رسانه‌های بین‌المللی به شهادت فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به دست متجاوزان تروریست آمریکایی واکنش نشان دادند.
کد خبر: ۸۱۰۸۶۲
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۵ 03 January 2020

به گزارش تابناک سمنان: در پی شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس، فرمانده الحشد الشعبی و تعدادی دیگر از مبارزان الحشد الشعبی طی حمله ناجوانمردانه نیرو‌های متجاوز و تروریست آمریکایی، رسانه‌های جهان نسبت به این اتفاق تلخ و مصیبت بزرگ، واکنش نشان داده و آن را از زوایای مختلف مورد بحث و بررسی قرار دادند، که در ادامه به مهمترین آن‌ها اشاره خواهد شد:

واشنگتن پست: ترور سلیمانی از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی شده بود

این روزنامه آمریکایی، طی گزارشی که در وبسایت این پایگاه خبری منتشر شده، جزئیاتی از این عملیات ددمنشانه را منتشر کرده  است. در این گزارش آمده: «حرکت سردار سلیمانی از فرودگاه تهران تحت نظر بوده و به گفته یک منبع آگاه در وزارت دفاع آمریکا، عملیات ترور سلیمانی از قبل طراحی شده بود و پنتاگون مدت‌ها درصدد فرصت برای اجرای این عملیات بود».

این گزارش در ادامه می‌نویسد: «یک هفته قبل تمام تردد‌های او تحت نظر بوده است. به محض حرکت او به سمت بغداد، رمز عملیات اعلام شد و در ساعت ۱:۲۰ بامداد به وقت محلی موشک لیزری از پهپاد به سمت خودروی حامل وی شلیک شد».

فاکس‌نیوز خبر از حالت آماده‌باش نیرو‌های آمریکا در غرب‌ آسیا داد

این شبکه خبری آمریکا، ضمن اعلام حالت فوق‌العاده در بین نیرو‌های آمریکایی در تمامی نقاط منطقه، تاکید کرد: «تمام نیرو‌های آمریکایی در منطقه خارومیانه به حالت آماده‌باش کامل و در بالاترین سطح هشدار قرار گرفتند».

بلومبرگ: ترامپ پنچ‌شنبه دستور ترور سلیمانی را صادر کرد

این شبکه تلویزیونی فاش کرده که ترامپ روز پنچشنبه، دستور ترور حاج قاسم سلیمانی را ابلاغ کرده بود.

سی‌ان‌ان: کشته‌شدن (شهادت) سلیمانی، منطقه را به لرزه در می‌آورد

شبکه خبری سی‌ان‌ان ضمن قطع برنامه عادی خود در زمان مخابره خبر شهادت حاج قاسم سلیمانی و تعداد دیگری از نیرو‌های مقاومت، نسبت به این ضایعه، این‌طور واکنش نشان داد: «فرمانده نیروی قدس ایران که به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران ارتباط دارد، طی حمله‌ای توپخانه‌ای در فرودگاه بین المللی بغداد کشته (شهید) شد. معاون فرمانده نیرو‌های شبه نظامی عراق نیز در این حمله کشته (شهید) شده است. گزارشگر سی‌ان‌ان از بغداد درحالی که اضطراب و نگرانی در چهره‌اش موج می‌زد، اعتراف کرد: «کشته شدن قاسم سلیمانی، تاثیرات بسیاری بر منطقه می‌گذارد و منطقه را به لرزه در می‌آورد».

خبرنگار سی‌ان‌ان همچنین تاکید کرد: «قاسم سلیمانی بار‌ها و بار‌ها در میدان مبارزه با داعش در عراق و سوریه، دیده شده بود. او چهره‌ای در سایه بود و با این اتفاق، کل ماهیت اتفاقات جاری در عراق و ایران و منطقه تغییر خواهد کرد».

او در نهایت این را هم می‌گوید که به احتمال فراوان واکنش ایران به این ترور ناجوانمردانه، شدید خواهد بود.

رادیو آرت‌ال فرانسه اعترف کرد که تاریخ این روز را به عنوان لحظه دگرگونی یاد خواهد کرد

رادیو آرت‌ال فرانسه طی پیامی در صفحه توئیتری خود و در واکنش به شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی‏، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نوشت: تاریخ شاید از این روز به عنوان لحظه دگرگونی یاد کند».

واکنش رسانه‌های آلمانی به خبر شهادت حاج قاسم سلیمانی

نشریه فرانکفورتر آلگماینه در مطلبی در پایگاه اینترنتی خود به موضوع شهادت سردار سلیمانی و واکنش مقام معظم رهبری دراین باره پرداخت. فرانکفورتر آلگماینه به نقل از رهبر معظم انقلاب نوشت: «راه سلیمانی همچنان ادامه دارد ولی انتقام سختی در انتظار مجرمان خواهد بود».

نشریه اشترن آلمان نیز هم در مطلبی با عنوان « دینامیتی در ظرف باروت» ، نوشت: «این اتفاق موجب شورش در منطقه می‌شود، پیامدهای این عملیات به سادگی قابل پیش بینی نیست».

همچنین خبر شهادت سردار سپهبد سلیمانی، فرمانده سپاه قدس سپاه پاسداران، در سایر رسانه های آلمانی همچون نشریه های بیلد، فوکوس، دی سایت و تلویزیون زد دی اف بازتاب گسترده‌ای داشته است.

بازتاب گسترده شهادت سردار سلیمانی در مطبوعات ترکیه

خبر شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در روزنامه‌های امروز ترکیه به صورت گسترده بازتاب یافت.

روزنامه ملیت نوشت: در حمله موشکی آمریکا به فرودگاه بغداد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابو مهدی المهندس از فرماندهان نیرو‌های الحشد الشعبی عراق کشته شدند. آیت الله علی خامنه‌ای رهبر ایران در پیامی هشدار داد: انتقام سختی در انتظار عاملان این سوء قصد است. ایشان با اعلام سه روز عزای عمومی در کشور تاکید کرد: با کشته شدن سلیمانی توان مقاومت در مقابل آمریکا و اسرائیل دو چندان خواهد شد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز در پیامی اعلام کرد: آمریکا مسئول همه عواقب اقدام ماجراجویانه اش خواهد بود.

روزنامه ینی شفق نیز در گزارشی نوشت: در پی کشته شدن فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابو مهدی مهندس، معاون فرمانده نیرو‌های الحشد الشعبی در حمله موشکی آمریکا، همه چشم‌ها به پایگاه‌های این کشور در عراق دوخته شده است.

به نوشته ینی‌شفق، آمریکا پس از اشغال عراق و سرنگون کردن رژیم صدام پایگاه‌های نظامی در این کشور دایر کرد. شمار پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق اکنون به ۹ پایگاه می‌رسد. احتمال مقابله به مثل ایران موجب شده است همه نگاه‌ها به این پایگاه‌ها دوخته شود.

ینی شفق در خبر دیگری نوشت: حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در واکنش به خبر سوء قصد به جان قاسم سلیمانی گفت: سوء قصد به جان قاسم سلیمانی عزم ایران را در ادامه مقاومت راسخ‌تر خواهد کرد و انتقام وی گرفته خواهد شد. رئیس جمهور ایران تاکید کرد: این حرکت بزدلانه نشانه دیگری از درماندگی و سرخوردگی آمریکا در منطقه است و مردم بزرگ ایران و دیگر ملت‌های آزاد منطقه انتقام این جنایت را از آمریکا خواهند گرفت.

روزنامه صباح در گزارشی ضمن اشاره به زندگی‌نامه سردار سلیمانی افزود: قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران که در حمله موشکی نیرو‌های آمریکایی به فرودگاه بغداد کشته شد، به عنوان یکی از موثرترین افراد در تعیین سیاست‌های ایران از افغانستان تا عراق و از سوریه تا لبنان شناخته می‌شد. آیت الله علی خامنه‌ای رهبر ایران را وی را شهید زنده توصیف کرده بود.

روزنامه جمهوریت نیز در یادداشتی با بیان پیامد‌های شهادت سردار سلیمانی برای آمریکا و منطقه نوشت: خبرگزاری‌های بین المللی خبر کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله موشکی نیرو‌های آمریکایی را به صورت فوری به همه جهان مخابره کردند.

بازتاب شهادت سردار سلیمانی در  رسانه ژاپنی

روزنامه «یومی ائوری» ژاپن چند تیتر نخست خود را به نحوه شهادت سردار سلیمانی و واکنش‌های مقامات ایرانی و عراقی به این عملیات تروریستی آمریکا اختصاص داد.

اذعان اسکای‌نیوز به نقش حیاتی سردار سلیمانی در مبارزه با داعش

اسکای‌نیوز ضمن انتشار گزارشی به اهمیت نقش فوق‌العاده مهم سردار قاسم سلیمانی اشاره کرد و نوشت: «قاسم سلیمانی معمار عملیات‌های امنیتی و نظامی در خارج از مرز‌های ایران بود». این گزارش همچنین به جایگاه پررنگ وی نزد رهبر معظم انقلاب اشاره می‌کند.

این گزارش، شهید سلیمانی را دومین شخصیت قدرتمند در ایران ذکر کرده و تلویحا به نقش حیاتی او در مبارزه با داعش اشاره می‌کند.

این گزارش در بخش دیگری، قدرت نیرو‌های تحت امر سلیمانی را هم‌ارز نیرو‌های ویژه سازمان سیا در آمریکا دانست. این گزارش نهایتا، به جمله معروف حاج قاسم خطاب به ترامپ، اشاره می‌کند و از قول آن شهید بزرگوار می‌نویسد: «آقای ترامپ قمارباز به تو می‌گویم! ما از آنچه که به آن فکر می‌کنی به تو نزدیک‌تریم. اگر تو جنگ را آغاز کنی، ما آن را به پایان می‌رسانیم».

نشریه آتلانتیک، سردار سلیمانی را مجموعه‌ای از هنر‌های نظامی خواند

نشریه آتلانتیک طی گزارشی به عواقب ترور حاج قاسم سلیمانی به دست عوامل جنایتکار آمریکایی پرداخت و اعتراف کرد که سلیمانی نقش کلیدی‌ای را در ایجاد اتحاد بین ایران و شرکای عرب، ایفاء کرده است.

در این مقاله همچنین آمده است: «سلیمانی بیشتر وقتش را در جهان عرب سپری کرده و اتحاد بین ایرانی‌ها با عراقی‌ها، لبنان تا یمن و سوریه را حفظ کرده است».

این مقاله همچنین به قدرت شخصیتی او در حوزه‌های مختلف اشاره کرده و می‌نویسد: «از نقطه نظر نظامی و دیپلماتیک، سلیمانی به اندازه «دیوید پترائوس»، «استن مک کریستال» و «برت مک گورک» بود و نقش این سه نفر را همزمان ایفاء می‌کرد».

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار