تابناک / در حالی که امروز هفتمین روز ثبت نام داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی است،فضای انتخاباتی این استان و بیش و پیش از همه رشت دارای آرامش خاصی است ،هر چند در عرصه ثبت نام داوطلبان اندک جنب و جوش هایی دیده می شود.
کد خبر: ۸۰۳۷۳۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۱ 07 December 2019

تابناک / در حالی که امروز هفتمین روز ثبت نام داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی است،فضای انتخاباتی این استان و بیش و پیش از همه رشت دارای آرامش خاصی است ،هر چند در عرصه ثبت نام داوطلبان اندک جنب و جوش هایی دیده می شود.

 

آنگونه که اوایل هفته گذشته و آغاز ثبت نام از داوطلبان تعداد افراد ثبت نامی در هر روز حدود 30 نفر بود اما آخرهفته این تعداد به 2 و حتی 3 برابر هم رسید و در روز پنجشنبه 93 نفر در استان متقاضی داوطلبی در این انتخابات شدند.

در این میان تشکل ها، احزاب و طیف های مختلف سیاسی خیلی آرام و نامحسوس فعالیت خود را آغاز کرده اند و بر خلاف برخی استان های کشور که صفی از جلسات و سخنرانان سیاسی را در فضاهای دانشگاهی و مساجد و غیره شاهدند و هر روز و هر شب جلسات و سخنرانی های گسترده ای را برگزار می کنند ، اینجا فضا نسبتا آرام است .

ضمن آنکه جلسات و همایش های درون سازمانی خود را ویژه اعضا برگزار وتلاش می کنند برای ثبت نام چهره های مطرح و شخصیت های متعدد خود و امکان تشکیل لیست های قابل قبول و بیش از همه مورد اقبال مردم برنامه ریزی می کنند و برخی چون اصلاح طلبان نگران از ریزش های زمان بررسی صلاحیت ها می کوشند تا با ترغیب افراد متعدد مورد نظر خود به ثبت نام ،زمینه را برای باز بودن دستشان در انتخاب و معرفی لیستی قابل به مردم فراهم نمایند.

فضای دانشگاهی هم آنگونه که انتظار می رود خیلی پر جنب و جوش نیست .

در واقع این روزها هنوز احزاب و گروه های سیاسی و جناحی استان،چراغ خاموش حرکت می کنند و مردم نیز سرگرم مباحث روزمره زندگی برای حرکت چرخ زندگی شان هستند.

البته با همه اینها،هم اینک برخی از تصاویر نماینده های قبلی توسط دوست و آشنایانشان بر روی شیشه مغازه ها و یا دیوار منازل دیده می شود که به نوعی بیانگر آن است که اینان از هم اینک افراد مدنظرشان را تایید صلاحیت شده و آماده ورود به عرصه دانتخابات می دانند .

در واقع در میان آرامش و سکوت سیاسیون ، مردم گیلان هم که به اذعان دادستان کل کشور و برخی دیگر از مسئولان این خطه در جریان ناآرامی های اخیر از آرامترین مناطق کشور بود، هنوز خیلی به حوزه انتخابات وارد نشده اند.

شهروندانی با گرایش های مختلف که اعتقاد دارند باید همه برای رقم زدن سرنوشت خود در انتخابات شرکت کنند و در سکوت و آرامش اخبار را رصد می کنند تا در زمان تعیین شده ،وارد میدان شوند و از کاندیدای مورد نظرشان حمایت کنند.

کارشناسان سیاسی معتقدند بدلیل قومیتی بودن فضای گیلان ؛ با ورود کاندیداها از طیف های مختلف و رسمی شدن فعالیت ها ، فضای انتخاباتی گرم می شود و مردم با شور و شوق از انتخابات استقبال می کنند.

اما آنان ، عدم تامین و برآورده نشدن خواسته ها و انتظارات بحق مردم از نمایندگان شان را نیز از جمله دلایل این آرامش و سکون انتخاباتی در استان می دانند.

البته در این میان فضای مجازی بویژه برای مخالفان دولت فعال است و از این فضا برای ایجاد فرصت برای خود با دامن زدن به تخریب ها و منفی کردن اذهان و حتی به نوعی تلاش برای کاهش مشارکت مردم بهره می برند.

اما آنچه می تواند حضور و مشارکت مردم را تقویت کند به اعتقاد شماری ازکارشناسان سیاسی آن است که هیات های اجرایی ونظارت در تایید صلاحیت ها، گرایش های جناحی خود را دخیل نکنند تا امید مردم برای مشارکت در سرنوشت شان بالا برود.

یک کارشناس سیاسی که تمایلی به ذکر نامش نداشت ، اظهار داشت: تمامی گرایش ها باید بتوانند در انتخابات حضور پیدا کنند و حذف افراد بدون دلیل خاص و قانع کننده ای موجب گرفته شدن ، شور انتخاباتی می شود.

وی گفت: از سویی طی این سالها ، انتظارات مردم نیز از مجلس به عنوان نهادی که در راس امور است ، بویژه در حوزه مبارزه با فساد که مورد نظر و تاکید گسترده مقام معظم رهبری هم بوده انجام نشده و این مهم خود شور انتخاباتی را از مردم می گیرد.

وی افزود : در این مدت احزاب و تشکل ها هم نتوانستند مردم را راضی نگاه دارند و بی اعتمادی به تشکل های سیاسی و احزاب نیز وجود دارد اما با این وجود ؛ بدلیل وجه قوی قومیتهای مختلف در این استان و نیز انتخابات مجلس، انتظار می رود تنور انتخابات استان به تدریج بویژه بعد از بررسی صلاحیت ها گرم شود.

هر چند گروه ها ، احزاب و تشکل ها از مدتها قبل در حال انجام اقدامات و فراهم کردن تمهیدات برای ورود به کارزار انتخاباتی هستند و از ماه ها قبل جلسات داخلی خود را در این خصوص برگزار کرده و می کنند.

در استان گیلان ۱۶ شهرستان و ۲۷ بخش مستقل انتخابات برنامه ریزی شده و در این گستره بیش از ۳۰ هزار نفر مجری و دست اندرکار عرصه انتخابات در فالب اعضای شعب اخذ رای ، بازرس ، نیروی انتظامی ، نماینده فرماندار و نماینده بخشدار فعال خواهند بود و دو هزار و ۵۶۰ شعبه اخذ رای در سطح استان پیش بینی شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار