سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا فناوری‌ای را به منظور محدود کردن استفاده از سلاح‌های خود توسط متحدانش ابداع کرده است.
کد خبر: ۸۱۰۱۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴ 31 December 2019

به گزارش تابناک سمنان به نقل از خبرگزاری رویترز، سازمان سیا، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا فناوری‌ای را ابداع کرده که استفاده از موشک‌های ضد هوایی را که واشنگتن در اختیار متحدان خود قرار می‌دهد، محدود می‌کند.

کارشناسان می‌گویند این اقدام، آمریکا را قادر می‌کند که به راحتی به دفعات سلاح‌های قدرتمند توزیع کند.

جوز وتزلز، محقق هلندی روز شنبه در یک کنفرانس امنیت سایبری در آلمان گفت این فناوری جدید برای سلاح‌های دوش پرتاب موسوم به سیستم پدافند هوایی قابل حمل در نظر گرفته شد. این کارشناس هلندی گفت اطلاعات مربوط به این فناوری در دسته‌ای از اسناد سیا که در سال ۲۰۱۷ توسط وب سایت ویکی لیکس منتشر شد، آمده است.

به گفته کارشناسان، سازمان سیا به دنبال راه حل کنترل هوشمند تسلیحات است که بتواند محدودیت‌های خاص مکانی و زمانی ویژه را برای این موشک‌ها در نظر بگیرد. این فناوری که با عنوان «دفاع جغرافیایی» شناخته می‌شود، استفاده از این سلاح‌ها را در خارج از محدوده خاص جغرافیایی محدود می‌کند. این مسئله که سلاح‌ها در خارج از یک محدوده خاص جغرافیایی کارایی خود را از دست می‌دهند، یک ویژگی جذاب است. این نوع موشک‌ها که می‌توانند برای پیروزی در جنگ‌ها بکار آیند، اغلب گم یا فروخته می‌شوند و یا به دست گروه‌های افراطی می‌افتند.

به گفته این کارشناس هلندی هنوز شخص نیست این فناوری در کجا و در چه محدوده‌ای بکار گرفته شده است. اما بر اساس اسناد منتشر شده گسترش استفاده از این روش به سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ همزمان با انتشار اخبار مربوط به تحویل سلاح‌های آمریکایی به معارضان در سوریه برمی‌گردد. این نوع فناوری شاید به عنوان روشی برای اطمینان از استفاده از موشک‌های آمریکایی در میدان‌های نبرد در سوریه و نه در جای دیگر بکار رفته باشد.

یک کارشناس اطلاعاتی انگلیس نیز با تائید اظهارات وتزلز گفت از مدت‌ها قبل موضوع اعمال محدودیت‌های استفاده از سلاح‌های آمریکا به دست متحدانش مورد بحث بوده است. سازمان اطلاعاتی آمریکا از اظهارنظر در این باره خودداری کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار