۱۶ تیم حاضر در نوزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران، از ۳۰ دروازه‌بان مختلف استفاده کردند.
کد خبر: ۸۱۰۱۲۱
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹ 31 December 2019

به گزارش تابناک سمنان: نوزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال با اتمام بازی‌های هفته شانزدهم به تعطیلات نیم فصل رسید. در این دوره از بازی‌ها ۲۶۳ گل در ۱۲۸ بازی رد و بدل شد تا متوسط گل زده در هر بازی ۲/۰۵ باشد.

آمار و ارقام درباره ۱۶ تیم و ۳۰ دروازه‌بان/ تعداد کلین‌شیت‌ های لیگ نوزدهم

در نوزدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر ۱۶ تیم لیگ برتری از ۳۰ دروازه‌بان مختلف استفاده کردند که در این بین تیم‌های ذوب‌آهن و نساجی مازندران با ۳ تغییر در خط دروازه و تیم‌های استقلال، سپاهان، تراکتور، فولاد و شهرخودرو بدون تغییر در ۱۶ بازی ابتدایی لیگ بیشترین ثبات را داشته‌اند. تیم‌های صنعت نفت آبادان، پرسپولیس، نفت مسجد سلیمان، ماشین‌سازی تبریز، پارس‌جنوبی جم، سایپا تهران، پیکان تهران، گل‌گهر سیرجان و شاهین‌شهرداری هم به تناوب از ۲ دروازه‌بان استفاده کردند.

اضافه شدن علیرضا حقیقی و سوشا مکانی به لیگ، لیگ نوزدهم را به یکی از پرستاره‌ترین ادوار تاریخ لیگ برتر در خط دروازه تبدیل کرده است. حضور دروازه‌بان‌هایی همچون علیرضا بیرانوند، پیام نیازمند، رشید مظاهری، مهدی رحمتی، سید حسین حسینی، شهاب گردان، سوشا مکانی، حامد لک، علیرضا حقیقی، فرناندو ده‌خسوس، بوژیدار رادوشوویچ، وحید شیخ‌ویسی، میلاد فراهانی و دیگر دروازه‌بان‌ها، باعث شده که رقابتی حساس بین دوازه‌بان‌ها داشته باشیم.

آمار و ارقام درباره ۱۶ تیم و ۳۰ دروازه‌بان/ تعداد کلین‌شیت‌ های لیگ نوزدهم

در این بین چیزی که این سال‌ها برای دروازه‌بان‌ها اهمیت داشته است، تعداد کلین‌شیت‌ها یا همان بسته نگه داشتن دروازه‌ها است. در لیگ نوزدهم بیشترین تعداد کلین شیت متعلق به دروازه‌بان سپاهان یعنی پیام نیازمند است. دروزاه‌بان ۲۴ ساله سپاهان، در ۱۶ بازی ابتدایی لیگ، ۱۱ کلین شیت را به ثبت رساند. علاوه بر آن، نیازمند با بسته نگه داشتن دروازه خود به مدت ۹۳۵ دقیقه در بازی‌های ابتدایی لیگ، حالا رکورددار این عنوان در تاریخ فوتبال ایران است.

آمار و ارقام درباره ۱۶ تیم و ۳۰ دروازه‌بان/ تعداد کلین‌شیت‌ های لیگ نوزدهم

پس از نیازمند، رشید مظاهری (تراکتور) با ۱۰ کلین‌شیت، شهاب گردان (فولاد) ۹ کلین شیت، سید مهدی رحمتی (شهرخودرو) ۸ کلین‌شیت، سوشا مکانی (نفت مسجدسلیمان) ۶ کلین‌شیت و بیرانوند و رادوشوویچ (پرسپولیس)، حامد فلاح‌زاده (سایپا) میلاد فراهانی (گل‌گهر) و ناصر سالاری (نفت آبادان) با ۵ کلین شیت در رده‌های بعدی قرار دارند. سید حسین حسینی، دروازه‌بان استقلال نیز تنها ۴ بار در لیگ نوزدهم موفق به بسته نگه داشتن دروازه تیمش شد.

 

///

در آن سو دروازه‌بان‌هایی نیز هستند که از حیث دیگری آمار و ارقام درباره آن‌ها مطرح می‌شود. ماکسیم کوویلیتایا گرجستانی، دروازه‌بان تیم فوتبال شاهین شهرداری بوشهر با دریافت ۲۴ گل، بیشترین گل خورده را در بین دروزاه‌بان‌های لیگ نوزدهم دارد. پس از او وحید شیخ‌ویسی از پیکان با ۱۸، سید حسین حسینی از استقلال با ۱۷، فرناندو ده‌خسوس برزیلی از پارس جنوبی با ۱۵ و حامد فلاح‌زاده از سایپا به ۱۴ گل در رده‌های بعدی قرار دارند.

آمار و ارقام درباره ۱۶ تیم و ۳۰ دروازه‌بان/ تعداد کلین‌شیت‌ های لیگ نوزدهم

در لیگ نوزدهم، ۳ تیم لیگ برتری از دروازه‌بان خارجی استفاده کردند. کویلیتایا در شاهین، فرناندو ده‌خسوس در پارس‌جنوبی و بوژیدار رادوشوویچ در پرسپولیس، ۳ دروازه‌بان خارجی لیگ نوزدهم تا به اینجای کار بودند. نکته جالب درباره رادو این است که با انجام ۵ بازی، رکورد ۱۰۰ درصد کلین‌شیت را به خود اختصاص داده است. اتفاقی که برای هیچ دروازه‌بان دیگری رخ نداده است.

آمار و ارقام درباره ۱۶ تیم و ۳۰ دروازه‌بان/ تعداد کلین‌شیت‌ های لیگ نوزدهم

برای ارزیابی عملکرد دروازه‌بان‌های لیگ نوزدهم با وحید قلیچ دروازه‌بان اسبق تیم فوتبال پرسپولیس گفتگو کردیم. قلیچ درباره تفاوت دروازه بان‌های این دوره با همتایان سال‌های گذشته‌شان اظهار داشت: آخرین باری که یک دروازه‌بان خوب و سرحال را دیدم، به دهه ۶۰ باز می‌گردد. فکر می‌کنم ملخ، تخم دروازه‌بان‌های خوب را خورده است.

او در بررسی تک به تک برخی از دروازه‌بان‌های نامدار لیگ برتری گفت: نیازمند رکورد گل نخوردن و به قول معروف کلین‌شیت فوتبال را به نام خود کرد، اما بعد از آن و به خصوص در بازی مقابل صنعت نفت نشان داد که یک دروازه بان ۶ دانگ نیست، هر چند که من خیلی به او علاقه دارم. گل‌های زیادی که حسینی در استقلال خورده است را بی ربط به نداشتن رقیب در این تیم نمی‌دانم. بیرانوند و رادوشوویچ هم در پرسپولیس عملکرد خوبی داشتند. رحمتی نیز که امسال از استقلال جدا شده است را هنوز یک سر و گردن از بسیاری از دیگر دروازه‌بان‌ها بالاتر می‌دانم.

آمار و ارقام درباره ۱۶ تیم و ۳۰ دروازه‌بان/ تعداد کلین‌شیت‌ های لیگ نوزدهم

قلیچ درباره استفاده از دروزه‌بان خارجی در دروازه تیم‌های لیگ برتری گفت: اگر دروازه‌بان‌های خارجی قرار است، ۵ گل بخورند، چرا نمی‌گذاریم این گل‌ها را داخلی‌ها دریافت کنند؟ به طور کلی من با استفاده از دروازه بان خارجی مخالف هستم.

دروازه بان اسبق پرسپولیس درمورد اینکه آیا در لیگ نوزدهم دروازه‌بان جدیدی توانست مثل یک پدیده به فوتبال ایران معرفی شود، گفت: خیر هیچ دروازه‌بانی نتوانست چنین کاری کند. شاید با این حرف‌ها از دست من ناراحت شوند، اما هیچ دروازه‌بانی از نظر من در حال حاضر ۶ دانگ نیست.

 

پیشکسوت فوتبال کشورمان درمورد استفاده از ۲ دروازه‌بان تاپ و یا ۲ دروازه بان با سطح متفاوت در تیم‌ها تصریح کرد: به نظر من تیم‌های بزرگ باید ۲ دروازه‌بان تاپ با هم داشته باشند که اگر یکی از دروازه‌بان‌ها نتوانست انتظارات فنی را برآورده کند، یک گزینه دیگر در سطح دروازه‌بان قبلی داشته باشیم. من به استفاده کردن تناوبی از ۲ دوازه‌بان هم اعتقاد ندارم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار