معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به زمان بر بودن اجرای طرح‌های صنعتی، به خبرنگار ایسنا گفت: پروانه بهره‌برداری طرح‌های صنعتی زمانی که به ۴۰ تا ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی برسد، صادر می‌شود.
کد خبر: ۸۱۵۳۰۲
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۴ 18 January 2020
در هشت ماهه امسال ۴۹۱ فقره جواز تأسیس صنعتی در استان همدان صادر شده که ۳۰۱۹۹.۳ میلیارد ریال سرمایه گذاری و ۷۲۸۷ اشتغال به همراه خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، بنابر گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، در هشت ماهه امسال ۴۹۱ فقره مجوز تأسیس صنعتی در استان صادر شده در حالیکه در مدت مشابه سال گذشته در این استان ۳۷۷ فقره جواز تأسیس صنعتی صادر شده بود.

براساس این گزارش صدور جواز تأسیس صنعتی در هشت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد مجوز‌ها ۳.۲ درصد، از نظر سرمایه ۲۶.۵ درصد و از نظر اشتغال ۱۰.۴ درصد افزایش داشته است.

همچنین در این مدت ۴۵ فقره پروانه بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری ۱۰۵۳.۱ میلیارد ریالی و ۶۵۰ نفر اشتغالزایی صادر شده این درحالیست که در مدت مشابه سال گذشته ۴۱ فقره پروانه بهره‌برداری با ۹۷۹.۲ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در استان صادر شده بود و ۳۴۳ نفر اشتغالزایی داشته است.

بررسی آماری نشان می‌دهد که میزان پروانه بهره‌برداری صادر شده در هشت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۹.۸ درصدی داشته و از نظر میزان سرمایه‌گذاری نیز افزایش ۷.۵ درصدی و همچنین افزایش ۴۹.۴ درصدی از نظر اشتغالزایی داشته است.

در این بین از ۴۵ پروانه بهره‌برداری صادر شده ۲۸ فقره پروانه بهره‌برداری ایجادی بوده که برای راه‌اندازی واحد‌های جدید صنعتی صادر شده و ۱۷ پروانه بهره‌برداری توسعه‌ای بوده است.

در هشت ماهه سال گذشته نیز ۲۴ پروانه بهره‌برداری در راستای ایجاد واحد‌های جدید صنعتی صادر شده بود که این تعداد پروانه دارای ۸۴۹ میلیاردریال سرمایه و ۳۰۲ نفر اشتغال بوده این درحالیست که پروانه‌های بهره‌برداری بهره‌برداری ایجادی هشت ماهه امسال ۷۸۰.۲ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و ۴۳۹ نفر اشتغالزایی داشته است که نشان می‌دهد میزان سرمایه‌گذاری در پروانه‌های بهره‌برداری ایجادی ۸.۱ درصد کاهش دارد.

پروانه بهره‌برداری توسعه‌ای برای توسعه واحد‌های فعال صنعتی صادر می‌شود که در هشت ماهه امسال ۱۷ فقره پروانه‌بهره‌برداری توسعه‌ای با ۲۷۲.۹ میلیاردریال و ۲۱۱ نفر اشتغالزایی در استان همدان صادر شده است.

در مدت مشابه سال گذشته نیز در استان همدان ۱۷ فقره پروانه‌بهره‌برداری توسعه‌ای با ۱۳۰.۲ میلیارد ریال سرمایه برای اشتغال ۱۳۳ نفر صادر شده است.

صدور ۶۰۵ جواز تأسیس صنعتی و ۷۹ پروانه بهره‌برداری در سال ۹۷

در سال ۹۷ در استان همدان در مجموع ۶۰۵ فقره جواز تأسیس صنعتی با ۳۵۸۵۳.۱ میلیارد ریال برای اشتغالزایی ۹۹۰۹ نفر صادر شده است همچنین در این سال ۷۹ پروانه بهره‌برداری در استان صادر شده که از این تعداد ۴۸ فقره پروانه بهره‌برداری ایجادی و ۳۱ فقره توسعه‌ای بوده است.

مهمترین طرح صنعتی استان همدان در سال ۹۷ نیز فروسیلیس غرب پارس بوده که این طرح ۱۹۳۲ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و ۱۰۵ نفر اشتغالزایی داشته است البته این طرح نیز از نوع توسعه‌ای بوده و در زمینه ساخت فلزات اساسی فعالیت دارد.

در سال ۹۶ نیز در استان همدان ۵۷۴ جواز تأسیس صنعتی صادر شده بود که قرار بود با سرمایه‌گذاری ۴۱۱۲۶.۸ میلیارد ریال برای ۱۰ هزار و ۶۹۶ نفر اشتغالزایی داشته باشد. حتی اگر بگوییم این تعداد جواز تأسیس در سال بعدش باید به بهره‌برداری برسد، اما بازهم با نگاه به پروانه‌های بهره‌برداری صادر شده در کل سال ۹۷ که عدد ۷۹ و در هشت ماهه امسال نیز فقط ۴۵ را نشان می‌دهد، متوجه می‌شویم که تعداد قابل توجهی از این جواز‌های صادر شده به تولید نرسیده اند.

با نگاهی به آمار جواز‌های تأسیس صادر شده و پروانه‌های بهره‌برداری می‌توان متوجه فاصله فاحش بین جواز‌هایی که منجر به تولید و اشتغال می‌شوند، شد. سوالی که در اذهان ایجاد می‌شود این است که برای چه این حجم جواز تأسیس صادر شده و چرا اصلاً به مرحله دریافت پروانه بهره‌برداری نرسیده است؟

آیا مرجعی وجود ندارد مسیر جواز‌های تأسیس صادر شده را پیگیری کند تا به هدف اصلی که همان تولید و اشتغال است، برسد؟ اگر چنین مرجعی وجود دارد پس چگونه است که این حجم از جواز تأسیس در یک استانی که صنعتی هم نیست، صادر شده، اما همچنان با مشکل اشتغال روبرو است؟

از ۶۰۵ جواز تأسیس صادر شده طی سال ۹۷ در استان همدان تنها ۷۹ جواز منجر به دریافت پروانه بهره‌برداری شده است. به چه دلایلی نسبت صدور مجوز‌های صادره به پروانه‌های بهره‌برداری بالاست؟ به نظر این موضوع باید از طرف مراجع ذیصلاح با محوریت سازمان صمت عارضه یابی شود. در این راستا با معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان به گفت‌وگو پرداختیم.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به زمان بر بودن اجرای طرح‌های صنعتی، به خبرنگار ایسنا گفت: پروانه بهره‌برداری طرح‌های صنعتی زمانی که به ۴۰ تا ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی برسد، صادر می‌شود.

حمید بهزادی‌شریف با بیان اینکه در صورتی که جواز تأسیس به مرحله اجرا نرسد بعد از یکسال به صورت خودکار باطل می‌شود، اظهار کرد: براساس درخواست متقاضیان بازدید صورت می‌گیرد و اگر ماشین آلات نصب شده باشد، ظرفیت سنجی شده سپس پروانه بهره‌برداری صادر می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه ممکن است برخی از طرح‌ها دو تا سه سال زمان ببرد، ادامه داد: ممکن است از ۶۰۰ تقاضای سرمایه‌گذاری ۲۰ مورد به سرانجام برسد و از طرفی ممکن است برخی از طرح‌ها دو تا سه سال طول بکشد تا به مرحله بهره‌برداری برسد.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با تأکید بر اینکه روند اجرای پروژه از زمان صدور جواز تأسیس تا دریافت پروانه بهره‌برداری مورد بررسی کارشناسان سازمان قرار می‌گیرد، گفت: جواز تأسیس که در سال ۹۸ صادر می‌شود، ممکن است سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد، این روند دائماً بررسی و بازدید می‌شود و پیشرفت فیزیکی طرح مورد بررسی قرار گرفته و زمانی که به ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی برسد، مجاز به دریافت پروانه بهره‌برداری خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: پروانه بهره‌برداری سند رسمی دولت است، اما جواز تأسیس ممکن است بعد از یکسال باطل شود و باید تمدید شود. اگر ظرف یکسال هیچ کاری توسط متقاضیان انجام نگیرد، جواز تأسیس ابطال می‌شود.

بهزادی شریف درباره اختلاف موجود بین جواز‌های تأسیس و پروانه‌های بهره‌بردرای صادر شده نیز تصریح کرد: متأسفانه برخی از افراد جواز تأسیس را با اهداف دیگری دریافت می‌کنند و یا اینکه توان مالی مورد نیاز برای پروژه را ندارند بنابراین جواز تأسیس این افراد بعد از یکسال ابطال می‌شود.

وی درباره استفاده از جواز تأسیس برای دریافت تسهیلات بانکی گفت: برای دریافت تسهیلات بانکی از سازمان صمت استعلام صورت می‌گیرد بنابراین جواز‌هایی که پیشرفت فیزیکی آن‌ها صفر باشد، موفق به دریافت تسهیلات نخواهند شد. به جواز تأسیس به تنهایی وام داده نمی‌شود.

وی با تأکید بر اینکه یک طرح برای دریافت تسهیلات باید حداقل ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد، بیان کرد: جواز تأسیس تا زمانی که منجر به پیشرفت پروژه نشود یک برگ کاغذ است بنابراین اگر جواز تأسیس گرفته شده از سازمان صمت توسط متقاضی پیگیری نشود به صورت خودکار باطل می‌شود، اما اگر طرحی دارای ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی باشد جواز آن باطل نمی‌شود.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان درباره بررسی اهلیت متقاضیان جواز‌های تأسیس صنعتی، تأکید کرد: طرحی که به ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی می‌رسد، در کارگروهی در سازمان صمت با نمایندگان بانک اهلیت و توان اجرایی متقاضی مورد بررسی قرار گرفته و اگر شرایط داشته باشد، تأیید می‌شود.

وی با بیان اینکه جواز‌های تأسیس دریافتی توسط متقاضیان به تدریج به اجرای طرح منجر می‌شود، اظهار کرد: بسیاری از پروانه‌های بهره‌برداری که صادر می‌شود طی سه سال قبل جواز تأسیس دریافت کرده‌اند بنابراین روند اجرای یک طرح ممکن است سال‌ها طول بکشد.

بهزادی شریف اختلاف بین پروانه بهره‌برداری و جواز‌های تأسیس را طبیعی دانست و افزود: یک جواز تأسیس ممکن است سه سال طول بکشد که به بهره‌برداری برسد به همین علت آمار پروانه‌های بهره‌برداری پایین است، اما جواز تأسیس بدون محدودیت صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه جواز تأسیس برای هیج سازمان و نهادی ارزش اجرایی ندارد، خاطرنشان کرد: بانک یا هر نهاد دیگری برای ارائه تسهیلات به جواز تأسیس یا پروانه بهره‌برداری موظف است از سازمان صمت استعلامات لازم را دریافت کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار