مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان از تشکیل هیأت اندیشه‎ورز گردشگری در استان خبر داد و گفت: در نخستین جلسه این هیأت، خط مشی و اهداف این اتاق فکر تعیین و همفکری و برنامه‎ریزی با اعضای آن صورت گرفت.
کد خبر: ۸۰۸۷۴۵
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۴ 28 December 2019

سیدحکمت‎الله موسوی اظهار داشت: براساس دستورالعمل ابلاغ‎شده از سوی معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی کشور، اولین جلسه هیأت اندیشه‎ورز گردشگری را در اداره‎کل استان تشکیل دادیم.

او ادامه داد: ایده کلی و برنامه تدوین‎شده بر این اساس است که از ظرفیت نیروهای کارکرده، باتجربه، خلاق و دارای ایده در حوزه گردشگری، در راستای توسعه پایدار صنعت گردشگری استان استفاده شود.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان با بیان این‎که استان خوزستان دارای ظرفیت‎های ویژه‎ای در حوزه گردشگری است افزود: استان خوزستان دارای سه اثر ثبت جهانی و بیش از یک‎هزار ‎اثر ثبت ملی شامل ابنیه تاریخی، موزه و بافت‎ها است؛ همچنین در این استان، ظرفیت‎های ویژه‎ای در حوزه‎های مردم‎شناسی، تنوع اقوام، گویش و پوشش وجود دارد.

او اضافه کرد: استان خوزستان همچنین دارای ظرفیت خاص در حوزه صنایع دستی است چراکه باتوجه به تنوع اقوام و اقلیمی استان و تنوع مصالح بومی، به طور خودکار تنوع صنایع دستی نیز شکل می‎گیرد.

موسوی گفت: در کنار همه این موارد، مرزی و همجوار بودن خوزستان با کشورهای حوزه خلیج فارس و عراق نیز ممکن است استان خوزستان را مستعد تقویت شدن در حوزه گردشگری کند.

او تصریح کرد: بر همین اساس و بر مبنای دستورالعمل صادرشده از سوی وزارتخانه، با دعوت از افراد صاحب‎نظر و دارای تجربه در حوزه گردشگری از جمله اعضای انجمن راهنمایان گردشگری، تورگردان‎ها، اعضای انجمن هتلداران، نمایندگان اتاق بازرگانی، استادان دانشگاه و اعضای انجمن‎های دوستداران میراث فرهنگی، هیأت انیشه‎ورز گردشگری اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان راتشکیل دادیم و اولین جلسه این هیأت را نیز برگزار کردیم.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان افزود: همچنین در این هیأت از حضور مدیران شرکت آب و برق خوزستان نیز بهره گرفته‎ایم چرا که استان خوزستان دارای ظرفیت‎های غنی در حوزه رودخانه‎ها، تالاب‎ها و سدها است و باید از ظرفیت آن‎ها نیز یاری گرفت.

او خاطرنشان کرد: در اولین جلسه این هیأت، خط مشی این اتاق فکر و اهداف آن گفته و همفکری و برنامه‎ریزی با اعضای آن صورت گرفت تا در جلسات آینده ، تصمیمات مقتضی در حوزه گردشگری با مشورت این اعضاء گرفته شود.

موسوی افزود: همچنین بنا شد، جلسات این هیأت براساس دستورالعمل به صورت ماهیانه برگزار و اهداف، دستورکارها، و برنامه‎های این جلسات از پیش تعیین شود و از تجربیات و ایده‎های اعضای هیأت و نظرات مشورتی آنان به نحو مطلوب استفاده شود.

او تأکید کرد: تشکیل هیأت اندیشه‎ورز، در هم‎گرائی و هم‎نوائی مجموعه‌های دولتی و غیر دولتی در حوزه گردشگری تأثیر بسزا خواهد داشت و منتج به توسعه صنعت گردشگری در استان خوزستان خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان با بیان این‎که این اتاق فکر در حوزه‎های گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی فعالیت خواهد کرد عنوان کرد: همه این حوزه‎ها در نهایت به توسعه گردشگری کمک خواهند کرد؛ به عنوان مثال وقتی سخن از میراث فرهنگی به میان می‎آوریم، باید توجه داشت که قسمت عمده‎ای از صنعت گردشگری به مواریث فرهنگی و جاذبه‎های تاریخی مربوط می‎شود.

او گفت: در سطح جهان گردشگر تاریخی و فرهنگی بسیاری وجود دارد و یکی از ظرفیت‎های ویژه خوزستان نیز همین ظرفیت تاریخی فرهنگی آن است که به همین دلیل نیاز است تا این ظرفیت در هیأت اندیشه‎ورز بیش از پیش بررسی شود.

موسوی بیان کرد: حوزه‎های صنایع دستی، خدمات اجتماعی، زیرساخت‎ها، محیط زیست، منابع طبیعی و به طور کل هر حوزه‎ای که در ایجاد یک سفر یا ایجاد گردشگری پایدار تأثیرگذار است، ممکن است موضوع بررسی و همفکری در این هیأت باشد و می‎توان مولفه‎های مؤثر آن‎ها را با دعوت از دستگاه‎های متولی بررسی کرد.

او تأکید کرد: قطعاً نتایح و مصوبات این هیأت در سیاست‎گذاری‎های حوزه گردشگری استان خوزستان نقش مؤثری ایفا خواهد کرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار