تابناک / معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان گیلان از تعداد ۳۵ موسسه داوری فعال در سطح استان با ۷ هزار فقره پرونده ثبت و ۶ هزار مشاوری داوری در سال گذشته خبر داد.
کد خبر: ۸۰۱۵۲۸
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹ 30 November 2019

تابناک / معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان گیلان از تعداد ۳۵ موسسه داوری فعال در سطح استان با ۷ هزار فقره پرونده ثبت و ۶ هزار مشاوری داوری در سال گذشته خبر داد.

جان احمد آقایی معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان گیلان در گفتگو با گیل خبر با اشاره به بحث داوری و ریش سفید در جامعه درباره مفهوم حقوق داوری در دستگاه قضایی بیان داشت: داوری در واقع فتی است که هدف آن حل و فصل اختلاف مربوط به روابط بین دو یا چند نفر می باشد. افرادی به نام داور یا داوران اختیار حکمیت و داوری را از طرفین اختلاف اخذ می کند و پس از فرایند رسیدگی مانند یک قاضی تحکیم عمل می نماید.

این مقام قضایی درباره فرآیند داوری نیز گفت:امر داوری بعد از قبول داور نسبت به رسیدگی به موضوع اختلاف آغاز می شود. انتصاب داور و داوران به دو صورت است. یک «انتخاب توسط طرفین معامله» که قبل از بروز اختلاف و در ضمن قرار داد داوری یا پس از وقوع اختلاق می باشد.دوم نیز  «انتخاب توسط دادگاه» که این امر زمانی محقق می شود که طرفین در ارجاع امر به توافق کرده باشند، اما در انتخاب داور یا داوران به توافق نرسیده باشند که  در این صورت دادگاه راسا اقدام به تعیین داور می نماید.

آقایی در پاسخ به این پرسش که آیا حکم داوری دارای ضمانت اجرایی می باشد ابراز داشت: یقینا دقت و سرعت در رسیدگی داوری تحقق پیدا می کند و این دقت و سرعت بدون ضمانت اجرایی اصولا فایده ای ندارد. قانون گذار در باب هفتم آئین دادرسی مدنی و همچنین قوانینی مانند پیش فروش ساختمان و … ضمانت رای داور را تضمین نموده است.

وی  دوری از تشریفات دادرسی موجود در دادگاه ها  را به عنوان مهمترین فواید داوری اشاره نمود اشاره نمود و خاطرنشان کرد: البته کم هزینه بودن، اجتناب از علنی بودن دادرسی برخلاف دادگاه ها و فاش نشدن اسرار تجاری و شغلی از دیگر نقاط مهم فواید می باشد.

آقایی همچنین درباره فعالیت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان گیلان در زمینه داوری ابراز داشت: معاونت از سالهای دور مبادرت به فرهنگ سازی در بین اقشار مختلف و اصناف نموده است و به لطف خدا هم اکنون تعداد ۳۵ موسسه داوری فعال در سطح استان افتتاح نموده است. در همین زمینه کانونی در دست داریم که به لطف خدا بزودی به ثمر خواهد نشست و امید خواهیم داشت با کانون و موسسات بتوانیم گامی بزرگ در کاهش ورودی های پرونده داشته باشیم. وی در پایان گفت: لازم به ذکر است با همین موسسات در سال گذشته تعداد ۷ هزار فقره پرونده ثبت و ۶ هزار مشاوری داوری صورت پذیرفته است و ان شاء الله این روند محکم ادامه خواهد داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار