بیشترین خسارت سیلِ سیستان‌وبلوچستان در حوزه اقتصادی است اما هنوز بسیاری از وزرای اقتصادی‌ به این مناطق سرنزده‌اند.
کد خبر: ۸۱۵۸۰۳
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶ 20 January 2020

به گزارش تابناک سمنان: استان سیستان‌وبلوچستان چند روزی است که درگیر سیل ویرانگری شده است، به‌طوری که هنوز بعد از گذشت  نزدیک به ۱۰ روز همچنان مردم بسیاری از روستا‌ها در محاصره سیل هستند و امدادرسانی به این مناطق تنها به‌صورت هوایی امکان‌پذیر است.

روز گذشته رئیس‌جمهور بعد از گذشت نزدیک به ۸ روز وارد مناطق سیل‌زده سیستان‌وبلوچستان شد، این درحالی است که بسیاری از وزیران درگیر و مسئول در این حادثه هنوز از این مناطق بازدید نکرده‌اند.

وضعیت سد‌ها و بندسار‌ها طبق آمار‌ها و بررسی‌ها در وضعیت هشدار قرار دارد، با این حال بعد از گذشت ۹ روز و همزمان با پر شدن بسیاری از سد‌ها، رضا اردکانیان وزیر نیرو  به همراه رئیس جمهور وارد این استان شد و از مناطق سیل‌زده بازدید کرد.

این در حالی است که طبق آمارها، ۲۳ میلیارد تومان به شبکه برق‌رسانی و ۴۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به شبکه آبرسانی استان سیستان‌وبلوچستان خسارت وارد شده است. تا چند روز پیش برق حدود ۱۱۰ روستا به صورت کامل قطع شده بود که با پیگیری‌های انجام شده برق این مناطق وصل شد.

وزیرانی که به سیل سیستان‌وبلوچستان توجهی نکردند

در استان سیستان‌و‌بلوچستان حدود ۲۰۰ روستا بر اثر وقوع سیل دچار قطعی آب شده‌اند که برخی از آن‌ها دارای مشکل کدورت منابع آبی و برخی شکستگی خطوط انتقال و خروج از مدار است.

همچنین به‌دلیل شدت سیلاب، برخی از روستا‌ها دچار قطعی ارتباط مواصلاتی و تلفنی شدند و به همین دلیل احتمال گسترش قطعی آب در این مناطق وجود داشت که به نظر می‌رسد این مشکل ظرف چند روز آینده برطرف شود.

سرپرست جهاد کشاورزی هنوز از مناطق سیل‌زده بازدید نکرده است!

از سوی دیگر به گفته غلام حیدر زورقی رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان‌وبلوچستان، در جریان سیلاب اخیر ۷ هزار و ۳۲۲ رأس دام سنگین و سبک، تخریب یک هزار و ۴۶۸ حلقه چاه، ۵۴۰ رشته قنات، یک هزار و ۲۰۸ واحد دامداری، ۶۲۰ کلنی زنبور عسل، ۶ واحد مرغداری و ۱۶۲ باب استخر ذخیره آب در سیستان‌وبلوچستان دچار آسیب شدند.

او اظهار کرد: خسارت به ۴ هزار و ۳۹۵ هکتار سیستم آبیاری نوین و ۱۰۲ کیلومتر لوله انتقال آب از دیگر پیامد‌های سیلاب اخیر در جنوب سیستان‌وبلوچستان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان‌و‌بلوچستان بیان کرد: در مجموع این سیلاب در ۱۵ شهرستان استان بیش‌ از ۶۴۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی منطقه خسارت وارد کرده است.

متأسفانه با وجود این میزان خسارت در بخش کشاورزی که به عنوان مهم‌ترین بخش اقتصادی ویژه این مناطق به شمار می‌رود هنوز از بازدید و یا بررسی و رسیدگی‌های لازم در این بخش از سوی سرپرست جهاد کشاورزی خبری نیست. 

وزیرانی که به سیل سیستان‌وبلوچستان توجهی نکردند

خسارت ۷۵۰ میلیارد تومانی به راه‌های سیستان‌وبلوچستان

همچنین در این حوزه به راه‌ها به ویژه راه‌های روستایی و پل‌ها خسارت‌های بسیار زیادی وارد شده است که در همین زمینه عبدالهاشم حسن‌نیا مدیرعامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه بر اثر سیل در استان سیستان‌وبلوچستان ۷۵۰ میلیارد تومان خسارت به راه‌ها، ابنیه‌ها و پل‌ها وارد شده است، گفت: جریان آب رودخانه و سرریز شدن آب‌ها از پل‌ها و آبنما‌ها باعث آب گرفتگی شدید تمام مسیر‌های اصلی و فرعی به ویژه در روستا‌ها شده است.

مدیرعامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به اینکه سعی خواهیم کرد، ترمیم و بازسازی جاده‌ها و راه‌های روستایی و اصلی، فرعی و کنارگذر جاده‌ها را تا پایان امسال کامل کنیم، گفت: برای احداث پل‌ها و ابنیه‌ها اقدامات لازم را تا پایان امسال انجام می‌دهیم، اما سعی خواهیم کرد تا پایان سال آینده تمامی پل‌ها، ابنیه‌ها و جاده‌ها را ترمیم کنیم.

مدیرعامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از بازدید وزیر راه و شهرسازی از استان سیستان‌وبلوچستان هم خبر داد و گفت: ۲۶ راه اصلی و چندین راه فرعی در این استان بازگشایی شد و ۸۷۶ راه روستایی که تا روز گذشته به دلیل حجم شدید آب گرفتگی مسدود شده بود، بازگشایی شده و تنها راه روستایی ۳۰ روستا باقی مانده است که تا پایان امروز و فردا همزمان با فروکش کردن آب در خاک بازگشایی می‌شود.

 ۲۶ راه روستایی باز می‌شود

مجید رودباری مدیرکل دفتر مدیریت بحران سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای گفت: از ۷۸۶ راه روستایی تنها ۲۶ روستا در محاصره آب قرار دارد و این راه‌ها هم تا پایان امروز بازگشایی می‌شود.

او گفت: میزان فروکش کردن آب در این مناطق بسیار کند است و تمام نیرو‌های راهداری در تلاش هستند تا مسیر زمینی را باز کنند.

وزیر راه و شهرسازی اولین وزیر‌ مسافر به سیستان و بلوچستان بود

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در ۲۶ دی به‌عنوان اولین وزیری که از  مناطق سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان بازدید کرد؛ در جریان خسارت‌های وارد شده به راه‌ها، پل‌ها تونل‌ها و واحد‌های مسکونی قرار گرفت.

همچنین طبق ارزیابی‌های اولیه حدود ۱۴ هزار واحد مسکونی بر اثر سیل دچار خسارت‌های ۱۰ تا ۱۰۰ درصدی شده‌اند که بسیاری از این واحد‌ها خشت وگلی بوده‌اند.

وزیر نیرو هم در ۲۴ دی به همراه رئیس مجلس شورای اسلامی به بازدیدی کوتاه به همراه افتتاح نمادین و پرحاشیه یک خط لوله آب وارد چابهار شد و مجدد به تهران بازگشت تا در روزهای آتی مجدد به همراه ریاست جمهوری وارد استان سیل زده سیستان و بلوچستان شود.

و طبق تمام زمانبندی های پس از وقوع سیل رئیس جمهور به همراه تعدادی از وزرا ۲۸ دی را زمان سفر به سیستان و بلوچستان اعلام کرده و پس از ۵ روز سپری شدن از سیل، به این استان سفر کرده و پس از بازدید سرزده و یک روزه از منطقه، به تهران باز می گردد.

آنچه مسلم است این است که این بار هم با وجود هشدار‌های هواشناسی باز هم مسئولان غافلگیر شدند و خسارت حدود ۱ هزار میلیارد تومانی به مناطق سیل‌زده استان سیستان‌وبلوچستان وارد شده است. در حالی که وزیران دولت باید از همان روز‌های اول در این مناطق حاضر می‌شدند اما آنان بعد از گذشت یک هفته حالا تازه یادشان افتاده  است که در استان سیستان‌وبلوچستان سیل آمده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار