تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای بین وزارت کشور، استانداری آذربایجان شرقی و شهرداری تبریز در راستای اجرای برنامه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در محلات حاشیه‌نشین و ناکارآمد شهر تبریز منعقد شد.
کد خبر: ۸۱۴۴۴۶
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۹ 15 January 2020

به گزارش تابناک تبریز، محمدرضا پورمحمدی در آیین انعقاد این تفاهم‌نامه، سامان‌دهی بافت‌های حاشیه‌نشین و ناکارآمد شهری در استان را یکی از ضرورت‌های کنونی کلانشهر تبریز دانست و گفت: ساماندهی این محلات نقش بسیار مهمی در رفع سایر معضلات اجتماعی دارد.


وی ادامه داد: در کنار ساخت و ساز مناسب و ایمن و توسعه کالبدی برای همشهری‌های ساکن در این مناطق، باید برای ارتقای فرهنگی و آموزشی نیز برنامه‌ ویژه‌ای داشته باشیم و بدون توجه به این‌ موضوع، نمی‌توان انتظار رفع معضلات اجتماعی را داشت.

وی در همین راستا تصریح کرد: حاشیه‌نشینی در تبریز هم به لحاظ وسعت و هم به لحاظ ترکیب جمعیتی از وضعیت خاصی برخوردار است و باید با توجه ویژه تمامی دستگاه‌های اجرایی و همراه‌کردن مردم، برنامه ویژه‌ای در این زمینه داشته باشیم.

رضا محبوبی، معاون اجتماعی مرکز امور اجتماعی و‌ فرهنگی وزارت کشور نیز در این جلسه از توجه جدی مدیریت ارشد استان و مدیریت شهری تبریز به ساماندهی سکونت‌گاه‌های غیررسمی در تبریز قدردانی کرد و گفت: خوشبختانه اقدامات بسیار خوبی در این استان در حال انجام است و به عنوان مثال، عملکرد چهار دفتر تسهیل‌گری در شهر تبریز می‌تواند الگوی بسیار مناسبی برای سایر دفاتر تسهیل‌گری فعال در کشور باشد.

وی موضوع ساماندهی سکونت‌گاه‌های غیررسمی در کشور را یکی از اساسی‌ترین چالش‌های اجتماعی در جامعه دانست و عنوان کرد: جلسات متعددی با حضور شخص رهبر معظم انقلاب در ارتباط با ساماندهی معضلات اجتماعی برگزار شده و ایشان خواستار اهتمام جدی مسئولان در این زمینه هستند.

وی از فعالیت ۱۴۰ موسسه و دفتر تسهیل‌گری در کشور خبر داد و عنوان کرد: این مراکز، ۲۲۰ محله حاشیه‌نشین و در معرض آسیب را با جمعیتی بالغ بر سه میلیون نفر تحت پوشش خدمات خود قرار داده‌اند.

محبوبی خواستار استقرار دفاتر تسهیل‌گری در بدنه مدیریت شهری شد و عنوان کرد: فعالین این مراکز باید به گونه‌ای باشد که این عزیزان خودشان را کارمند دولت تلقی نکنند و در کنار این موضوع، استانداری‌ها به حمایت خود از دفاتر تسهیل‌گری ادامه دهند.

شهرام دبیری، رییس شورای اسلامی کلانشهر تبریز نیز در این جلسه با اشاره به بخش مهمی از عملکرد شورا و شهرداری‌تبریز در ارتباط با ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشین عنوان کرد: در بودجه سال آتی شهرداری تبریز، اعتبار ویژه‌ای برای این موضوع اختصاص داده‌ایم.

وی به نبود عدالت اجتماعی در مناطق مختلف شهر تبریز نیز اشاره کرد و افزود: تلاش برای توسعه متوازن شهر یکی از اساسی‌ترین‌ اولویت‌های ماست و انتظار داریم مردم و بخصوص خیرین،یاری‌گر شهرداری در مدیریت این امر باشند.

فریدون بابایی اقدم، رییس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی کلانشهر تبریز نیز در این جلسه از تخصیص چهار میلیارد تومان اعتبار به موضوع ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی در تبریز خبر داد و گفت: دفاتر تسهیل‌گری اقدامات بسیار ارزنده‌ای انجام داده‌اند و باید حمایت‌های مسئولین در این زمینه افزایش یابد.

گفتنی است این تفاهم نامه در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری(مدظله) در زمینه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی و در چارچوب سیاست‌ها وخط مشی‌های مصوب شورای اجتماعی کشور و به منظور طراحی و اجرای برنامه‌های فوق‌العاده برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی منعقد شد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار