تحلیل انتخابات
با توجه به نوع پیاده سازی استراتژی "صبر استراتژیک" می توان گفت در این نوع عملکرد مجری اگر با علم به داشته های خود و حریف وارد بازی شده باشد بی شک در نهایت موفقیت خوبی کسب خواهد کرد.
کد خبر: ۸۰۸۰۶۹
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۲ 23 December 2019
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، سیاسی ، واژه "صبر استراتژیک" واژه ای است که در یک دو سال اخیر در سپهر سیاسی ایران و پس از خروج آمریکا از برجام ، در تحلیل ها و تفسیرها پرکاربرد بوده است و از آن به عنوان یک استراتژی از طرف ایران مطرح شد که با درایت و بدون بازی کردن در زمینی که برخی طرف های مقابل ایران طراحی کرده بودند تا ایران را وارد آن کنند ، منتظر فرصت ماند تا از آن بر علیه کشورهای متخاصم سیاسی و امنیتی خود استفاده کند.
در این استراتژی ایران با خویشتنداری و تحمل حدودا یک ساله و عدم واکنش در مقابل اقدامات نقض کننده برجام از طرف ترامپ ، توانست جلوی یک اجماع جهانی را بر علیه خود بگیرد اما پس از طی شدن سال اول دوباره طی یک برنامه ریزی که بخش اعظم آن بر اساس موقعیت ایران در مناسبات بین المللی تنظیم شده بود ، کم کم حالت تهاجمی گرفته و وضعیت تصمیم گیری مبتنی بر مستندات و داشتن دستمایه فنی و سیاسی را برای طرف های مقابل سخت کرده است . البته در این استراتژی سعی شده است با توجه به امکانات موجود و در نظر گرفتن قدرت نفوذ مطلق طرف های مقابل ایران بر اقتصاد جهان به گونه ای اقدام شود که از حداقل ها نتیجه های حداکثری گرفته شود.
با توجه به نوع پیاده سازی استراتژی "صبر استراتژیک" می توان گفت در این نوع عملکرد مجری اگر با علم به داشته های خود و حریف وارد بازی شده باشد بی شک در نهایت موفقیت خوبی کسب خواهد کرد.
شاید مقایسه چنین پیشینه ای از صبر استراتژیک و پیوند آن با انتخابات در حوزه بویراحمد و دنا ، از نظر عامه کمی هضم پذیری را سخت کند اما در حوزه های سیاسی برخی از فعالیت ها در هر سطحی قابلیت پیاده سازی دارد.
وضعیت این روزهای انتخابات در بویراحمد و دنا ، با توجه به سناریوهای مختلفی که بوجود آمده است و با درنظر گرفتن تلاش های
بی وقفه افرادی که با وجود نداشتن پتانسیل های لازم خود را برای نشستن بر صندلی سبز بهارستان لایق می بینند ، بر این تحلیل صحه می گذارد که زیرک و كَیّس ترین ها در نهایت موفق تر از جنجالی ترین ها خواهند بود.
با نگاهی به اتفاقات چند مدت اخیر با چند گروه از داوطلبین نمایندگی مجلس در حوزه بویراحمد و دنا مواجه می شویم که از درجه متفاوتی از  استراتژی"صبر استراتژیک" برخوردار هستند.
در این چند ماه گذشته با برخی داوطلبین مواجه شده ایم که به شدت سعی دارند از کاه ، کوه بسازند و تبلیغات وسیعی انجام می دهند و در مقابل هستند کسانی که مترصد نشسته اند ببیند کی موقع اقدام اساسی فرا می رسد!
بی شک مصداق اصلی استراتژی "صبر استراتژیک" در فعالیت های سیاسی این روزهای حوزه بویراحمد و دنا غلام محمد زارعی است ! که توانسته است در همه دوران نمایندگی خود در مجلس با استفاده از همین استراتژی موفقیت های زیادی کسب کند.(لازم به توضیح است این تحلیل در حوزه سیاسی است و منافاتی با کم کاری ها و ضعف های وی در حوزه های دیگر کاری در دوره نمایندگی اش ندارد و بی شک انتقاداتی بر این نماینده وارد است)
اما چرا اعتقاد بر این است که زارعی با صبر بر اوضاع مسلط می شود؟ در چند مدت اخیر برخی اتفاقات رخ داده است که در همه گروه های سیاسی و قومیتی جو بر علیه زارعی سنگینی می کرد که بخش اعزم آن به دلیل نمایندگی وی و نرسیدن برخی افراد به درخواست هایشان کاملا طبیعی و معمول است اما در بخش دیگر جریان هایی سعی در مدیریت صحنه به نفع خود داشته اند که غلام محمد زارعی هم در ظاهر بدون از هیچ واکنشی نظاره گر اقدامات مانده است و فقط به تلاش های خود بدون از ورود به حواشی پرداخته است.
نماینده فعلی بویراحمد و دنا در مجلس خوب می داند که در زمانی که نبردهای سیاسی به اوج خود می رسد ، وی نه اصولگرای محض است که اصلاح طلبان در پی تقابل باشند و نه اصلاح طلب محض است که اصولگرایان بر علیه وی موضع تندی بگیرند! شاید تنها رقیبی که می توانست برای وی چنین شرایط تقابلی را ایجاد کند ، ستار هدایت خواه بوده باشد آنهم تنها به دلیل ماجرای شکست دور قبل ، که فعلا هدایت خواه هم بویراحمد و دنا را رها کرد و رفت!
زارعی می داند که نه اصولگرایان واقعا اعتقادی به اصول واقعی دارند و نه اصلاح طلبان بر مرام اصلاح طلبی هستند ، بلکه مواردی مانند قومیت و منافع تعیین کننده است! نمونه بارز آن اصرار سید باقر موسوی بر کاندیداتوری اردوان ایزدپناه است و چند دستگی موجود درجریان اصلاح طلبی از یکسو و چند دستگی و هر کس به ساز خود رقصیدن در جریان اصولگرایی از سوی دیگر است! مهدی روشنفکر هم که این روزها به شدت بر سر زبان هاست و فعالیت هایش بسیار تبلیغاتی پوشش داده می شود به نظر می رسد یکی از نکاتی است که در صبر غلام محمد زارعی برای بهره برداری نهایی ، جایگاه ویژه ای دارد!
کسانی که در حوزه فضای مجازی و رسانه چه به عنوان تولید کننده مطالب و چه به عنوان مخاطب ، فعالیت دارند به خوبی می دانند ، مدت زیادی است که هیچ گونه تبلیغ حساسیت زایی از طرف زارعی و طرفدارانش در رسانه ها صورت نمی گیرد . به عنوان مثال در روزهایی که برخی اصولگرایان به شدت بر همه به دلیل حضور محمد علی وکیلی در دانشگاه علوم پزشکی ، انتقاد می کردند ، هیچگونه واکنشی نشان نمی دادند! البته این به معنی عدم فعالیت انتخاباتی وی و طرفدارانش نیست بلکه منظور بر بحث سکوت و صبر برای استفاده از گزینه اجماع در روزهای حساس و سرنوشت ساز است. چرا که همانگونه که بیان شد زارعی به خوبی می داند عمدتا مخالف و دشمن سیاسی ندارد بلکه نهایتا رقیب در شرایط خاص دارد!
پیش بینی نتیجه انتخابات بویراحمد و دنا در شرایط پیچیده بوجود آمده بسیارسخت است اما به نظر می رسد "صبر استراتژیک" غلام محمد زارعی نقش بسیار تعیین کننده ای در آینده سیاسی وی و تعیین نماینده بویراحمد و دنا داشته باشد!
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
تحلیلگر بهمئی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
باور کنید فکر کنم بعد از نظر مشورتی اصولگرایان تهران و اینکه اگر هدایتخواه به عنوان کاندیدای اصولگرایان تهران رای نیاورد به یاسوج بر می گردد (چون در تهران راهکار اصولگرایان این است که 1800 خبره اصولگرا تشکیل جلسه می دهند و رای گیری می کنند و 30 نفر اول که بیشترین رای را بیاورند به عنوان کاندیداهای تهران به مردم تهران معرفی می شوند بنابراین باید صبر کرد تا ببینیم هدایتخواه جزء آن 30 نفر هست؟) و کاندیدای اصولگرایان بویراحمد تا انتخاب 30نفر تهران مشخص نخواهد شد بنابراین اصولگرایان بویراحمد باید حالا حالاها... باید صبر کنند
فغبلفبفق
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
برادر اینقدر اوضاع زارع خرابه از نظر رای که به انتخابات هم نمی رسه عین دور دوم هدایت خواه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار