید را عنوان کنید؟

علی‌محمدیان: از کودکی تا به الان مشغول کارگری در زمین‌های کشاورزی بودم و متوجه سختی کار در این مزارع هستم، به دنبال این بودم که دستگاهی را طراحی کنم که کار جمع‌آوری محصول و بسته‌بندی محصولات را انجام دهد، از طرفی علاقه به مسائل کشاورزی من را مجاب کرد تا در این رشته تحصیل کنم و به تحقیقات و اختراع در مکانیزاسیون کشاورزی بپردازم.

از جمله دستگاه هایی که ساخته شده و به عنوان اختراع به ثبت رسیده‌اند، دستگاه بسته بندی محصول سیب‌زمینی با استفاده از بازوهای کیسه‌گیر و تانکر آبیاری و سمپاشی با سیستم پردازش تصویر را می‌توانم نام ببرم.

فارس: نحوه ثبت اختراع، ساخت و طرزالعمل این دستگاه‌ها را به صورت مختصر توضیح بفرمایید؟

علی‌محمدیان: با وجود تمام موانع برای ثبت و ساخت دستگاه بسته‌بندی سیب‌زمینی، طرحی را به سازمان مالکیت صنعتی ارسال کردم پس از بررسی‌ها از سوی این سازمان، متوجه نواقص فراوان این طرح شدم و می‌توان گفت ناامیدی از نواقص بسیار طرح، من را دل زده کرده بود، اما با مشورت و کمک‌های یکی از اساتید به رفع نقص طرح پرداختم و بعد از رفع نقص، طرح مورد نظر به ثبت رسید. همزمان با همین طرح سه طرح دیگر را نیز به مالکیت صنعتی ارسال کردم که یکی از این دستگاه‌ها همان دستگاه آبیاری محصولات کشاورزی با استفاده از سیستم پردازش تصویر بود و این طرح هم به ثبت رسید.

دستگاه چیدن و بسته‌بندی محصول سیب زمین به این شکل است که محصول را سر زمین کشاورزی در محلی که برای دستگاه تعبیه شده جمع‌آوری و بعد به صورت بسته‌بندی شده به بازار عرضه می‌کند.

در خصوص ماشین آبیاری محصولات کشاورزی با استفاده از سیستم پردازش تصویر باید عرض کنم که تکنولوژی این دستگاه در ایران وجود ندارد؛ این دستگاه با توجه به خاصیت فلوروسنتی که برگ گیاه دارد، آن را آنالیز کرده و به میزان نیازمندی آن گیاه، سم و کود و آب تزریق می‌کند.

این دستگاه قابلیت انواع آبیاری‌ها اعم از غرق آبی و بارانی را دارا است.

از دیگر ویژگی‌های این دستگاه هوشمند بودن آن است که به صورت کاملا کنترلی عملیات آبیاری را انجام می‌دهد و برای تمام محصولات کاربرد دارد.

فارس: طرح‌های دیگری که به سازمان مالکیت صنعتی ارسال کردید و هنوز به ثبت نرسیده‌اند را عنوان کنید؟

علی‌محمدیان: از دیگر طرح‌های ارسالی که می‌توانم به آن‌ها اشاره کنم رایزرنشکن است، این دستگاه قابلیت انعطاف‌پذیری در مقابل ضربه و فشار ماشین‌های سنگین کشاورزی را دارد، همچنین به سیستم سنسور هوشمند نیز مجهز شده تا در مواقع شکستگی از هدر رفت آب جلوگیری کند.

طرح دیگری که به سازمان ارسال شده، دستگاه چیدن نخود است، از آنجا که استان کرمانشاه از مزارع نخود غنی است، بنابراین این طرح می‌توانست کمک شایانی به کشاورزان ارائه دهد، این دستگاه می‌تواند یک هکتار مزرعه نخود که ۱۰ نفر در یک روز آن را جمع‌آوری می‌کنند را با یک نفر و در یک نیم روز جمع‌آوری کند.

فارس: با توجه به اینکه شیوه‌های سنتی کشاورزی در کشور ما رواج دارد به نظر شما چه میزان اقبال عمومی برای استفاده از این ماشین‌آلات صنعتی وجود دارد؟

علی‌محمدیان: طبیعی است که در ابتدای ورود ماشین‌های صنعتی، چندان شاهد اقبال عمومی برای استفاده از آن‌ها بر سر زمین‌های کشاورزی نباشیم، چرا که کشاورز سال‌هاست با همان شیوه قدیمی کشت و برداشت انجام میدهد و ریسک نمیپذیرد بنابراین باید فرهنگ سازی برای مدرنیته کردن کشاورزی صورت بگیرد تا شاهد پیشرفت و توسعه ی کشاورزی باشیم.

فارس:در طی مدت فعالیت‌های علمی و پژوهشی شاهد نگاه حمایتی مسؤولان بوده‌اید؟

علی‌محمدیان: برای جلب توجه نهادها و حوزه‌های مربوطه اقدامات و درخواست‌های بسیاری انجام داده‌ام، اما حمایتی صورت نداده‌اند و همین عامل سبب شده تا دیگر طرح‌ها و ایده‌هایم را برای ثبت به سازمان مالکیت صنعتی ارسال نکنم چراکه سرقت علمی و عدم امنیت برای حفاظت از همین ایده‌ها نیز وجود دارد، بنابراین ترجیح می‌دهم که ایده‌ها و تحقیقاتم را در خارج از کشور به اشتراک بگذارم.

این دلزدگی به خاطر برخورد بد و بی‌توجهی مسؤولان نهادهای مختلف و مشخصا سازمان مالکیت صنعتی به مساله ی علم و پژوهش در زمینه‌های پزشکی، کشاورزی و... است.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار