شبکه الحدث گزارش داد: فعال کردن سازوکار حل اختلاف برجام (مکانیسم ماشه) به معنای اعمال خودکار تحریم‌ها علیه ایران نیست.
کد خبر: ۸۱۴۳۶۸
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹ 15 January 2020

با فعال شدن مکانیسم ماشه چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

به گزارش تابناک سمنان: شبکه سعودی الحدث گزارش داد: تصمیم سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه برای فعال کردن سازوکار حل اختلاف توافقنامه هسته‌ای (مکانیسم ماشه)، به هیچ وجه به معنای اعمال خودکار تحریم‌ها علیه ایران نیست.

خبرنگار شبکه تلویزیونی الحدث در بروکسل گفت: دعوت به فعال سازی سازوکار حل اختلاف در توافقنامه هسته‌ای، نخستین گام سه کشور اروپایی در واکنش به تصمیم ایران برای کاهش تعهداتش در این توافقنامه است. اتحادیه اروپا خواستار تشکیل جلسه کمیته مشترک در سطح کارشناسان خواهد شد و در صورتی که حل مسائل اختلافی دشوار شود، این نشست در سطح وزرای امور خارجه برگزار خواهد شد. با گذشت حدود یک ماه از رایزنی‌ها، در صورتی که همچنان اختلافات پابرجا بماند، دو طرف می‌توانند نظر یک هیئت مشورتی متشکل از سه کارشناس را خواستار و در نهایت به شورای امنیت متوسل شوند.

خبرنگار الحدث گفت: درخواست فعال شدن سازوکار حل اختلافات از سوی سه کشور اروپایی، از موافقت روسیه و چین برخوردار نیست که نشانه مشکلات در بحث‌های آینده است. فعال شدن این سازوکار، به هیچ وجه به معنای اعمال مجدد خودکار تحریم‌ها علیه ایران نیست، بلکه مقدمه راهی است که ممکن است به میز شورای امنیت منتهی شود.

ادعاهای سران اروپایی علیه ایران در حالی مطرح می‌شود که آنها هیچ‌گاه تعهداتشان در قبال برجام را اجرایی نکردند و تنها زمانی‌که ایران در پی بدعهدی‌های آمریکا و اروپا اقدام به کاهش تعهدات برجامی خود کرد، لب به انتقاد از کشورمان گشوده‌اند.

روز گذشته آلمان، انگلیس و فرانسه با انتشار بیانیه‌ای در بروکسل، مکانیسم حل اختلاف در برجام (ماشه) را فعال کردند. در این بیانیه آمده است: «با توجه به اقدامات ایران، انتخاب دیگری نداشتیم. برای ثبت نگرانی‌هایمان و اینکه ایران به تعهداتش در برجام پایبند نیست به کمیسیون مشترک رجوع می‌کنیم.»

دیپلمات‌های اروپایی ادعا کردند هدف این تصمیم حفظ توافق هسته‌ای از طریق بحث و رایزنی با ایران برای بازگشت به تعهداتش ذیل برجام است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار