جدایی ستاره مصدوم تکواندوی ایران بعد از عدم دعوت به اردو؛
تابناک گیلان / در پی مهاجرت‌های اخیر چندین چهره ورزشی نخبه ایران، خبر می‌رسد که تنها و نخستین مدال آور تاریخ ورزش بانوان ایران در رقابت‌های المپیک با مهاجرت به کشور هلند قصد دارد در بازی‌های المپیک توکیو برای کشوری غیر از ایران مبارزه کند.
کد خبر: ۸۱۲۵۵۰
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹ 09 January 2020

تابناک گیلان / در پی مهاجرت‌های اخیر چندین چهره ورزشی نخبه ایران، خبر می‌رسد که تنها و نخستین مدال آور تاریخ ورزش بانوان ایران در رقابت‌های المپیک با مهاجرت به کشور هلند قصد دارد در بازی‌های المپیک توکیو برای کشوری غیر از ایران مبارزه کند.

 

به گزارش «تابناک ورزشی»؛ هفته گذشته تغییر تابعیت علیرضا فیروزجا نابغه شانزده ساله شطرنج ایران به فرانسه خبرساز شده بود. چندی پیش کیمیا علیزاده، دارنده مدال برنز المپیک ریو و نقره و برنز جهان در رقابت‌های انتخابی تیم ملی تکواندو بانوان ایران غایب بود و کادر فنی تیم ملی دلیل این موضوع را آسیب دیدگی این ورزشکار عنوان کردند و حتی این صحبت از سوی سرمربی تیم ملی مطرح شد که علیزاده به شرط رسیدن به شرایط ایده آل، می‌تواند راهی اردوی تیم ملی شود و برای کسب سهمیه المپیک تلاش کند.

بر خلاف این ادعاها، اما علیزاده چند روزی است راهی کشور هلند شده و تمرینات آماده سازی خود را در اروپا پیگیری می‌کند. علیزاده با مهاجرت به هلند دیگر قصدی برای مبارزه زیر پرچم ایران را ندارد و به دنبال این است در بازی‌های المپیک توکیو برای کشوری غیر از ایران مبارزه کند. پیش از این، چندین تکواندوکار مرد تیم ملی ایران نیز به عضویت تیم‌هایی همچون جمهوری آذربایجان و ... درآمده بودند.

آیا کیمیای مصدوم در اروپا شفا می‌گیرد؟

در این بین، فدراسیون تکواندو مدعی است که کیمیا عضو شاخص تیم تکواندوی زنان ایران مدت هاست درگیر یک مصدومیت مزمن شده است. مصدومیتی که درست بعد از مدال نوبرانه المپیک ریو، گریبانگیر او شد و تا به امروز رهایش نکرده است. علیزاده حتی برای رهایی از شر این مصدومیت عمیق و مزمن به تیغ جراحی نیز متوسل شد، اما ظاهرا مصدومیت به گونه‌ای است که اگر نخواهیم بگوییم ادامه ورزش حرفه‌ای او را غیرممکن کرده، بازگشت به شیاپچانگ برای کیمیا دشوار و طاقت فرساست و حتی می‌تواند سلامتی او را به خطر بیندازد.

علیزاده در طول مدت مصدومیتش، چند بار برای بازگشت اقدام کرده، اما هر بار با عود کردن مشکلش، دوباره حاشیه نشین شده است. آخرین تلاش نافرجام او به همین چند هفته پیش در لیگ تکواندو زنان بازمی‌گردد که دوباره مصدوم شد و از ادامه مسابقه بازماند تا ثابت شود که او به این زودی‌ها نمی‌تواند مبارزه کند.

کیمیا بدون شانس برای رسیدن به سهمیه المپیک؟

سهمیه المپیک در رشته تکواندو از دو راه به دست می‌آید؛ اول از طریق سازوکار رنکینگ بین المللی فدراسیون جهانی که با توجه به دوری سه ساله کیمیا از میادین و تورنمنت‌های معتبر جهانی و امتیازات پایین او، میسر نیست و دوم از طریق سهمیه قاره‌ای که در این صورت تنها از طریق حضور در مسابقات قاره آسیا می‌تواند به سهمیه دست پیدا کند. راه دیگر می‌تواند کسب سهمیه از قاره دیگر با پذیرش تابعیت کشور دیگری باشد. کاری که سعید ملایی با پذیرش تابعیت کشور عجیب مغولستان در رشته جودو انجام داد. به نظر می‌رسد دو راه اصلی بدون توجه به مصدومیت، عملا برای کیمیا مسدود شده است و از طریق فعلی مسافر توکیو نمی‌شد؛ بنابراین، گویا کیمیا راه آخر باقیمانده یعنی کسب سهمیه از قاره‌ای دیگر با تغییر کشور دوم را انتخاب کرده است؛ البته اگر مصدومیت به او اجازه دهد و بتواند مبارزه کند. اگر چنین اتفاقی بیفتد رسوایی بزرگی برای فدراسیون ایران رخ خواهد داد.

فدراسیونی‌ها معتقدند سفر کیمیا علیزاده در خارج از ایران با توجه به ازدواجش، به حوزه ورزش و تکواندو ارتباطی پیدا نمی‌کند. هرچند هنوز پاسخ رسمی به این پرسش نداده که قصد اقامت در کشوری دیگر را دارد یا صرفا سفری برون مرزی یا نهایتا تغییر مکان سکونت را تجربه می‌کند.

باید منتظر ماند و دید که آیا ادعای فدراسیون پولادگر با واقعیت تطابق دارد یا اینکه کیمیا در اروپا با همین مصدومیت‌ها به تکواندوی حرفه‌ای بازمی‌گردد؟

 

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار