مشکل از آنجا آغاز شد که به دلیل اختلافی که بین سهامدار عمده این شرکت با بانک سرمایه ایجاد شد و نام سرمایه‌گذار کیان کُرد به عنوان بدهکار بانکی ثبت و در لیست سیاه بانک مرکزی قرار گرفت، موجب شد سرمایه‌گذار کیان کُرد نتواند برای تولید و تکمیل این واحد صنعتی از بانک تسهیلات اخذ کند و در عین ناباوری افزون بر ۳۰۰ کارگر این شرکت از کار بیکار شدند و از تیر سال گذشته تا امسال این واحد بزرگ صنعتی از نفس افتاد.
کد خبر: ۸۱۳۱۵۳
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲ 11 January 2020
تولید ملی بالندگی از جنس غرور ملی است؛ غروری که شرکت کیان کُرد ملایر در کنار دیگر تولیدات داخلی کشور به آن دست یافت و مسیر خود را در راه تولید وطنی پر شتاب طی کرد.

به گزارش ایرنا؛ افتخار کیان کُرد به این است که نخستین شرکت تولیدکننده منسوج استخوان‌بندی تایر در ایران است؛ شاهرایی طلایی که سرآغاز شکوفایی‌اش از دهه ۷۰ رقم خورد و مسیری هموار برای تولید منسوج استخوان‌بندی تایر با ظرفیت ۶ هزار تن در سال شد.

به موازات ظهور این صنعت در جنوبی‌ترین شهر استان همدان، آهنگ رشد و توسعه کیان کُرد در حوزه‌های مختلف سرعت گرفت، به گونه‌ای که موفق شد گواهینامه‌هایی همچون ایزو ۹۰۰۱ برای سیستم مدیریت کیفیت، ایزو ۱۴۰۰۱ برای سیستم مدیریت محیط زیست و ۱۸۰۰۱ برای سیستم ایمنی و بهداشتی شغلی را بر سینه خود بیاویزد و خوشنام‌تر از گذشته راه تولید را بدون وقفه بپیماید.

اما فراز و فرود‌هایی در راه تولید این واحد بزرگ صنعتی به وجود آمد که سیر پرشتاب شرکت کیان کُرد را کند کرد؛ موانعی که در عین بالندگی سد راه کیان کُرد شد و به گفته مدیرعامل این شرکت، نفس‌شان را بند آورد.

مشکل از آنجا آغاز شد که به دلیل اختلافی که بین سهامدار عمده این شرکت با بانک سرمایه ایجاد شد و نام سرمایه‌گذار کیان کُرد به عنوان بدهکار بانکی ثبت و در لیست سیاه بانک مرکزی قرار گرفت، موجب شد سرمایه‌گذار کیان کُرد نتواند برای تولید و تکمیل این واحد صنعتی از بانک تسهیلات اخذ کند و در عین ناباوری افزون بر ۳۰۰ کارگر این شرکت از کار بیکار شدند و از تیر سال گذشته تا امسال این واحد بزرگ صنعتی از نفس افتاد.

بازگشت کیان کُرد به دوران شکوفایی

البته در کنار این مشکلات باید کمبود مواد اولیه و سرمایه در گردش را به دلیل شرایط تحریم‌ها به این موانع اضافه کرد.

در همین راستا نمایندگان ملایر، استاندار همدان، مسوولان بلند پایه کشوری و دست‌اندرکاران از شهرستان گرفته تا استان و پایتخت، عزمشان را برای رفع مشکلات کیان کُرد و بازگشت این واحد بزرگ صنعتی جزم کردند و با بهره‌مندی از فواید ستاد تسهیل کشور، چرخ این صنعت، دوباره از ماه‌های گذشته شروع به چرخیدن کرد و به مرور با بازگشت کارگران جان دوباره به کیان کُرد بازگشت و چشم‌انداز روشنی از صنعت منسوج استخوان‌بندی تایر که حیات دوباره آن اگرچه مسیری سخت، اما نتیجه‌بخش را طی کرد.

از اوایل پاییز که کیان کُرد جانی دوباره گرفت و به چرخه تولید بازگشت، بازدید‌ها و پیگیری‌های مستمری به ویژه از سوی فرماندار ویژه ملایر و نمایندگان این شهرستان انجام می‌شود تا علاوه بر سرعت گرفتن روند تولید، خُرده مشکلات پیش روی کیان کُرد نیز رفع شود و بار دیگر به دوران شکوفایی و درخشش خود بازگردد، اقدامی بی‌نظیر در حوزه تولید و صنعت این شهرستان که پس از زنده شدن دوباره شرکت ذوب آهن، نقطه مثبتی در همگرایی بود.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه در جریان بازدید از شرکت کیان کُرد در گفت و گو با ایرنا به تلاش‌های شبانه‌روزی برای حیات دوباره این واحد بزرگ صنعتی اشاره کرد و گفت: کیان کُرد حدود یک سال و نیم به دلیل مشکل مواد اولیه و سرمایه در گردش تعطیل شد که با تلاش و زحمات وافر مواد اولیه و سرمایه در گردش برای آن تامین شد.

بازدید نمایندگام و مسوولان ملایر از شرکت کیان کرد

فعالیت ۱۰۰ کارگر در شرکت کیان کُرد

محمد کاظمی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران این شرکت نیز به سهم خود به دنبال حل مشکل کیان کُرد بودند افزود: حدود ۲ ماه است که این شرکت به چرخه تولید بازگشته و حدود یکصد کارگر از نیروی کار سابق شرکت مشغول به کار هستند.

وی تاکید کرد: در تلاش مجدد برای تامین سرمایه در گردش برای این شرکت هستیم تا بتواند تا پایان امسال با صد درصد ظرفیت خود به کارش ادامه دهد و نیروی بیشتری را جذب کند.

نائب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم با بیان اینکه این واحد بزرگ صنعتی هم اکنون با ۶۰ درصد ظرفیت مشغول فعالیت است ادامه داد: در حال حاضر این واحد تولید خوبی دارد و مشکلی برای فروش محصولات خود ندارد.

کاظمی اظهار داشت: طرح توسعه شرکت کیان کُرد نیز در برنامه درازمدت این واحد است و زیرساخت‌های آن مهیا شده است.

وی گفت: سرمایه‌گذار و مسوولان کیان کُرد قول مساعد داده‌اند که تا پایان ماه جاری تمامی مطالبات کارگران پرداخت شود.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی حیات دوباره کیان کُرد را نقطه روشنی در عرصه تولید و صنعت کشور، استان همدان و این شهرستان با حمایت دولت دانست و افزود: در شرایط بد اقتصادی و اعمال تحریم‌ها که واحد‌های تولیدی و صنعتی با آن درگیر بودند، بازگشت دوباره این شرکت به چرخه تولید اقدامی کم نظیر بود که تحقق یافت.

دلسوزانه به واحد‌های تولیدی کمک می‌کنیم

فرماندار ویژه ملایر نیز که اهتمام جدی به پویا بودن واحد‌های تولیدی و صنعتی این شهرستان دارد و دست کم به صورت هفتگی روند فعالیت و بررسی مشکلات این واحد‌ها را رصد می‌کند، اعلام کرد: با تمام توان از بخش صنعت و سرمایه‌گذاران حمایت می‌کنیم.

قدرت الله ولدی خطاب به مدیران دستگاه‌های اجرایی و روسای بانک‌ها تاکید کرد: باید دلسوزانه به واحد‌های تولیدی کمک کنیم تا مشکلات آن‌ها رفع شود.

وی ضمن تقدیر از پیگیری‌ها و حمایت‌های بی دریغ سید سعید شاهرخی استاندار همدان گفت: تمامی واحد‌های بزرگ تولیدی و صنعتی این شهرستان فعال است و مشکلی در این زمینه نداریم.

فرماندار ویژه ملایر شرکت کیان کُرد را یکی از بهترین و بزرگترین واحد‌های تولیدی این شهرستان عنوان و بازگشت دوباره آن به چرخه تولید و اشتغال نیروی کار این شرکت را موجب خرسندی عنوان کرد.

بازدید نمایندگان و مسوولان ملایر از شرکت کیان کرد

افزایش ۲ برابری نیروی کار در کیان کُرد

دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز به تذکر‌های جدی به رییس وقت بانک مرکزی برای حل مشکل شرکت کیان کُرد و تلاش مستمر برای خروج این شرکت از لیست سیاه بیان کرد: از پاییز امسال در کنار بازگشت این واحد بزرگ تولیدی و صنعتی به چرخه تولید، طرح توسعه‌ای خود را نیز در دست اقدام دارد.

حجت الاسلام احد آزادیخواه افزود: بازدید از بخش‌های مختلف این واحد بزرگ تولیدی و آماده بودن محصول نهایی آن برای کارخانه‌های بزرگ تایرسازی برای ما مسرّت‌بخش است.

وی با اشاره به اشتغال یکصد نفر در این شرکت اظهار داشت: به زودی این آمار به بیش از ۲ برابر خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت کیان کُرد نیز در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا اظهار داشت: در حال حاضر ۶۰ درصد ظرفیت تولید شرکت فعال است و این به معنی سرمایه‌گذاری برای ۶۰ درصد ظرفیت نیست.

افزایش ظرفیت تولید؛ گام مهم توسعه‌ای

حمید حمیدی‌یگانه اضافه کرد: قسمتی از سرمایه‌گذاری انجام شده از طرف شرکای شرکت است و برای بخشی هم به صورت کارمزدی برای شرکت‌های دیگر کار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه یکصد نیروی کار در ۲ شیفت ۱۲ ساعته مشغول به کار هستند بیان کرد: در صدد هستیم با گرفتن قرارداد‌های جدید، واردات مواد اولیه و اخذ سرمایه در گردش، ظرفیت تولیدی شرکت را افزایش دهیم.

مدیرعامل شرکت کیان کُرد ادامه داد: سال‌های گذشته با ۴۵ درصد ظرفیت تولیدی کار می‌کردیم که به نقطه سر به سر رسیده و زیان‌ده شدیم.

حمیدی‌یگانه با تاکید بر اینکه به نسبت افزایش ظرفیت تولید باید تمهیداتی نیز برای افزایش تعداد شیفت‌ها و نیرو‌های کاری اندیشیده شود گفت: با روند کنونی تولید به حدود ۴۰ تا ۵۰ نیروی کار دیگر نیاز داریم تا بتوانیم از ظرفیت حداکثری استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر مشکل خاصی نداریم و هر اندازه تولید داشته باشیم، بازار فروش آن در کشور مهیا است.

او با اشاره به راهبردی بودن محصول تولیدی شرکت کیان کُرد و همچنین تولید تایر و مواد اولیه آن خاطرنشان کرد: تلاش کردیم با توجه به نیاز مُبرم به این محصول، عملکردمان به گونه‌ای باشد که نقاط بحرانی را نیز برای تامین مواد اولیه در نظر بگیریم.

مطالبات کارگران تا بهمن امسال پرداخت می‌شود

مدیرعامل شرکت کیان کُرد با اشاره به مطالبات معوقه شرکت در زمان تعطیلی گفت: حدود ۱۰ تا ۱۵ ماه مطالبات عقب افتاده داشتیم که تنها پنج ماه آن یعنی رقمی حدود ۱.۵ میلیارد تومان باقی مانده که تا بهمن امسال پرداخت می‌شود.

حمیدی‌یگانه با بیان اینکه پرداخت حقوق و دستمزد کارگران هم اکنون به روز است و مشکلی نداریم اظهار داشت: ۲ طرح توسعه افزایش تولید و خط تولید یارن پُلی‌استر را در دستور کار داریم که در حال پیگیری است.

وی یادآور شد: طرح توسعه خط تولید یارن پُلی‌استر این شرکت پس از چهار سال باید مجددا بررسی و بازنگری شود و در صورت قابلیت اجرا و توجیه اقتصادی دوباره احیای‌اش می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت کیان کُرد ادامه داد: طرح افزایش ظرفیت شرکت هم اکنون در دست اجرا است و زیرساخت‌های آن از قبل آماده و ماشین آلات نیز خریداری شده و تنها بخشی از کار باقی‌مانده است.
 
 
 
 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار