تابناک / نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس با انتقاد از اینکه وضع مالیات بر خرده فروشی سیگار را نتوانستیم در مجلس و دولت نهادینه کنیم، گفت: طبق قانون فروش نخی سیگار ممنوع است اما متاسفانه به راحتی در اختیار افراد قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۸۰۱۱۱۷
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۶ 28 November 2019
 
تابناک / نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس با انتقاد از اینکه وضع مالیات بر خرده فروشی سیگار را نتوانستیم در مجلس و دولت نهادینه کنیم، گفت: طبق قانون فروش نخی سیگار ممنوع است اما متاسفانه به راحتی در اختیار افراد قرار می‌گیرد.
 
خرده فروشی سیگار

محمد حسین قربانی درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از اینکه عزم و اراده ای برای مبارزه با دخانیات وجود ندارد، گفت: در حالی که مصرف سیگار و قلیان در کشور در حال افزایش و دخانیات دروازه ورود اعتیاد است اما متاسفانه تنباکو و فرآورده‌های آن به راحتی و سهولت در اختیار شهروندان به ویژه نوجوانان و جوانان قرار می‌گیرد.

 
محمدحسین قربانی

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران به عنوان کشور پیشرو در حوزه سلامت با سازمان بهداشت جهانی همکاری می‌کند، افزود: عضو اثرگذار کنوانسیون کنترل دخانیات هستیم.

وی با اشاره به تصویب قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات توسط مجلس در سال  85، ادامه داد: این قانون در سال 86 به دولت وقت ابلاغ شد که بر اساس آن وظایف دستگاه‌ها برای انجام اقدامات اجرایی و فرهنگی مشخص و مقرر شد ستادی به منظور برنامه ریزی برای مبارزه با مصرف دخانیات و حفظ سلامت عمومی ستادی متشکل از چندین وزارتخانه، سازمان و دو نفر از اعضای کمیسیون بهداشت تشکیل شود اما متاسفانه با تمامی پیگیری‌ها اجرای آن به سرانجام نرسید و منفعت طلبی برخی مانع از اجرای آن شده است.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس دهم مهمترین مولفه کاهش مصرف دخانیات را وضع مالیات بر خرده فروشی سیگار و مدیریت نحوه دسترسی آسان مصرف‌کنندگان به دخانیات دانست و تصریح کرد: متاسفانه به هر دلیلی نتوانستیم این مهم را در مجلس و دولت نهادینه کنیم؛ همچنین نحوه دسترسی به فروش را هم مدیریت نکردیم در حالی که بر اساس قانون مراکز فروش باید ساماندهی شوند.

فروش نخی سیگار ممنوع است

قربانی یادآور شد: طبق قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، فروش دخانیات به افراد زیر 18 سال ممنوع است و همچنین اگر مغازه‌ای اقدام به فروش نخی سیگار کند پرونده کسب آن توقیف، جریمه و باطل می‌شود اما متاسفانه این مصوبه اجرا نشده و دخانیات به راحتی در اختیار افراد قرار می‌گیرد زیرا هیچ اراده‌ای برای اجرای قانون وجود ندارد.

روزانه 20 میلیارد تومان هزینه درمان بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات می شود

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه مصرف دخانیات را نمی‌توان ممنوع کرد اما هر فردی باید هزینه دخانیات را خود بپردازد نه اینکه از جیب مردم پرداخت شود، تصریح کرد: متاسفانه روزانه بالغ بر 20 میلیارد تومان هزینه درمان بیماری های ناشی از مصرف دخانیات و سالانه 65 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود، و 3 تا 4 نفری که به علت بیماری های قلبی و عروقی فوت می‌کنند مصرف کنندگان دخانیات هستند./

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار