رفع نیاز کشور در حوزه برداشت برنج به محصولات خارجی؛
با حضور قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی نخستین خط تولید کمباین برنج در شرکت کمباین سازی ایران وابسته به آستان قدس رضوی افتتاح شد.
کد خبر: ۸۰۴۷۶۸
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۶ 10 December 2019

به گزارش تابناک رضوی، مراسم افتتاح نخستین خط تولید کمباین برنج با حضور مصطفی خاکسار قهرودی قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، سیدرضا فاطمی امین مدیرعامل سازمان اقتصادی رضوی، کامبیز عباسی مدیر مرکز مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی و مسئولان و مدیران استان مرکزی در شرکت کمباین سازی ایران برگزار شد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: با تاکیدات مقام معظم رهبری در احکام تولیت‌های آستان قدس رضوی ساماندهی و نظم بخشی همراه با شفافیت فعالیت¬های اقتصادی در دستور کار مجموعه آستان قدس رضوی قرار گرفته و امروز مفتخریم که در پروژه ای ملی به همت کارگران و مهندسان زحمت¬کش شرکت کمباین سازی ایران پرچم اقتدار نظام در این حوزه به اهتزار درآمده است.

خاکسار قهرودی با انتقاد از کسانی که در مورد پرداخت مالیات آستان قدس رضوی شائبه هایی را در جامعه مطرح می کنند، گفت: آستان مقدس حضرت رضا(ع) با توجه به ماموریت های اجتماعی و فرهنگی گسترده خود در بسیاری از حوزه های علمی، آموزشی، محرومیت زدایی و اشتغال به کمک دولت آماده است و در حال حاضر کلیه مالیات های تکلیفی و ارزش افزوده به صورت دقیق در شرکت ها و موسسات وابسته محاسبه و به صورت جمعی خرجی هزینه می شود.

مدیرعامل سازمان اقتصادی رضوی در مراسم افتتاح نخستین خط تولید کمباین برنج گفت: اقدامی که امروز در پنجاهمین سال افتتاح شرکت کمباین سازی ایران صورت گرفت، از جنبه مختلف موجب افتخار است. به همت جوانان و کارشناسان کشورمان محصولی استراتژیک به تولید و بهره برداری رسیده که وابستگی به خارج را تا حد بسیار زیادی قطع کرده است.

سید رضا فاطمی امین افزود: افتتاح خط تولید کمباین برنج به تداوم و پایداری کار شرکت خواهد انجامید و از آن مهمتر امنیت غذایی سرزمین‌مان را به ارمغان خواهد آورد.

وی گفت: فرزندان این سرزمین ثابت کرده‌اند اگر اراده، همت و پشتکار خود را به میدان بیاورند، در بسیاری در زمینه ها گوی سبقت را از رقیبتان خواهند ربود.

مدیرعامل شرکت کمباین سازی ایران نیز در این مراسم گفت: تا پیش از این کمباین‌های برنج مورد نیاز کشور در برداشت برنج به صورت صددرصد از خارج کشور وارد می‌شدند.

علي اصغر حميدي فرد افزود: در واقع با توجه به ورود سالانه بیش از هزار دستگاه کمباین برنج و به تبع آن خروج میلیون ها دلار ارز دولتی از کشور، شرکت کمباین سازی ایران درصدد برآمد تا نسبت به طراحی و تولید کمباین برداشت برنج اقدام کند.

وی با اشاره به واردات کمباین برنج با ارز 4200 تومانی تصریح کرد: در صورت حذف اختصاص ارز دولتی به واردات کمباین برنج، نه تنها از خروج سالانه 18 میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می شود، بلکه دولت می تواند این رقم را در پروژه‌های مهم مورد نیاز خود هزینه کند.

مدیرعامل شرکت کمباین سازی ایران با بیان اینکه در کشور پس از گندم، برنج به عنوان دومین محصول تامین کننده امنیت غذایی محسوب می شود، گفت: وابستگی این بخش به واردات کمباین برنج، نقطه ضعفی در تامین امنیت غذایی کشور به شمار می رود که باید رفع شود. 

حمیدی فرد از طراحی و تولید کمباین برنج به وسیله مهندسی معکوس سخن گفت و تصریح کرد: این مهم با رویکرد کاهش وابستگی به تولیدکنندگان خارجی انجام شده است.

وی با اشاره به انجام آزمایشات و تست های لازم برای بهره برداری و ارائه به بازار خاطرنشان کرد: ضمن اینکه آزمایشات مربوط به این کمباین در مزارع برنج نیز صورت گرفته است. 

حمیدی فرد تاکید کرد: با تولید کمباین ویژه برداشت برنج، هیچ گونه نیازی به واردات آن در کشور برای سال آینده وجود نخواهد داشت.

وی درباره نگرانی موجود برای تامین قطعات یدکی این مدل کمباین تصریح کرد: شرکت کمباین سازی ایران با بهره گیری از نیروهای متخصص و توانمند و پتانسیل موجود در تولید قطعات در کشور، این توانایی را دارد تا تمام نیازهای داخلی به این کمباین و قطعات یدکی آن را تامین کند و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت کمباین سازی ایران با بیان اینکه بهره برداری از این کمباین مصداق بارز تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و رونق تولید در کشور به حساب می آید، گفت: به دلیل سهم بالای برنج در تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور، با بهره برداری از این مدل کمباین شاهد ایجاد اشتغال پایدار در روستا، جلوگیری از خروج ارز از کشور، پویایی اقتصادی، کاهش مهاجرت به شهرهای بزرگ و... خواهیم بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار