حاج قاسم یک انقلابی به تمام معنا بود ،جلوه گاه و تجسم عینی انقلابیگری بود اما هرگز ادعای انقلابیگری بلند نبود وهیچگاه  خط کش در دست نگرفت تا مردم را انقلابی و غیر انقلابی خطاب کند!دقیق و ظریف اصول و ارزشهای فرهنگی انقلاب را تنبین می کرد ومی گفت :فقط رابطه حزب‌اللهی با حزب‌اللهی معنا ندارد. رابطه حزب‌اللهی با کسی که دینش ضعیف‌تر است موضوعیت دارد. جامعه ما خانواده ماست. این‌ها همه مردم ما هستند. این ها بچه های ما هستند"
کد خبر: ۸۱۱۵۱۶
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۵ 05 January 2020

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شاخه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ودر یک کلام فرمانده محور مقاومت در منطقه غرب آسیا در بامداد روز جمعه ،در فرودگاه بغداد توسط نیروهای نظامی آمریکا وبه دستور مستقیم ترامپ به همراه ابومهدی مهندس معاون حشد الشعبی عراق و تعدادی از همراهانش به شهادت رسید .

صرفنظر از تاثیر گذاری مستقیم حاج قاسم سلیمانی بر راهبردهای نظامی وامنیتی منطقه پر آشوب خاورمیانه ،این مغز استراتژیک و راهبردی سیاست های امنیتی وسیاسی برون مرزی نظام ، در دوران پر ثمر فرماندهی قدس  سپاه پاسداران انقلابی، توانست مرزهای دفاعی کشور را کیلومترها از مرزهای جغرافیایی کشور مستقر نماید.

نکته بارز و مشترک دو دوره پرافتخار قبل وبعد از شهادت این فرمانده متبحر ،شجاع ،کاربلد ،وطن پرست و غیرتمند سپاه اسلام ،خدمات ارزشمند ایشان درراستای تامین امنیت ملی کشور بود ،سردار سلیمانی در اوج مخاطرات ایجاد شده از سوی دشمنان که با شکل گیری داعش ودیگر گروههای تکفیری از سوی محور عبری ،عربی نمود یافت ،توانست با ایثار ،درایت وفرماندهی برآمده از غیرت ایرانی اسلامی خود ،با درهم کوبیدن این گروهها،توطئه شوم دشمنان را خنثی و  مردم ایران،کشورهای عضو محور مقاومت وحتی بخش قابل توجهی از جهان را از آثار سرکشی تروریست های داعشی مصون نگه دارد .

اما این پایان کار حاج قاسم نبود ،چرا که اثر گذاری این اسطوره تکرار نشدنی وسردار بی مثال ایرانی بر امنیت ومنافع ملی کشور هنوز به پایان نرسیده است ،در حالیکه مردم ایران امنیت وآسایش امروز خو درا مرهون رادمردی های این مرد بزرگ می دانند ،اما در حساسترین پیچ تاریخی نظام ،این خون حاج قاسم بود که باجوشش در میدان وحدت آفرینی ،همبستگی ملی را در کشور رقم زد .

  دشمنان کج اندیش این ابرمرد تاریخ ایران ،با تصوری غلط حذف قاسم سلیمانی را محو مقاومت و پایین کشیدن فتیله نفوذمنطقه ای نظام جمهوری اسلامی قلمداد و براساس این تصور نادرست ،به واقع مشعلی را در انبار باروتی انداختند که به زودی شعله های مهیب وسرکش آن بساط اشغالگری وحضور چندین ساله آن بر منطقه خاورمیانه را بر خواهد چید .

امروز نام قاسم سلیمانی مرزهای جغرافیایی را درنوردیده و جهانی را مات و مبهوت این حجم عظیم از دلبستگی و ارادت ملی وبین المللی به این چهره تاریخ ساز نموده است . سه روز عزاداری ،ماتم و گریه در جای جای جهان برای اثبات فراملی بودن قاسم سلیمانی کفایت می کند . به یقین امروز قاتلین حاج قاسم به درک درستی از "انتقام سخت " وعده داده شده از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی  رسیده و نمایش ابراز ارادت ها ودندانهای بر هم فشرده از خشم ملت ایران ،دیگر ملت های آزاده و گروههای مقاومت در اقصی نقاط جهان  در سوگ شهادت این فرمانده دلیر ،جایی را برای عدم تحقق این وعده باقی نخواهد گذاشت.

اما صرفنظر از تمامی موارد پیش گفته شده ،راز این حجم عظیم وبی نظیر از محبوبیت و قدرشناسی از این چهره ملی با گستره بین المللی چیست؟!ملت ایران در طول چنددهه اخیر چهره ها وشخصیت های بزرگی را از دست داده و سرداران زیادی را تقدیم آرمان های خود نموده است ،اما راز این حجم از اندوه ،دلدادگی و تالم قلبی برای عروج حاج قاسم راباید در کجا جستجو کرد ؟!

آیا غیر از این می توان گفت که قاسم سلیمانی تربیت یافته مکتب شهادت و بزرگ شده مدرسه عشق است وایثارگری را در دانشگاه بزرگ دفاع مقدس مشق نمود ،اما گذر زمان،رفاهیات ،مادیات وقدرت طلبی ومرزبندی های  رایج نتوانست ویژگی های برجسته نهفته در این سردار را از وی گرفته وبین او وتمام خصوصیات برجسته اش  فاصله اندازد. با گذشت دو دهه از دوران دفاع مقدس ،اما حاج قاسم همچنان در میدان دفاع از آرمانهای انقلاب و حیثیت وناموس این مرز و بوم باقی ماند،لذا اولین عامل محبوبیت وی را باید همراه داشتن حس خوب بچه های خالص دوران دفاع مقدس نظیر همت ،باکری وخرازی و کاظمی و ...عنوان کرد.

عامل دوم و برجسته راز محبوبیت این سردار عالیقدر سپاه اسلام را باید در  خاکی بودن وخاکی ماندن ،سادگی وبی آلایشی وی جستجو کرد. حاج قاسم  هرگز ارزشهای کسب شده در دانشگاه دفاع مقدس و همنشینی با سرداران پر آوازه را با متاع بی مقدار دنیوی معاوضه نکرد . در زندگی سراسر نورانی این سردار خوشنام نمی توان لکه ای سیاه پیدا نمود .حاج قاسم از آسایش خود زد تا هموطنانش در آسایش بمانند ،جاودانه ایستاد تا نظام در مقابل استعمار کمر خم نکند ،بر ارزشهای مادی ودنیوی دست رد زد تا اینگونه دنیایی را محو زیباییهای ذاتی خود کند ،حتی شهادتش زمانی رقم خورد که همه ما آرام  در خواب بودیم!

 عامل سوم محبوبیت حاج قاسم دوری از بازهای سیاسی بود ،سردار سلیمانی محبوب همه بود ،چپ وراست نمی شناخت ،همه را فرزندان ایران اسلامی خطاب می کرد ،در لبخندش برای همه یک معنا نهفته بود ،دوستی وبرادری !به رغم تمامی توانمندی واثرگذاریش ،خود را همان بالا نگه داشت و قدر ارزهایش را دانست ،هیچگاه سطح خود را به اندازه یک حزب سیاسی تقلبل نداد .

قاسم سلیمانی هرگز در جبهه بندی های سیاسی وجنگ ونزاع های قدرت ،طرف کسی را نگرفت و با حرف های نیش دار ونسنجیده دل کسی را نشکست ،خود را سرباز وطن می دانست نه قیم مردم ! حتی در یک موضعگیری سردار نمی توان ردی از طرفداری و یا تخریب وتضعیف کسی یا گروهی پیدا کرد . حاج قاسم جلوه "بسم الله قاصم الجبارین " بود اما هرگز لبخند از لبانش محو نشد !قاسمِ دوران، خود معیاری برای تشخیص حق بود، اما هیچگاه توهین ،تخریب وتضعیف دیگران را حق خود نمی دانست !

سردارِ سرلشکر بود، اما هرگز لباس های خاکی بسیجی را از خود دور نکرد ،در جنگ ودفاع همان لباس را برتن داشت که در نابودی تروریسم و دفاع  از حریم عقیله بنی هاشم می پوشید ،در سیل خوزستان و کمک به مردمان سیل زده همان بود که در نشست های بزرگ ملی و بین المللی حضور داشت ،سردار اگر هم به یاری هموطنان سیل زده می شتافت ،حضورش قلبی بود نه برای نمایش و عکس!

حاج قاسم یک انقلابی به تمام معنا بود ،جلوه گاه و تجسم عینی انقلابیگری بود، اما هرگز ادعای انقلابیگریش بلند نبود وهیچگاه  خط کش در دست نگرفت تا مردم را انقلابی و غیر انقلابی خطاب کند!دقیق و ظریف اصول و ارزشهای فرهنگی انقلاب را تنبین می کرد و می گفت :فقط رابطه حزب‌اللهی با حزب‌اللهی معنا ندارد. رابطه حزب‌اللهی با کسی که دینش ضعیف‌تر است موضوعیت دارد. جامعه ما خانواده ماست. این‌ها همه مردم ما هستند. این ها بچه های ما هستند"

مثل صدا وسیما نبود که فقط عنوان ملی را یدک بکشد و در مواقع خاص دوربینش رابه دنبال کم حجابها و کرواتی ها بگرداند ،حاج قاسم می گفت :"من و آدم‌های خودم. من و رفقای خودم. من و مریدهای خودم. این بی‌حجاب است، این باحجاب است. این چپ است، آن راست است، این اصلاح طلب است، او اصولگراست، خب پس چه کسی را می‌خواهید حفظ کنید؟ همان دختر کم‌حجاب دختر من است. دختر ما و شماست؛ نه دختر خاص من و شما، اما جامعه ماست"

اینها فقط بخش هایی از راز و رمز محبوبیت مردی متفاوت است ،که متفاوت زیست ،متفاوت جنگید ،متفاوت دفاع کرد، اما شبیه مرید و مرداش ،حسین (ع) ردای پر افتخار شهادت را بر دوش انداخت ،مثل حسین بی سر ،مثل عباس بی دست و مثل علی اکبر پیکرپاکش " اربا اربا"با هزاران رمز و راز به آغوش میهن بازگشت ،این است بخشی کوچک از راز محبوبیت سرداری که امروز لقب "سردار دلها را به خود گرفت "   

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار