نشریه آمریکایی فایننشال تایمز با پرداختن به ابعاد مختلف رزمایش دریایی ایران، روسیه و چین، آن را نشانه افول نفوذ واشنگتن در خاورمیانه خواند.
کد خبر: ۸۰۹۵۳۸
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۷ 29 December 2019

به گزارش تابناک سمنان: فایننشال تایمز در تحلیلی با اشاره به نخستین رزمایش دریایی مشترک روسیه، چین و ایران در دریای عمان، آن را چالشی مستقیم در مقابل نفوذ آمریکا در خاورمیانه دانست.

این نشریه آمریکایی در ابتدای تحلیل خود نوشت این رزمایش بیانگر همکاری فزاینده میان دو رقیب اصلی آمریکا (روسیه و چین) و جمهوری اسلامی ایران است.

بنا به گفته معاون فرماندهی نیروی دریایی ایران مهمترین دستاورد رزمایش، این پیام است که جمهوری اسلامی ایران را نمی‌توان منزوی کرد. این گونه رزمایش‌ها نشان می دهد که روابط میان ایران، روسیه و چین به سطح بالای جدیدی رسیده و این روند در سال‌های آتی ادامه خواهد داشت.

این رزمایش با انتقادات شدید از سوی آمریکا همراه بود، تا جایی که وزارت خارجه این کشور به فایننشال تایمز گفت ایران باید در خصوص برگزاری رزمایش دریایی مشترک بازنگری کند و مدعی شد چنین اقداماتی موجب نگرانی تمامی کشور‌هایی می‌شود که به آزادی ناوبری در منطقه علاقه‌مند هستند.

پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران در مه سال ۲۰۱۸، خلیج فارس به محل تنش میان تهران و واشنگتن تبدیل شده است. تهران در ماه ژوئن یک پهپاد جاسوسی آمریکا را بر فراز آب‌های خود سرنگون کرد و در ماه ژوئیه یک تانکر نفت حامل پرچم انگلیس را به دلیل نقض حریم دریایی ایران توقیف کرد.

جاناتان ایال، دانشیار موسسه خدمات متحده رویال در این باره می‌گوید رزمایش دریایی مشترک از سوی این سه کشور این پیام را به همگان اعلام کرد که نفوذ آمریکا در منطقه رو به افول است. این کارشناس با حساب شده خواندن رزمایش مشترک گفت این رزمایشی بود که همه شرکت کنندگان در آن برنده بودند.

 

ایران می‌گوید این رزمایش نشان از قدرت منطقه‌ای آن دارد، روسیه نقش خود را به عنوان یکی از بازیگران اصلی در خاورمیانه به نمایش گذاشت و چین می‌تواند آن را نشان دهنده قدرت دریایی جهانی خود بداند.

به نوشته فایننشال تایمز، ایران بار‌ها با حضور نیرو‌های خارجی در خلیج فارس مخالفت کرده و هشدار داده در صورتی که فروش نفت این کشور از سوی آمریکا یا کشور‌های منطقه‌ مسدود شود، انتقال محموله‌های نفتی را برای دیگر کشور‌ها ناممکن می‌کند. در عین حال آمریکا ایران را به حمله به دست کم ۶ کشتی حامل نفت در ماه مه و ژوئن متهم می‌کند، اتهاماتی که تهران آن‌ها را رد کرده است.

رزمایش دریایی که شامل تمرینات تاکتیکی از جمله نجات ناوچه‌های در معرض حمله است، در بندر چابهار ایران آغاز شد و در مناطقی شمالی اقیانوس هند ادامه یافت. روسیه می‌گوید رزمایش دریایی مشترک سه کشور قانونی است و بر مسئله اطمینان از ثبات منطقه‌ای تمرکز دارد. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در این باره گفت: ما با مسائلی مانند حفظ ثبات در منطقه، امنیت و مبارزه با تروریسم سر و کار داریم. این همکاری و تعامل بر مبنای دو و چندجانبه شکل گرفته و منحصرا بر اساس مبانی قانونی است.

وزاری خارجه و دفاع چین نیز از این رزمایش به عنوان یک همکاری نظامی معمول یاد کردند.

سخنگوی پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا در واکنش گفته واشنگتن رزمایش مشترک را از نزدیک زیر نظر دارد. وی گفت: ما به همکاری با شرکا و متحدان خود برای اطمینان از آزادی ناوبری در آبراه‌های بین المللی ادامه می دهیم.

مسکو بارها تصمیم آمریکا در خصوص خروج از برجام را محکوم کرده و به دنبال یک راهکار مالی و تجاری جایگزین برای کاهش اثر تحریم‌های واشنگتن است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار