تابناک / بازارهای هفتگی گیلان که در تمام فصول سال در محله های مختلف برگزار می شود، بخش مهمی از فرهنگ این سرزمین کهن و میراثی ماندگار در فهرست آثار ملی کشور است که از دیرباز به عنوان یک جاذبه فرهنگی و اقتصادی در جذب گردشگر موثر بوده و این روزها با توجه به الزامات پیش آمده تحت پایش نیروهای یگان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است.
کد خبر: ۸۰۸۱۸۵
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵ 24 December 2019
بازارهای محلی گیلان تحت پایش های محیط زیست

تابناک / بازارهای هفتگی گیلان که در تمام فصول سال در محله های مختلف برگزار می شود، بخش مهمی از فرهنگ این سرزمین کهن و میراثی ماندگار در فهرست آثار ملی کشور است که از دیرباز به عنوان یک جاذبه فرهنگی و اقتصادی در جذب گردشگر موثر بوده و این روزها با توجه به الزامات پیش آمده تحت پایش نیروهای یگان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است.

بازارهای هفتگی گیلان و شیوه کسب و کار سنتی آن امروزه با نام هایی مانند شنبه بازار، یکشنبه بازار، دوشنبه بازار و ... با توجه به ویژگی های مساعد آب و هوایی و عرضه مستقیم انواع محصولات کشاورزی زمستان ۹۴ به شماره ۱۱۴۲ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان اعلام کرد: همه بازارهای محلی گیلان از آنجایی که یکی از جاذبه های گردشگری و محل عرضه مستقیم تولید محصولات کشاورزی است از سوی نیروهای این یگان مورد پایش محسوس و غیر محسوس قرار می گیرند.
ساسان اکبری پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: این اقدام با همکاری کارشناسان دامپزشکی انجام می شود و در صورت برخورد با نمونه مشکوک، موضوع مستند سازی و به دامپزشکی ارجاع داده می شود.  
وی اظهار داشت: این اداره کل با توجه به احتمال شکار پرندگان وحشی و عرضه آن در بازارها و همچنین موضوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با همکاری کارشناسان دامپزشکی، بازارهای هفتگی استان را مورد پایش قرار می دهند.
وی تاکید کرد: عرضه زنده پرندگان حمایت شده چون قو، پرندگان شکاری و ممنوع یکی از موارد پایش در بازارهای محلی است که با مرتکبان جرائم خرید و فروش پرندگان وحشی برابر قانون برخورد قاطع خواهد شد.

به گفته وی، پرسنل یگان حفاظت محیط زیست استان در اجرای وظایف محوله سازمانی در سال جاری تاکنون موفق به کشف و ضبط بیش از دو هزار و ۶۶۴ مورد از انواع ادوات صیدآبزیان و تورآلات زنده‌گیری پرندگان شکاری و مهاجر شده اند.
 این اقدام در راستای حفظ و حراست از عرصه‌های محیط‌ زیست استان و مناطق تحت مدیریت با انجام گشت‌های شبانه‌روزی و پایش بازارهای محلی به صورت محسوس و نامحسوس انجام شده است.

پیمان حسن زاده بازار مَج دستفروش گیلانی است که محصولات کشاورزی و طیور خویش را از روستا به بازارهای هفتگی برده و بفروش می رساند؛ وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: فروش در بازارهای هفتگی، "بازار خرجی "روستائیان را فراهم می آورد و باید تنها با متخلفان برخورد شود.

وی ادامه می دهد: شکار یکی از منابع درآمدی برخی از بازاریان است که باید بصورت قانونی انجام شود اما برخی رعایت نمی کنند و  گاه بدون مجوز واقدام به شکار می کنند از طرفی هم در برخی مواقع پرندگان مهاجری مورد هجوم شکارچیان قرار می گیرند که شکارشان ممنوع و نسل شان رو به انقراض است.

فصل شکار در گیلان از مهرماه آغاز و تا پایان اسفندماه ادامه می یابد؛ ۷۰هزار تفنگ ریشه دار قانونی در استان وجود دارد که بین پنج تا شش هزار نفر آنان برای شکار قانونی اقدام به دریافت مجوز می کنند.
در کتاب گیلان به سرپرستی ابراهیم اصلاح عربانی آمده است:در شمال ایران به ویژه در گیلان تشکیل بازارهای دوره ای و هفتگی سابقه ای طولانی دارد تا جایی که برخی از پژوهندگان احتمال می دهند که رشد شهر نشینی در شمال ایران ارتباط نزدیکی با بازارهای روستایی داشته و پایه های نخستین شهرها و شهرک های ایران در شمال بر بازارهای هفتگی گذاشته شده است.
هم اکنون آبادی هایی وجود دارند که به نام های جمعه بازار و دوشنبه بازار خوانده می شوند؛ بی شبهه در احداث این آبادی ها، بازارهای هفتگی موثر بوده اند؛ با وجود افزایش راه ها و گسترش شبکه های ارتباطی این بازارها هنوز هم در عرصه اقتصادی و اجتماعی جاذبه های سنتی خود را حفظ کرده اند به طوری که می توان آنها را از جمله جاذبه های توریستی برای استان گیلان برشمرد و اغلب این بازارها مکان های مناسبی برای تبادل اطلاعات و تنویر افکار و برخورد عقاید، اندیشه ها و نیز همبستگی بین افراد به شمار می رفته اند
یک هزار و ۱۴۱ اثر فرهنگی تاریخی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که بازارهای هفتگی گیلان یکی از آنها است.  

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار