تابناک / هنوز هم پس از ۸۰ سال با همان نام قدیمی صدایش می‌کنند. خط آهن سراسری ایران. خطی که در سال ۱۳۱۷ شمال و جنوب ایران را به هم وصل کرد.
کد خبر: ۸۰۲۸۸۳
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۱ 04 December 2019

تابناک / هنوز هم پس از ۸۰ سال با همان نام قدیمی صدایش می‌کنند. خط آهن سراسری ایران. خطی که در سال ۱۳۱۷ شمال و جنوب ایران را به هم وصل کرد.

حدود ۱۳۸۹ کیلومتر است. با ده‌ها ساختمانی که حالا قرار است بزرگترین اثر ملی ایران در فهرست میراث جهانی باشد. هنوز هم پس از ۸۰ سال با همان نام قدیمی صدایش می‌کنند. خط آهن سراسری ایران. خطی که در سال ۱۳۱۷ شمسی بندر شاه را که امروز بندرترکمن نام دارد، به بندر شاهپور که حالا نام‌اش بندر امام خمینی است متصل کرد.

نخستین‌بار بین دو شهر رشت و انزلی، اولین کلنگ خط ریلی ایران زده شد. ۱۷۰ سال قبل یعنی در سال ۱۲۲۷ یک لکوموتیو باری و مسافری، پس از طی ۸ کیلومتر از رشت به پیربازار می‌رفت تا مسافرانش را سوار قایق‌هایی کند که از طریق مرداب به انزلی می‌رفتند. این راه‌آهن را بعدها سیل تخریب کرد و دیگر تعمیر نشد.

راه آهن سراسری رویای شاهان قاجار بود اما هزینه‌های زیاد و معاهده‌های ننگین هرگز نگذاشت این اتفاق بیافتد. کلنگ راه‌‌آهن سراسری را رضا شاه در سال ۱۳۰۶ زد. وقتی توانست پول آن را از طریق قانون انحصاری قند و شکر و چای تامین کند. در ۲۷ مرداد ۱۳۱۷ دو مسیر خط سراسری از شمال و جنوب در ایستگاه سمیه، در استان لرستان به هم رسیدند. این خط در روز سوم شهریور ۱۳۱۷ رسما با بیش از ۹۰ ساختمان ایستگاهی افتتاح شد.

 

 بیشتر بدانید: 

شگفت‌انگیزترین ایستگاه‌های راه‌آهن در جهان (+عکس)

راه‌آهن شمال با مشارکت روسیه برقی می شود

خطر فرونشست‌ زمین در سمنان بیخ گوش ریل راه‌آهن (+عکس)

اتصال ارومیه به شبکه راه‌آهن سراسری

 
ایستگاه راه‌آهن در سیستان و بلوچستان
ایستگاه راه‌آهن در سیستان و بلوچستان
ایستگاه راه‌آهن در سیستان و بلوچستان
ایستگاه راه‌آهن در سیستان و بلوچستان
 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار