کد خبر: ۸۰۱۵۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۱ 30 November 2019

 خبرگزاری تابناک کرمانشاه/پس از اعلام سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین اغتشاشگران به صورت سازمان یافته در قالب گروه های چندنفره به تجمعات وارد شده و موجب تحریک افراد معترض می شدند.

همزمان با آغاز اغتشاشات خیابانی تصمیم بسیار هوشمندانه ای از طرف شورای عالی امنیت ملی اتخاذ شد.قطع اینترنت بین الملل به دستور شورای عالی امنیت ملی تصمیم مهمی بود که موجب شد عدم سواد رسانه ای،امنیت ملی را تحت الشعاع قرار ندهد.

ضرورت نهادینه شدن نهضت سواد رسانه ای در کشور در این شرایط حساس که رسانه های بیگانه در حال عملیات روانی و جنگ رسانه ای با قصد تخریب بنیان خانواده و در سطح وسیع تر تخریب بنیان های سیاسی و اجتماعی جامعه هستند اصل ضروری و بسیار مهمی است.

عدم سواد رسانه ای و قطع اینترنت در جایی به هم پیوند می خورند که شخصی به دلیل عدم سواد رسانه ای چون توان تشخیص رسانه‌ی صادق را ندارد ناخواسته در دام این رسانه ها می افتد و سپس خود را برده‌ی این رسانه ها می بیند.

فیلم گرفتن از اغتشاشات و ارسال به رسانه های بیگانه قطعا از سواد رسانه ای پایین نشات می گیرد زیرا سواد رسانه ای همواره افراد را در استفاده از رسانه هایی که در پی قانون شکنی و ایجاد ناامنی در جامعه هستند منع می کند.

ماهیت این رسانه های معاند بر همگان اثبات شده و قصد اصلی آنان محافظت از رژیم صهیونیستی به واسطه ایجاد تفرقه میان ملت جمهوری اسلامی است ، به عنوان مثال بی بی سی که پخش برنامه های خود را برای مردم بریتانیا منوط به خرید حق اشتراک می داند حال خود را به عنوان رسانه‌ی دلسوز جا زده و شبکه‌ی اختصاصی برای فارسی زبانان تاسیس می کند و آن را به صورت رایگان در اختیار آنان قرار می دهد تا با تشویش اذهان عمومی پروژه ملکه انگلیس را که در پی تفرقه افکنی است اجرایی کند.


همواره در استفاده صحیح از رسانه ها باید شرایط و ضوابطی را مدنظر قرار داد ؛ نمونه‌ی آن عدم استفاده از رسانه‌ای است که دائما در حال ترویج قانون شکنی است که این امر موجب می شود تبعات منفی در زندگی شخصی و اجتماعی فرد حادث نشود.می شود سواد رسانه ای را به دو بخش غریزی و اکتسابی نیز تقسیم بندی کرد.سواد رسانه‌ای غریزی، خود را در مسائل مذهبی نمایان می کند زیرا وقتی رسانه‌ای به مقدسات فرد توهین کند خود شخص از آن رسانه دوری می کند.


زمانی که سواد رسانه‌ای همچون نهضت سوادآموزی به یک نهضت تبدیل شود یعنی در تمام مقاطع تحصیلی به عنوان یک واحد درسی ارائه شود شخص از نوجوانی به قدرت تشخیص رسانه‌ی صادق می رسد و مسلما از رسانه ای که در پی نابودی وطنش است دوری می کند.


در حال حاضر جنگ فیزیکی جای خود را به جنگ نرم داده است و لازمه‌ی تقابل با جنگ نرم دشمن بالا بردن سطح سواد رسانه ای است.امروزه استفاده از اینترنت به وسیله تلفن های همراه و کامپیوتر موجب گسیل شدن میلیون ها پیام خبری و تحلیلی به مردم شده است که می شود نتیجه گرفت در دنیای حاضر اینترنت با منسوخ کردن ماهواره یکه تاز دنیای تکنولوژی در بحث انتقال خبر و انتقال پیام است.

سواد رسانه ای سپر قدرتمندی در برابر هجمه‌ی دشمنان است چون با یادگیری اصول سواد رسانه‌ای تغییر ابزار تکنولوژی نیز گزندی به مخاطب نخواهد رساند.در بحث اغتشاشات اخیر یقینا اگر سواد رسانه ای قوی بر جامعه حاکم بود به قطع اینترنت نیازی حس نمی شد اما باید قبول کرد که سواد رسانه‌ای آحاد جامعه در سطح نازلی قرار دارد و تقویت این امر به سیاست های آموزش و پرورش در جهت گنجاندن این بخش در واحدهای درسی برمی گردد.


در نهایت باید تاکید کرد که جنگ نرم زمانی به یکی از گزینه های اتاق فکر دشمن تبدیل می شود که دشمن از تقابل فیزیکی به نتیجه ای نرسد و با توطئه در پی تفرقه در بین ملت مورد نظر باشد.عبرت نگرفتن از تاریخ خسارات غیرقابل جبرانی را رقم خواهد زد، کافی است ناتوانی لشکر زبیریان در تقابل فیزیکی با سپاه مختار را به یاد آورید که با تغییر تاکتیک، جنگ روانی را جایگزین جنگ فیزیکی کردند و با نامه نگاری های جعلی میان مختار و ابراهیم مالک اشتر و تفرقه افکنی میان سپاه مختار پیروز جنگ شدند.دلخوش بودن به وعده‌ی پوچ خصم سرنوشتی مانند ۷۰۰۰ یار مختار را در پی خواهد داشت که همگی توسط دشمن گردن زده شدند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار