تابناک / قائم مقام هیئت نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی استان گیلان گفت: برخلاف تصورات موجود بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس هیچ ربطی به سلیقه و گرایش سیاسی آن‌ها ندارد.
کد خبر: ۸۰۱۵۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۱ 30 November 2019

تابناک / قائم مقام هیئت نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی استان گیلان گفت: برخلاف تصورات موجود بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس هیچ ربطی به سلیقه و گرایش سیاسی آن‌ها ندارد.

 
‌بررسی صلاحیت نامزدها ربطی به سلیقه و گرایش سیاسی آن‌ها ندارد‌

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، احمد قنبریان صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مواضع و رفتارهای یک نامزد انتخاباتی ملاک رد و یا تأیید صلاحیت او در هیئت نظارت محسوب می‌شود اظهار داشت: برخلاف تصورات موجود، بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس هیچ ربطی به سلیقه و گرایش سیاسی آن‌ها ندارد.

قائم مقام هیئت نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی استان گیلان انتخابات را نماد مشارکت مردم و جمهوریت خواند و عنوان کرد:‌ هر نظام سیاسی شرایط تعریف شده‌ای دارد و بر همین اساس ماده 27 قانون انتخابات جمهوری اسلامی ایران نیز شرایط انتخاب‌کنندگان را مشخص کرده است.

قنبریان با بیان اینکه علاوه بر نامزدها رأی دهندگان نیز باید دارای شرایطی باشند داشتن سن 18 سال، تابعیت جمهوری اسلامی ایران و عاقل بودن را از جمله این ویژگی‌ها دانست و افزود: مواد 28 تا 30 قانون انتخابات نیز به تبیین شرایط انتخاب ‌شوندگان پرداخته و 8 شرط را به عنوان شرایط ایجابی داوطلبان مشخص کرده است.

بیشتر بخوانید
  • امام جمعه همدان: داشتن رفاه برای مردم مهم‌تر از گرایش سیاسی است

  • داشتن بینش و منش سیاسی به معنای داشتن گرایش سیاسی نیست

  • گرایش سیاسی استاندار بعدی خراسان رضوی اهمیتی ندارد

وی داشتن حداقل سن 30 سال و مدرک کارشناسی ارشد را از جمله شرایط ایجابی نامزدهای انتخابات مجلس اعلام کرد و ابراز داشت: اعتقاد و التزام عملی داوطلبان به اسلام، جمهوری اسلامی، قانون اساسی و ولایت فقیه باید توسط هیئت‌ها احراز شود و صرف داشتن 30 سال سن و مدرک کارشناسی ارشد کفایت نمی‌کند.

قائم مقام هیئت نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی استان گیلان در مورد دیگر ویژگی‌های یک نامزد شرکت در انتخابات مجلس خاطرنشان کرد: براساس ماده 30 قانون انتخابات داوطلبان نباید جزو محکومان محاکم قضایی بوده و سوءشهرت داشته باشند هرچند که در بررسی ماده 30 اصل بر برائت است.

قنبریان با اشاره به اینکه پس از ثبت‌نام نامزدهای انتخابات مجلس، در گام نخست هیئت‌های اجرایی به مدت 10 روز برای بررسی صلاحیت‌ها مهلت دارند عنوان کرد: اعضاء هیئت‌های اجرایی نظارت بر انتخابات مجلس بر اساس 2  سازوکار استعلام‌ها و تحقیقات لازم در محل صلاحیت نامزدها را به صورت دقیق مورد بررسی قرار می‌دهند.

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی استان گیلان از آغاز کار بررسی صلاحیت نامزدها در هیئت‌های نظارت پس از اتمام کار هیئت‌های اجرایی سخن گفت و اظهار داشت: هیئت‌های نظارت استانی به مدت 20 روز فرصت دارند که صلاحیت نامزدهای رد و یا تأیید شده را بررسی کنند.

وی با تأکید بر اینکه افرادی که در هیئت‌های اجرایی رد صلاحیت شده‌اند یک روز و کسانی که توسط هیئت‌ نظارت استان تأیید صلاحیت نشده‌اند به مدت 4 روز برای شکایت به شورای نگهبان فرصت دارند افزود: هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات بعد از 20 روز نتایج نهایی بررسی صلاحیت تمام نامزدها را به فرمانداری‌ها اعلام می‌کند.

قائم مقام هیئت نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی استان گیلان بررسی صلاحیت نامزدها از هیئت‌های اجرایی تا نتیجه نهایی شورای نگهبان را فرآیندی 50 روزه اعلام کرد و گفت: به بیان دیگر روند بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس از 17 آذر آغاز و تا 50 روز بعد آن ادامه پیدا می‌کند.

قنبریان هدف از نظارت استصوابی را جلوگیری از اشتباه و انحراف، اصلاح اشتباه و انحراف و برخورد با اشتباه و انحرافات ارزیابی کرد و اظهار داشت: اگر در فرایند بررسی صلاحیت‌ها داوطلبی توسط هیئت اجرایی تأیید شود، شورای نگهبان می‌تواند با توجه به بررسی‌های که انجام می‌دهد نسبت به رد صلاحیت او اقدام کند.

وی اخذ نظر مراجع چهارگانه را بخشی از اصل نظارت استصوابی خواند و تصریح کرد: بر این اساس از مرحله ثبت‌نام داوطلبان شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی تا مرحله اعلام نتایج نهایی و تأیید صلاحیت توسط شورای نگهبان نظارت عام نیز اعمال می‌شود که این نظارت در واقع مکمل نظارت استصوابی است.

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی استان گیلان در مورد ترکیب و اعضاء هیئت‌های نظارت در استان و شهرستان‌ها افزود: در استان 5 نفر و در شهرستان‌ها 3 نفر عضو هیئت‌های نظارت هستند و اعضاء بخش‌ها هم با پیشنهاد اعضاء شهرستانی و موافقت استان انتخاب می‌شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار