کد خبر: ۸۰۸۰۲
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۸ 22 August 2015

رشت - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان گفت: دولت به تنهایی در موضوع مبارزه با تجاوز به عرصه های ملی موفق نخواهد بود و در این مسیر، نیازمند مشارکت مردم هستیم.
[نیازمند مشارکت مردم در مبارزه با تجاوز به عرصه های ملی هستیم]

حجت شعبانپور روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: رسیدگی به امر مهم مبارزه با زمین خواری و تجاوز به عرصه های جنگلی، جلگه، تجاوز به حریم رودخانه ها، سواحل و تغییر کاربری اراضی را در دو سال اخیر شدت بخشیده ایم و به همین منظور، کمیته ای متشکل از دستگاه های اجرایی ذیربط همچون راه و شهرسازی، منابع طبیعی و آبخیزداری، حفاظ از محیط زیست و جهاد کشاورزی تشکیل شد.
وی ادامه داد: این کمیته، کل استان و هفت منطقه نظیر دیلمان، چاف، حیران و چمخاله را مورد پایش خاص قرار داده و در این موضوع؛ هماهنگی خوبی بین دستگاه های اجرایی با قضات وجود داشته است.
معاون عمرانی استاندار گیلان با اشاره به موضوع اخیر مطرح شده درخصوص ویلاسازی های غیرمجاز و تغییر کاربری اراضی در منطقه حیران بیان داشت: پرونده های مربوط به این تخلفات، از دو سال قبل در محاکم قضایی گیلان مطرح و در حال رسیدگی بوده است.
وی اظهار کرد: طرح هادی برای منطقه حیران در سال 1385 مصوب که اراضی محدوده طرح هادی حیران علیا، وسطی و سفلی 160 هکتار تعیین شد که این میزان، هم اکنون به 113 هکتار کاهش داده شده است.
شعبانپور با اشاره به اینکه در حیران حتی یک مترمربع اراضی ملی مورد تجاوز قرار نگرفته، خاطرنشان کرد: بیشتر اراضی که ویلاهایی در آنجا ساخته شده، یا در مستثنیات مردم و یا زمین های اشخاص بوده که ساخت و سازهای آن متوقف شده و طی دو سال گذشته، یک مترمربع پروانه جدید هم صادر نشده است.
وی ادامه داد: طی دو سال گذشته؛ برخورد با متخلفان در ساخت و سازهای منطقه حیران افزایش یافته و 46 مورد پرونده تخلفات به محاکم قضایی ارسال شد که از این تعداد، شش مورد بازگشت به حالت اولیه و حکم تخریب سازه های غیرمجاز صادر شد.
به گفته شعبانپور؛ 83 هکتار از اراضی توسط اداره کل راه و شهرسازی و 151 هکتار توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، آزاد و تجاوزات غیرمجاز، قلع و قمع شده و بقیه پرونده ها نیز در حال رسیدگی است.
وی با یادآوری اینکه هریک از سازمان ها و دستگاه ها، حوزه مسوولیت و شرح وظایف خود را مطرح می کنند، گفت: گفته های مسوولان دستگاه های مختلف، بیان موضوعات در حوزه مسوولیت آنان است حال اینکه موجب این سوء تفاهم شده که ادارات، مسوولیت ها را به گردن هم می اندازند.
معاون استاندار گیلان افزود: به عنوان مثال؛ جهاد کشاورزی باید پاسخگوی موضوعات مربوط به خارج از طرح های هادی باشد و پرونده های مربوط به داخل طرح های هادی را باید بنیاد مسکن جوابگو باشد و در شهرها نیز در داخل حریم های شهری را شهرداری ها و خارج آن را بخشداری ها پاسخگو هستند.
وی خاطرنشان کرد: با رسانه ای شدن موضوع حیران، اتفاق جدیدی رخ نداده بلکه ما طی دو سال گذشته نیز، پیگیر پرونده های مربوط به این منطقه بوده ایم.
شعبانپور تصریح کرد: تلاش داریم با بازنگری در طرح های هادی روستایی، بستر را برای حضور سرمایه گذاران در مناطقی که ساخت و ساز در آنجا مجاز می باشد، فراهم کنیم و از این موضوع نیز استقبال می کنیم.
وی با اشاره به تاکیدات استاندار گیلان مبنی بر برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز در هر سطحی از مالکیت های حقیقی و حقوقی یادآور شد: اصل برای ما، قانون است و در حال حاضر، تمامی دستگاه های اجرایی و نهادهای قضایی استان، برای مقابله با پدیده زمین خواری و ساخت و سازهای غیرمجاز، اتفاق نظر دارند.
وی به صرفه شدن فعالیت های کشاورزی، ارتقاء وضعیت معیشت مردم روستایی و افزایش قیمت ملک در روستاها را در جلوگیری از تجاوز به عرصه های ملی و فروش اراضی کشاورزی موثر دانست.
مساحت استان گیلان 14 هزار و 711 کیلومترمربع است. از مجموع اراضی ملی گیلان؛ 565 هزار هکتار اراضی جنگلی، 245 هزار هکتار اراضی مرتعی و 288 هزار هکتار اراضی ملی جلگه ای و 11 هزار هکتار اراضی ساحلی مستحدث ( سواحلی که با پسروی دریا ایجاد می شود) است.
یک هزار و 800 گونه مختلف گیاهی نیز در گیلان می روید و جنگل های هیرکانی به عنوان تنها باقیمانده رویشگاه های جنگلی دوران سوم زمین شناسی که بیش از پنج میلیون سال قدمت دارند، از دیگر موهبت های الهی برای این استان است.
حیران ، دهستانی در 30 کیلومتری آستارا در منتهی الیه غرب استان گیلان و همجوار با استان اردبیل است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار