ظریف:
وزیر خارجه ایران با اشاره به جدیدترین تهدید‌های ترامپ در خصوص احتمال افزایش تعرفه واردات کالاهای اروپا به آمریکا تصریح کرد اروپا با فروش شرافت خود هم نتوانسته جلوی حرص و طمع ترامپ را بگیرد.
کد خبر: ۸۱۶۵۰۱
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۳ 22 January 2020

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران بار دیگر در صفحه توییتر خود به اقدام اخیر کشورهای اروپایی در فعا‌ل‌سازی مکانیسم حل اختلاف برجام واکنش نشان داد.

وی در صفحه توییتر خود در این خصوص نوشت: «برای گفتن آنچه که قبلاً گفتم متأسفم: وقتی E3 (آلمان، انگلیس و فرانسه) هفته گذشته باقیمانده‌های برجام را برای خودداری از (افزایش) تعرفه‌های (دولت) ترامپ (برای کالاهای وارداتی اروپایی) فروختند، هشدار دادم که این امر تنها او (ترامپ) را حریص‌تر خواهد کرد (اشتهای وی را بیشتر می‌کند). بعد از فروختن شرافت و از دست دادن هرگونه پایه و اساس اخلاقی و قانونی، یک تهدید دیگر در زمینه تعرفه مطرح شده است».

ظریف سپس به اروپا توصیه کرد: «بهتر بود که اتحادیه اروپا عملکرد بهتری در زمینه اعمال و اجرای حاکمیت از خود نشان می‌داد».

وزیر خارجه ایران به تهدیدات جدید «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در «داووس» اشاره کرده که به کشورهای اروپایی هشدار داد که اگر توافقی با اروپایی‌ها صورت نگیرد، تعرفه بر واردات خودرو از اروپا به آمریکا گزینه خوبی است.

پیش از این نیز 26 دی ماه، ظریف در پیامی توییتری به اقدام سه کشور اروپایی در فعالسازی مکانیسم حل اختلاف برجام واکنش نشان داده بود و گفت: «تسلیم تأیید شد. تروئیکای اروپا بقایای برجام را فروخت تا از تعرفه‌های جدید ترامپ جلوگیری کند. دوستان من این بی‌فایده است. شما فقط اشتهای او را بیشتر می‌کنید. قلدر دبیرستان خود را به خاطر دارید؟»

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران سپس با انتقاد از ناتوانی اروپا در گرفتن تصمیم‌های مستقل در خصوص برجام، تصریح کرد: «اگر می‌خواهید شرافت خود را بفروشید، بفرمائید. اما ظاهری اخلاقی/قانونی به خود نگیرید. شما آن را ندارید».

ظریف در توییت جدید خود، امروز (چهارشنبه)، تصویری از گزارش روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» را با این عنوان منتشر کرد: «ترامپ اروپا را با تعرفه‌هایی جدید در داووس تهدید کرد و شکال با همپیمانان قدیمی آمریکا را افزایش داد».

اخیراً روزنامه واشنگتن‌پست گزارشی منتشر کرده بود که در آن توضیح داده بود که ترامپ به طور محرمانه به آلمان، انگلیس و فرانسه پیام ارسال  و آن‌ها را  تهدید کرده بود که در صورت خودداری از فعال کردن ساز و کار حل اختلافات در برجام،  تعرفه  ۲۵ درصدی بر خودروهای اروپایی وضع خواهد کرد.

تروئیکای اروپایی روز سه ‌شنبه 24 دی ماه در اقدامی‌که آن را تلاش برای حفظ برجام خواندند، با انتشار بیانیه‌ای،  ساز و کار حل اختلاف در چارچوب برجام را فعال کردند. این مکانیسم روندی است که در صورت طی کردن کامل مراحل، به بازگرداندن تحریمهای سازمان ملل علیه ایران منتهی خواهد شد. 

با این حال دیپلماتهای اروپایی مدعی هستند که هدف این تصمیم حفظ توافق هسته‌ای از طریق بحث و رایزنی با ایران برای بازگشت به تعهداتش ذیل برجام و نه بازاعمال تحریمهای سازمان ملل است.

 منبع:فارس

برچسب ها: اروپا ، واردات ، آمریکا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار